Auteur Topic: p2kflex P2000 Telegram BOT  (gelezen 59277 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
p2kflex P2000 Telegram BOT
« Reactie #120 Gepost op: 15 april 2021, 17:06:53 »
Gebruiksaanwijzing p2kflex P2000 Telegram BOT

Zoek de @p2kflexP2000bot op Telegram (of via de link https://t.me/p2kflexP2000bot)
Vervolgens dient u onderin op Starten te drukken. Soms gaat dit de eerste keer niet direct goed en verschijnt er een rood uitroepteken. Klik in dat geval op de verschenen regel /start
Je kunt nu je locatie sturen. Doe dit door onderin op het paperclipje te klikken.

Je kunt hiermee een aantal zaken delen, waaronder foto’s en bestanden maar ook uw locatie. Klik eerst in de keuzebalk onderin op Locatie, hierna kun je kiezen voor je huidige/ geselecteerde locatie of het delen van je live-locatie. Laatstgenoemde optie kan voor 15 minuten, 1 uur of voor 8 uur. Dit is iets van Telegram en is door de BOT niet aan te passen. Aangezien je telefoon regelmatig locatie-updates zal sturen en er altijd meerdere gebruikers zullen zijn die hun live-locatie willen delen, is de dringende vraag om dit alleen te gebruiken als je daadwerkelijk onderweg bent. Op het moment dat het delen stopt (handmatig, of automatisch na de gekozen periode) dan zal de laatst bekende locatie onthouden blijven en gebruikt worden in combinatie met de opgegeven radius.
NB: ivm belasting van de server worden locatie-updates maximaal 1x per minuut verwerkt en indien de nieuwe locatie minimaal 100m verschilt ten opzichte van de vorige locatie.

Door je locatie te delen stuur je een plattegrondje waar de P2000 BOT coördinaten uithaalt.
Deze coördinaten zullen vergeleken worden met die van de P2000 meldingen om op basis daarvan te bepalen welke bij jou in de buurt zijn en welke niet. De BOT zal bevestigen dat de locatie is ontvangen en nu kun je een radius (een straal) instellen rondom jouw locatie. Gebruik hiervoor het /radius commando, zie onder. Je kunt een radius opgeven van 1 tot 10km, bijvoorbeeld /radius 5

Met het /info commando kun je alle mogelijke commando’s opvragen, maar ook jouw op dat moment bekende locatie en radius.

Voor de volledige handleiding, inclusief afbeeldingen, zie https://www.p2kflex.nl/P2000bot.pdf

Offline Erikk00

• Nieuw Lid
  • *
Re: p2kflex P2000 Telegram BOT
« Reactie #121 Gepost op: 18 augustus 2024, 04:45:19 »
Goedemorgen, allereerst bedankt voor deze bot, werkt echt gigantisch fijn! Bedankt daar voor

Ik heb een hele tijd luchtvaartincidenten aangehad. Maar dat staat inmiddels al weer een tijdje uit. Ik vond het toch wel erg veel meldingen worden, bijna dagelijks. Nu is het natuurlijk zo dat veel meldingen ook een zieke passagier aan boord kan zijn, of gewoon een voorzorgslanding, of een brandje bij de gate.

Ik woon zelf totaal niet in de buurt van een luchthaven, dus veelal is dat voor mij ook niet interessant, bij een daadwerkelijke groot incident zoals een noodlanding is het toch wat interessanter om te volgen via ATC/Flightradar ed.

Is het misschien ook mogelijk om daar onderscheid in te maken? Dat je bij luchtvaartincidenten alles kan ontvangen, maar ook kan kiezen voor bijvoorbeeld alleen meldingen vanaf GRIP1 oid? Of misschien dat daar aparte capcodes voor zijn die ik zelf kan instellen?

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #122 Gepost op: 18 augustus 2024, 08:05:05 »
Het is een goede vraag, maar het zijn juist dit soort combinaties (die op flexibele basis) niet eenvoudig zijn. Wat iets eenvoudiger zou kunnen zijn, is onderscheid tussen alle LVO meldingen en opgeschaalde LVO meldingen. Dat kan een middel, (zeer) groot of GRIP incident zijn. Of als het alleen om Schiphol gaat dan zou je 0127800 kunnen gebruiken, infocode voor luchtvaartongevallen Schiphol. Dat kunnen ook kleine incidenten zijn, maar dan ben je wel beperkt tot alleen Schiphol.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #123 Gepost op: 15 januari 2025, 16:24:11 »
Bij de bot krijg ik steeds meldingen die niet helemaal kloppen, dit voorbeeld bijvoorbeeld:

Er staat bij de alarmering alleen de voertuignummers en dan moet je zelf maar uitzoeken welke dat zijn, best hinderlijk.

De andere monitors ( ik gebruik er meerdere ) Geven dit wel aan.

Ook krijg ik de airborne meldingen van de trauma Heli's niet binnen, het staat wel aan in het menu,maar het kan natuurlijk zijn dat die niet verstuurd worden.
2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT en UBCD160DN,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #124 Gepost op: 15 januari 2025, 17:11:39 »
Bij mij lijkt de bot helemaal niet meer te werken. Ik miste al wat meldingen en na wat onderzoek bleek de bot gestopt te zijn. Hierna weer gestart en alles opnieuw in moeten stellen maar hij doet nog niks.

Edit; En toevallig krijg ik net weer een bericht binnen.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #125 Gepost op: 15 januari 2025, 18:24:36 »
Bij de bot krijg ik steeds meldingen die niet helemaal kloppen, dit voorbeeld bijvoorbeeld:

Er staat bij de alarmering alleen de voertuignummers en dan moet je zelf maar uitzoeken welke dat zijn, best hinderlijk.

De andere monitors ( ik gebruik er meerdere ) Geven dit wel aan.

Ik snap niet zo goed wat je nu bedoelt?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #126 Gepost op: 15 januari 2025, 18:35:06 »
In de bot staan er bij de voertuignummers al vanaf het begin niet bij wat het is.
Dat staat bij de mouse overs op de site en de mobiele versie wel.

Bij die andere monitors hebben ze de Capcodes gekoppeld aan de voertuigen, iets wat niet altijd opgaat.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #127 Gepost op: 15 januari 2025, 19:50:08 »

Dat de opgeroepen voertuigen er niet in staan, alleen de capcodes (de 164252, de 169192 de 164230 en de 164130), je weet nu dat er een brand is,maar niet welk materiaal er naartoe wordt gestuurd.
Bij de andere monitoren kun je dus zien dat er 2 tankautospuiten heen moeten, een ladder.... De bot zegt alleen maar een kazerne alarm is en de 24 uursdiensten van Noord en Zuid de voertuigen en bijbehorende capcodes zie je niet.
2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT en UBCD160DN,Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Offline vuurvreter63

• p2kflex'er
  • *
    • www.vuurvreter.eu
« Reactie #128 Gepost op: 15 januari 2025, 19:59:09 »

Dat de opgeroepen voertuigen er niet in staan, alleen de capcodes (de 164252, de 169192 de 164230 en de 164130), je weet nu dat er een brand is,maar niet welk materiaal er naartoe wordt gestuurd.
Bij de andere monitoren kun je dus zien dat er 2 tankautospuiten heen moeten, een ladder.... De bot zegt alleen maar een kazerne alarm is en de 24 uursdiensten van Noord en Zuid de voertuigen en bijbehorende capcodes zie je niet.

De voertuig nummers staan er wel in, alleen je moet dat anders bekijken.
Ik heb de eerste 4 codes voorzien van een kleurtje (zie quote)
Rood = regio 1e 2 cijfers
Groen = Kazerne cijfer 3 en 4 (in dit geval een regio voertuig)
Blauw = voertuig cijfer 5 en 6
Bruin = kazerne nummer + voertuig = roepnummer bijv 4130
Ik laat me niet opjagen, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #129 Gepost op: 15 januari 2025, 20:03:28 »

Dat is ook geen storing of bug, dat is gebruikelijk in de bot.
Op de mobiele website is het wel te zien.
https://m.p2kflex.nl/

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #130 Gepost op: 15 januari 2025, 20:43:26 »
Dat is geen bug, dat is hoe de BOT ontworpen is. Je bent serieus de eerste die hierover begint. Een label zegt het gros van de gebruikers meer dan een capcode en om beiden te tonen, daarvoor is de ruimte wat krap op Telegram. Capcode wordt alleen getoond als het label onbekend is. Dit is al sinds dag #1

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #131 Gepost op: 15 januari 2025, 20:55:42 »
Dat is geen bug, dat is hoe de BOT ontworpen is. Je bent serieus de eerste die hierover begint. Een label zegt het gros van de gebruikers meer dan een capcode en om beiden te tonen, daarvoor is de ruimte wat krap op Telegram. Capcode wordt alleen getoond als het label onbekend is. Dit is al sinds dag #1

Ik begon er over omdat dat hele circus hier voorbij reed en ik nieuwsgierig werd wat er allemaal nou ging, het was niet als kritiek bedoeld anders had ik geen donatie gedaan.

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #132 Gepost op: 16 januari 2025, 08:13:56 »
Ik begon er over omdat dat hele circus hier voorbij reed en ik nieuwsgierig werd wat er allemaal nou ging, het was niet als kritiek bedoeld anders had ik geen donatie gedaan.

Snap ik, maar het staat in het onderwerp "storingen/bugs" :)
Daarom zeg ik dat dit simpelweg werkt zoals ontworpen ;)

Daarnaast, het screenshot wat jij aangeeft van de andere monitor daar staan ook geen voertuigen.
Wat jij bedoelt dat zijn de labels van de capcodes, niet de voertuigbenamingen.
Dat er soms een voertuig aan een capcode hangt is toeval, maar dat is net zo goed bij p2kflex.
Die optelsom gaf de nodige verwarring.

Bovendien komt er nog eens bij dat andere monitoren niet per definitie de juiste benamingen geven. Waar bij de andere monitor "Tankautospuit" gaat, daar betreft dit de code voor de 24-uursbemanning. Dat daar in de basis de TS mee gealarmeerd wordt is een andere discussie. Voor ons is het een balans vinden tussen de juistheid van de benaming en de begrijpelijkheid. Ook hebben wij vanuit deze regio vanaf de meldkamer enige kritiek ontvangen over bepaalde benamingen. Zoals het bij ons staat sluit aan bij de officiële benamingen. De andere monitor niet. Dat hoeft niet perse een fout te zijn, het kan ook een bewuste keuze zijn.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #133 Gepost op: 16 januari 2025, 14:08:54 »
Duidelijk verhaal, dat ik het in storingen/bugs plaatste komt denk ik ook deels door mijn dyslexie, ik wil niet overal onnodig topics voor openen en kies dan een topic wat in mijn ogen het beste past,andersom heb ik ook regelmatig dat ik denk, dat past beter hier of daar. (Dat wil niet zeggen dat dat daadwerkelijk zo is) Bedankt voor je reactie.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #134 Gepost op: 16 januari 2025, 14:11:58 »
ik wil niet overal onnodig topics voor openen en kies dan een topic wat in mijn ogen het beste past

Ik heb de bewuste berichten dan ook maar even verplaatst naar een juist en al bestaand topic.