Fijn dat het gelukt is. Ik ben heel benieuwd hoe je SDR# gebuikt Edwin. Luchtvaart luisteren mbv de Fast Scanner is mij met die nieuwere versie nooit voor 100% gelukt.
Audio is op zich heel mooi en relatief hard. Maar toch niet altijd naar wens, bijv. door 'hangende' eindes van clips. Ben benieuwd naar je ervaringen en toegepaste plugins.
De hobby heeft hier een flinke tijd stilgestaan. Ik krijg wat meer tijd en nu serieus met SDR aan de slag gegaan.
Wat ik dan echt heel lastig vind, is dat er heel veel, versnipperde, gefragmenteerde informatie te vinden is. En dat ik het heel lastig vind om uit al die snippers informatie nou te destilleren wat goed werkt, hoe het werkt, waar het te vinden is? Heel veel links naar plugins zijn verdwenen, dus even snel iets downloaden is al een uitdaging geworden. Dan heb je ondertussen tientallen versies van SDR# en vele versies van een plugin. En dan werkt een recente versie van een plugin weer niet met versie 1730, wel met 1815 en weer niet met 1919 enzovoort
Dus ik heb dat SDR echt wel vervloekt, maar als er eenmaal beweging in komt, dan wordt het toch wel weer een leuk onderdeel van de hobby.
We hebben hier in Den Haag twee zendamateurrepeaters die met DMR werken en één Tetra zendamateurrepeater. Vooral dat Tetra meeluisteren leek mij leuk, en dat heb ik nu goed onder de knie. Daarvoor is er één of andere plugin die uiteindelijk wel met 1918 werkt, maar niet volledig met 1919, waar Tetra mee lukt.
DMR gaat redelijk, maar je moet eerst van alles rommelen met DSPlus in combinatie met een plugin voor DSDPlus. Ik krijg er nu al geluid uit, maar moet daar nog meer ervaring mee opdoen.
SDR als gewone scanner gebruiken vind ik niet heel handig. Maar wat wel redelijk goed werkt, is dat je vrij snel een groot deel van het spectrum kunt scanner. Ideaal bij de civiele luchtvaarband en de militaire luchtvaartbanden. Daarvoor gebruik ik de laatste versie van de "Frequency Scanner" plugin in combinatie met de "Frequency Manager" plugin. Ik vind de audio buitengewoon goed. Hangende eindes heb ik niet. Er zit een behoorlijke handleiding bij die FM-suite en die moet ik nog wat beter doorlezen.
Want ik ontvang en vindt heel veel, maar sommige dingen begrijp ik niet (en dat zou zomaar bij mij kunnen liggen). Op 128.56666 Mhz. zit Rotterdam ATIS. Die zendt 24 uur per dag uit en komt hier erg hard binnen. Maar die frequentie wordt consequent niet gevonden als ik met die "frequency scanner" de luchtvaartband scan. Heel veel ander verkeer wat heel veel verder weg zit en veel slechter ontvangen wordt, wordt wel opgepikt. Idem voor de andere frequenties van Rotterdam-The Hague. Als er verkeer op de Tower / Approach of Delivery frequentie is, hoor ik dat wel op de normale scanner die meeloopt, maar SDR slaat ze heel vaak over.
Het is niet zo dat bijvoorbeeld Rotterdam ATIS "uitgeschakeld" is in de "Frequency Scanner" plugin. Misschien heb ik elders iets verkeerd ingesteld. Ik vind het erg leuk, die SDR, maar er zitten nog veel haken en ogen aan.
Ik heb nog heel veel plugins gezien die mij leuk lijken om eens mee aan de gang te gaan, maar dat komt nog wel een keer. De afgelopen weken zat ik thuis om te herstellen van een kleine ingreep. Nu weer aan de werk en dat kost toch weer vreselijk veel vrije tijd.....
Als ontvangers heb ik nu de Airspy R2, de Airspy Mini en zo'n RTL-SDR versie 3.