Auteur Topic: digitale signalen via stream?  (gelezen 1165 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Quickerz

• Beginnend Lid
  • **
  • Prutser
digitale signalen via stream?
« Gepost op: 31 juli 2024, 18:44:47 »
Zijn er ook, in het heden of verleden, streams/zello kanalen bekend waar een van de gedecodeerde digitale gesprekken te beluisteren zijn/waren? (dmr,dpmr,nxdn,tetra) Of zijn er redenen om dit niet te doen? Bijvoorbeeld wetgeving? In dat geval vraag ik het voor een vriend.. :P
Be excellent to each other. And Party On, Dudes!

Uniden Bearcat UBC-800XLT
Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S
M3U-File, Broadcastify, Zello

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: digitale signalen via stream?
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2024, 19:37:18 »
Het is al de vraag of je het gedecodeerd krijgt. We hebben het dan niet over een CC oid, maar over coderen middels codeersleutel (TEA/Motorola Enhanced Key) neem ik aan.
Iets wat gecodeerd is, decoderen en forwarden gaat vroeg of laat problemen opleveren. De rechtmatige eigenaar codeert iets niet voor niks.
Laat daar de wetgeving op los, en degene die die dit doet krijgt gratis kost en inwoning.

Gewone DMR is voldoende te horen op Zello (denk aan zendamateurs).

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2024, 07:38:13 »
Als bedrijven of organisaties echt niet willen dat je kun kan volgen gebruiken ze ook encryptie. En het is nog steeds niet zo eenvoudig om een beetje moderne encryptie te kraken. Als je dat voor elkaar krijgt kan je daar redelijk snel een plek in de Quote 500 mee verdienen😁
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2024, 09:29:04 »
Wanneer een gebruiker bewust encryptie gebruikt, heeft hij een goede reden hiervoor.
Het decoderen en forwarden voor Jan Publiek zal men niet waarderen.

Houd er rekening mee dat bijzondere decodeerinspanningen beloond worden met gratis overnachtingen.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2024, 11:22:49 »
Het doen van een bijzondere inspanning, zoals het kraken van encryptie, is strafbaar.

Artikel 139c

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk met een technisch hulpmiddel gegevens aftapt of opneemt die niet voor hem bestemd zijn en die worden verwerkt of overgedragen door middel van telecommunicatie of door middel van een geautomatiseerd werk.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op het aftappen of opnemen:

1°. van door middel van een radio-ontvangapparaat ontvangen gegevens, tenzij om de ontvangst mogelijk te maken een bijzondere inspanning is geleverd of een niet toegestane ontvanginrichting is gebruikt.

Offline Quickerz

• Beginnend Lid
  • **
  • Prutser
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2024, 14:14:14 »
Oke, als ik het dus goed begrijp, een niet gecodeerde digitale radiotransmissie kan je dus gewoon streamen?
Ik ben eigenlijk alleen nog maar streams van analoge signalen tegen gekomen. Behalve misschien van dmr repeaters van een radioamateur. Maar verder niet van communicatie van bedrijven oid. Dus vandaar mijn vraag.

Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2024, 14:26:35 »
Oke, als ik het dus goed begrijp, een niet gecodeerde digitale radiotransmissie kan je dus gewoon streamen?

Nee. Artikel 441 Wetboek van Strafrecht -

Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2024, 14:43:35 »
Ik ben eigenlijk alleen nog maar streams van analoge signalen tegen gekomen. Behalve misschien van dmr repeaters van een radioamateur. Maar verder niet van communicatie van bedrijven oid. Dus vandaar mijn vraag.

Moet je ook niet willen, zal ook niemand doen die een beetje nadenkt.
Heeft een bedrijf niks aan, kan gevoelige informatie zijn, grote kans dat ze het gaan versleutelen. Blijft er voor de scanner luisteraar niks over.
Zelf ontvangen, dan is het ook lekker in de buurt, is ook meer luisteruitdaging voor de echte scannerhobby.
Marifoon / luchtvaart mag in principe ook niet, maar ik denk dat dit min of meer gedoogd wordt. Is vrij algemene informatie.

Offline Quickerz

• Beginnend Lid
  • **
  • Prutser
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2024, 17:53:56 »
Oke, Bedankt voor alle info. Dan weet ik in ieder geval wat ik niet ga doen.  8)

Uniden Bearcat SC-230
RTL-SDR
Discone, Diamond RH-901S

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2024, 22:04:33 »
Oke, Bedankt voor alle info. Dan weet ik in ieder geval wat ik niet ga doen.  8)

Wat je wel kunt doen, is kanalen achter een password zetten voor eigen gebruik.
Ik heb bijv. de BRW object kanalen (scanner met hoog geplaatste antenne) doorgekoppeld naar RealPTT, dan kan ik de communicatie beter volgen vanwege de hoge antenne, én ook wanneer ik te ver buiten bereik ben kan ik meeluisteren. Staat op alleen RX.