Auteur Topic: Vervangen naar Discone antenne  (gelezen 4194 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
Vervangen naar Discone antenne
« Gepost op: 26 juli 2024, 07:28:15 »
Nadat ik mijn antenne kabel had vervangen: https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=35809
Ben ik nu op zoek naar een andere antenne omdat ik merk dat ik niet alleen de 144 en 433 frequenties beluister maar ook daarbuiten.

Ik ben dus op zoek naar een Discone omdat deze in de frequenties een grotere bandbreedte heeft.
Ik had al begrepen dat er dan wat ingeleverd wordt op het complete spectrum in verband met ontvangst. Maar vermoed dat dat op zich mee valt zoals ik hier en daar heb gelezen.

Na een beetje zoekwerk kwam ik deze tegen: Sirio SD1300N: https://handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanner-antennes/2223-sirio-sd-1300-n.html
Deze zit in de banden welke mijn scanner ook heeft: RX band: 25-1300 MHz en zou dus perfect zijn. (in mijn ogen)

Maar nu dus het advies van hier. Is dit de juiste antenne? Of is er misschien toch wat anders, beter, of is dit "right on the money"  :-\
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Scanner: SDS100E
Antenne: Diamond D3000N

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Vervangen naar Discone antenne
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2024, 07:32:16 »
Ik denk dat je met de Sirio wel goed zit hoor.
Maar met een dergelijke antenne blijft het geven en nemen, het komt uit de lengte of de breedte.
Enigste optie volgens mij is een aparte antenne er bij specifiek voor 27mc.

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2024, 07:55:24 »
Ik denk dat je met de Sirio wel goed zit hoor.
Maar met een dergelijke antenne blijft het geven en nemen, het komt uit de lengte of de breedte.
Enigste optie volgens mij is een aparte antenne er bij specifiek voor 27mc.

De antenne welke ik had uitgezocht kan toch de 27mc aan?  :o

Ik heb helaas niet de luxe om 2 antennes op mijn dak kwijt te kunnen (In verband met bekabeling naar benden de woning in)
Eigenaar van:

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2024, 07:56:17 »
Dan is de Sirio een prima alternatief.

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2024, 07:16:37 »
Dit is nog steeds een project wat van de grond moet komen.
(Iets met toegang tot het dak is niet altijd mogelijk)

Ik kwam deze antenne tegen: https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanner-antennes/3665-moonraker-scanking-hf-discone.html
Aangezien ik toch niet ga zenden, en puur alleen wil ontvangen. Lijkt me deze weer beter vanwege de versterking van 1,5 db? :)
Eigenaar van:

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2024, 19:31:22 »
de antenne heeft volgens opgave een versterking van 1,5dBi en dat is 0dB, dus geen versterking t.o.v. een dipool.
dBi is de versterking t.o.v. isotrope straler dit is een theoretische antenne die in de praktijk niet gemaakt kan worden.
De bovenste kunststof pijp zit waarschijnlijk een verkorte 27mc antenne in of alleen een stukdraad.
Verkijk je niet op de bandbreedte want een telescoop antenne ontvangt ook 0,5 tot 2000MHz maar het signaal zal heel zwak zijn op de frequenties lager dan ca 70MHz.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2024, 20:47:43 »
Inderdaad is DB iets heel anders dan DBI,marketing maakt graag gebruik van dBi want ja gain 20dBi klinkt lekkerder. Feitelijk zeggen ze hij werkt zoveel dBi beter ten opzichte van een virtuele niet gemaakte ideale antenne...
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2024, 21:28:04 »
Dus het maakt niet uit of ik die neem of een Sirio SD1300N?
Eigenaar van:

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2024, 23:57:10 »
In het begin van dit draadje gaf je aan dat je huidige ontvanger 25 - 1300 MHz ontvangt.
dan zit je goed met de Sirio.

Ben je van plan in een later stadium ook lager dan 25 MHz te gaan luisteren dan zou ik gaan voor de Moonraker.

Het zal een compromis zijn op HF, maar een 'slechte' antenne is/ontvangt altijd nog beter dan geen antenne.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2024, 23:59:58 »
De bovenste kunststof pijp zit waarschijnlijk een verkorte 27mc antenne in of alleen een stukdraad.

Moonraker:
'Centre radiator includes helical trapped wire encapsulated in fibreglass'

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2024, 04:40:23 »
In het begin van dit draadje gaf je aan dat je huidige ontvanger 25 - 1300 MHz ontvangt.
dan zit je goed met de Sirio.

Ben je van plan in een later stadium ook lager dan 25 MHz te gaan luisteren dan zou ik gaan voor de Moonraker.

Het zal een compromis zijn op HF, maar een 'slechte' antenne is/ontvangt altijd nog beter dan geen antenne.

In het begin ging het over dat ik mijn kabel had vervangen van mijn antenne (op het dak) naar binnen in de woning.
De antenne welke op het dak staat is de: Diamond X300 N (https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=35809)

Ik wil meer kunnen ontvangen dan alleen de 144/430MHz(2m/70cm) :)

Dus dan is de vraag nu:

Sirio SD1300N of de Moonraker SCANKING HF DISCONE

Ik kan binnenkort weer mijn dak op, dus dan heb ik de mogelijkheid om de antenne te kunnen vervangen
Dus dan komt de Diamond X300 N vrij voor verkoop ;)
Eigenaar van:

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2024, 09:44:53 »
Dus dan is de vraag nu:

Sirio SD1300N of de Moonraker SCANKING HF DISCONE

Volgens mij maakt het "elektrisch" nauwelijks iets uit. Grootste verschil zal in de gebruikte materialen zitten.

Wat ik nog wel mee wil geven, gebaseerd op eigen ervaringen: een discone is een hele aardige antenne. Grote voordeel is dat je kan ontvangen (en zenden) over een heel groot frequentiebereik. Ontvangst is heel aardig, hoewel veel discones wat minder goed werken op UHF.

Maar....  Vergeleken met een discone ontvangt een X300 wel aanzienlijk beter op VHF en UHF, dan een discone. Waarbij de X300 dan wel wat smalbandiger is dan de Diamond X50. Want de X50 doet het wonder boven wonder ook heel goed over een vrij breed ontvangstbereik.

Als je de X300 gewend bent, dan ga je de discone minder leuk vinden, ben ik bang, omdat de ontvangst op de banden waar wij het meest luisteren wat minder wordt.

Wat je nog zou kunnen overwegen: je hebt "splitters" waarmee je twee antennes op 1 transceiver kunt aansluiten. Dus 1 antenne voor VHF/UHF en 1 antenne voor bijvoorbeeld 27/50 Mhz. Die combineer je met de splitter (ergens op het dak en effe waterdicht verpakken) en dan 1 kabel naar beneden. Kost iets meer maar is wellicht wel de moeite waard.

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2025, 05:48:34 »
Het ziet er naar uit dat ik binnenkort mijn dak op MOET voor wat onderhoud, dus dan kan gelijk de antenne eventueel vervangen worden.

Ik heb nog steeds geen goede keuze kunnen maken omdat er een paar zaken zijn die me tegen houden:

1. Welke antenne. (Er is genoeg keuze, er zijn verschillende prijzen) Het maakt mij niet echt uit wat het kost, maar ik wil gewoon iets goeds hebben. En echt een duidelijkheid heb ik nog niet.
2. Er wordt gezegd dat mijn huidige antenne: Diamond X-300N beter presteren zal dan een Discone. (In hoevere ga ik dat merken, wat is er dan minder, en is dat de enige echte reden om het niet te doen)

Op dit moment luister ik naar veel verschillende dingen:
  • 27MC
  • Brandweer
  • Repeaters
  • Marifoon
  • Portofoon
  • Luchtvaart
  • DMR
En het werkt met de huidige antenne, maar omdat ik nu weer een keer mijn dak op kan wil ik de mogelijkheid benutten om eventueel de antenne te vervangen voor een die nog beter bij mij past.
Ik heb er even 3 uitgezocht waarvan ik denk dat deze juist bij mij passen (Vanwege het bereik) Ik ben dus vooral op zoek naar de ervaring/deskundigheid van hier om hierin de juiste keuze te maken.

https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanner-antennes/2223-sirio-sd-1300-n.html
https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanner-antennes/2905-sirio-sd-2000-n.html
https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanner-antennes/3665-moonraker-scanking-hf-discone.html

Die laatste zie ik vooral het verschil in top spriet, want waarom is die dikker dan die bij de Sirio antennes?
Eigenaar van:

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
Eigenaar van:

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2025, 21:35:31 »
Deze vind ik ook nog:

https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/scanners-basis/2605-diamond-d-3000-n.html

Die staat hier op het dak. Prima antenne, naast UHF/VHF vind ik het erg leuk dat hij ook het best ok doet op HF tot +/- 10mhz.
Heb wel moeten inleveren op Mil UHF 200-300mhz tov de D777.

Trouwens over die D777, nooit echt last gehad van de P2000 zender hier in de buurt. Met de D3000 wel.
Met ATT en wat aanrommelen kan ik er omheen werken, maar iets om mee rekening te houden.