Auteur Topic: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar  (gelezen 12265 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Gepost op: 7 december 2006, 23:54:44 »
Langs de A9, tussen Akersloot en Alkmaar, (vanuit het zuiden gerekend aan de rechterkant) staan (in ieder geval) 2 hele hoge masten waaraan draden zijn gespannen die schuin vanaf de grond omhoog lopen naar de mast. En de ene draad (kabel?) eindigt dan lager op de mast en de volgende hoger en nog weer een ander nog hoger. En dat dan rondom. (ik heb er geen foto van dus ik probeer het maar een beetje te omschrijven :? )

In de masten zelf staan voor zover ik kan zien geen antennes. Het lijkt er op alsof de gespannen draden de antenne's zijn.

Kan iemand mij vertellen wat dit voor masten zijn? Zijn het ontvangstantenne's of zendantenne's? Wellicht van het leger oid?? En als er gezonden wordt aan welke frequenties moet ik dan denken?

vr.gr.
Mars

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2006, 06:06:37 »
Volgens mij zijn dat de vroegere zendmasten van het Decca navigatiesysteem. Collega`s van mij deden het onderhoud aan de zender en dat had de locatieaanduiding Heilo. Ik weet dat er ook een langegolfzender gestaan heeft voor het Datatracksysteem (is dacht ik ook al uit de lucht).
Wat ze nu met die masten doen: geen idee. Ik weet wel dat zo`n 30 jaar geleden (ook rond de kerstdagen) een tuidraad knapte. In de grond zitten ze verankerd aan betonblokken en de grond heeft daar nogal een zuur karakter.
Door oxydevorming is er zwakte in het materiaal gekomen en bij een beetje zware storm is die draad geknapt en de antennemast na wat buikdansen ter aarde gestort. Reken maar dat dat een paniek gegeven heeft. KPN (toen was de naam nog PTT) was verantwoordelijk voor het onderhoud van de mast en bij inspectie is die oxydevorming niet opgemerkt. Op het opslagterrein bij Radio Kootwijk lag gelukkig wel een reservemast. Die is dus als een raket opgebouwd en ingeregeld. Duurde bij elkaar toch wel een week voor de zender weer operationeel was.
Bij Dongen (nabij Gilze-Rijen) stond ook een zendmast en er moet er ook 1 in Zeeuws-Vlaanderen gestaan hebben.
Mvg,
Leen

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2006, 13:03:45 »
Mooi verhaal Leen.  ;)  Bedankt. Er valt dus waarschijnlijk niets meer van te ontvangen.
Als ik een keer tijd heb (en dat heb je niet zoveel met een dochtertje van 22 maanden en een nieuw dreumesje op komst  :) ) dan zal ik de masten nog eens wat van dichterbij bekijken. Eens even uitvogelen hoe je daar komt.

vr.gr.
Mars

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Masten
« Reactie #3 Gepost op: 9 december 2006, 15:08:16 »
Citaat van: "Mars"
Mooi verhaal Leen.  ;)  Bedankt. Er valt dus waarschijnlijk niets meer van te ontvangen.
Als ik een keer tijd heb (en dat heb je niet zoveel met een dochtertje van 22 maanden en een nieuw dreumesje op komst  :) ) dan zal ik de masten nog eens wat van dichterbij bekijken. Eens even uitvogelen hoe je daar komt.

vr.gr.
Mars

Hallo Mars,
Misschien een goed idee om die route d.m.v. Google Earth uit te vogelen.
Daar doe ik zelf ook nog wel eens iets mee.
Enne.... sterkte met de dreumesjes ;) bij mij zijn het de kleinkinderen die veel beslag op me leggen. :)

Greetz,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2006, 18:43:33 »
Citaat
Misschien een goed idee om die route d.m.v. Google Earth uit te vogelen.
Daar doe ik zelf ook nog wel eens iets mee.
Enne.... sterkte met de dreumesjes Knipoog/Wink bij mij zijn het de kleinkinderen die veel beslag op me leggen. Glimlach/Smile

Bedankt voor de tip Peter.
Leggen kleinkinderen ook zo'n beslag op iemand??? En ze zeggen tegen mij steeds dat het weer rustiger wordt als ze eenmaal het huis uit zijn!?   :P
(nee hoor geintje, niets fijner en leuker dan kinderen, sorry, even off topic)  ;)

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 380
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2006, 20:22:16 »
Citaat van: "Mars"
Mooi verhaal Leen.  ;)  Bedankt. Er valt dus waarschijnlijk niets meer van te ontvangen.
Als ik een keer tijd heb (en dat heb je niet zoveel met een dochtertje van 22 maanden en een nieuw dreumesje op komst  :) ) dan zal ik de masten nog eens wat van dichterbij bekijken. Eens even uitvogelen hoe je daar komt.

vr.gr.
Mars

Als ik het me goed herinner: komende vanuit het mooie Heemskerk over de A9 de afslag Akersloot nemen. Einde linksaf richting Akersloot en dan alsmaar rechtdoor blijven rijden, dwars door het dorp heen. Op een gegeven moment kom je langs water te rijden. Blijf de weg volgen tot je uiteindelijk bij een cementfabriek komt. Hier moet je kiezen voor links of rechts (recht voor je zie je een industrieterreintje). Volgens mij moet je voor die antennes dan linksaf slaan (is volgens mij de weg richting Heiloo).

Succes!
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2006, 20:25:16 »
Off Topic

Citaat
Als ik het me goed herinner: komende vanuit het mooie Heemskerk over de A9 de afslag Akersloot nemen. Einde linksaf richting Akersloot en dan alsmaar rechtdoor blijven rijden, dwars door het dorp heen. Op een gegeven moment kom je langs water te rijden. Blijf de weg volgen tot je uiteindelijk bij een cementfabriek komt. Hier moet je kiezen voor links of rechts (recht voor je zie je een industrieterreintje). Volgens mij moet je voor die antennes dan linksaf slaan (is volgens mij de weg richting Heiloo).

Wat weet jij dat goed Bart!!

Greetz vanuit Apeldoorn
Joost

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 380
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2006, 21:14:08 »
Citaat van: "joost"
Off Topic

Wat weet jij dat goed Bart!!

Greetz vanuit Apeldoorn
Joost

Ook nog een beetje off topic: tja, ik ben er erg vaak langsgereden voor mijn voormalige werkgever en vroeg me eigenlijk ook altijd af wat dat nou voor antennes waren...  ;)

Groeten terug uit de big city :P
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2006, 05:55:44 »
Citaat van: "Bart"
Citaat van: "joost"
Off Topic

Wat weet jij dat goed Bart!!

Greetz vanuit Apeldoorn
Joost

Ook nog een beetje off topic: tja, ik ben er erg vaak langsgereden voor mijn voormalige werkgever en vroeg me eigenlijk ook altijd af wat dat nou voor antennes waren...  ;)

Groeten terug uit de big city :P

Nou, die waren oorspronkelijk dus van de Decca chain. Dat signaal zat rond 70 kHz als ik me niet vergis en o.a. bedoeld om de mammoettankers die naar Rotterdam moesten midden in de vaargeul naar Hoek van Holland te laten varen op Decca kanaal 2E. Het signaal was daarvoor zo opgezet dat een meter op nul moest blijven staan en dan zat je precies goed. Omdat die tankers nogal breed zijn, was de plaats van de antenne op het schip wel belangrijk en diende dat meeberekend te worden. Tegenwoordig werkt alles met GPS. Ben toch wel benieuwd wat die zenders in Heilo daar nu staan te doen.
Mvg,
Leen

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2006, 20:56:44 »
Citaat
Ben toch wel benieuwd wat die zenders in Heiloo daar nu staan te doen.

Ik ga wel eens een keertje kijken of er iets te zien is. Ik vermoed dan dat ze niets meer staan te doen (?). Misschien vindt 'men' het wel gewoon te duur om ze weg te halen?

Bart, bedankt voor de route.

Mars

Offline Bob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2006, 22:49:10 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Dat signaal zat rond 70 kHz als ik me niet vergis

Stukkie hoger. Zie http://wikimapia.org/#y=52590812&x=4728515&z=17&l=0&m=a.

Groeten,

  Bob

Offline Bob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2006, 23:25:23 »
Citaat van: "Bob"
Zie http://wikimapia.org/#y=52590812&x=4728515&z=17&l=0&m=a.

Uitzoomen, om meer naar rechts de andere te zien.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/DECCA

Groeten,

  Bob

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2006, 05:43:41 »
Citaat van: "Mars"
Citaat
Ben toch wel benieuwd wat die zenders in Heiloo daar nu staan te doen.

Ik ga wel eens een keertje kijken of er iets te zien is. Ik vermoed dan dat ze niets meer staan te doen (?). Misschien vindt 'men' het wel gewoon te duur om ze weg te halen?
Mars

Met die mastjes kan je best nog wat doen. Een lokale middengolf- of een FM zender. Werk voor de speurders onder ons...
De Deccaketen had ook zenders in Finsterwolde , Dongen (dicht bij de militaire radiowerkplaats) en Zeeuw-Vlaanderen (bij Hulst?) Kan zijn dat ik verkeerd gok met de 70 kHz. Datatrack zat tegen de 140 kHz en dat kon je op de autoradio horen. Alle Decca zenders liepen synchroon met een extern signaal. Of dat van DCF77 kwam: geen idee, want GPS was er in die tijd nog niet.
Mvg,
Leen
edit: in het artikel zijn inderdaad de juiste frequenties genoemd. Hun noemen het Kanaal E2 en wij 2E ;) . De luchtvaart maakte ook gebruik van de ketens, maar die hadden een orange kanaal en daar schrijft men in het artikel niet over.

Offline Bob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2006, 19:35:46 »
Citaat van: "Leen Ansems"
De luchtvaart maakte ook gebruik van de ketens, maar die hadden een orange kanaal en daar schrijft men in het artikel niet over.

Als je op English klikt kom je op http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System
Daar wordt "Orange" wel genoemd.

Groeten,

  Bob

Leen Ansems

  • Gast
Re: frequentie zendmasten tussen Akersloot en Alkmaar
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2006, 06:52:50 »
Citaat van: "Bob"
Citaat van: "Leen Ansems"
De luchtvaart maakte ook gebruik van de ketens, maar die hadden een orange kanaal en daar schrijft men in het artikel niet over.

Als je op English klikt kom je op http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System
Daar wordt "Orange" wel genoemd.

Bedankt. een mooi artikel. Overigens wat er op de foto staat is 1/3 van de totale installatie. Je ziet alleen de decometerbowl van de Mark 12. De ontvanger was ook een kast van zeker 90 cm hoog en er was ook nog een aparte voedingsunit.
Ik heb nog aan die dingen gesleuteld en geleerd om ze helemaal af te regelen en te repareren. Dat deksel van de ontvanger was iets aparts. De collega`s lieten dat met een rotklap plotseling achter je neer vallen. Zat je tegen het plafond, dan was je nog niet geschikt voor je taak. Ging je rustig verder of er niks aan de hand was, dan was je geslaagd. De ontvanger zat stampvol met buizen. Knipten ze een pootje af van een buis en lieten je de storing opsporen. Kon je de storing niet vinden, dan waren ze wel genegen om een hint te geven als je gebak bij de koffie weggaf.
Mvg,
Leen