Dus dan is de vraag nu:
Sirio SD1300N of de Moonraker SCANKING HF DISCONE
Volgens mij maakt het "elektrisch" nauwelijks iets uit. Grootste verschil zal in de gebruikte materialen zitten.
Wat ik nog wel mee wil geven, gebaseerd op eigen ervaringen: een discone is een hele aardige antenne. Grote voordeel is dat je kan ontvangen (en zenden) over een heel groot frequentiebereik. Ontvangst is heel aardig, hoewel veel discones wat minder goed werken op UHF.
Maar.... Vergeleken met een discone ontvangt een X300 wel aanzienlijk beter op VHF en UHF, dan een discone. Waarbij de X300 dan wel wat smalbandiger is dan de Diamond X50. Want de X50 doet het wonder boven wonder ook heel goed over een vrij breed ontvangstbereik.
Als je de X300 gewend bent, dan ga je de discone minder leuk vinden, ben ik bang, omdat de ontvangst op de banden waar wij het meest luisteren wat minder wordt.
Wat je nog zou kunnen overwegen: je hebt "splitters" waarmee je twee antennes op 1 transceiver kunt aansluiten. Dus 1 antenne voor VHF/UHF en 1 antenne voor bijvoorbeeld 27/50 Mhz. Die combineer je met de splitter (ergens op het dak en effe waterdicht verpakken) en dan 1 kabel naar beneden. Kost iets meer maar is wellicht wel de moeite waard.