Auteur Topic: Capcode te kort  (gelezen 2886 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Markie

  • Gast
Capcode te kort
« Gepost op: 3 augustus 2005, 01:07:42 »
Hey beste mensen  ik vroeg me af of in de toekomst de capcode's niet kunnen op raken...:P:?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Capcode te kort
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2005, 01:25:13 »
Citaat van: "Markie"
Hey beste mensen  ik vroeg me af of in de toekomst de capcode's niet kunnen op raken...:P:?

Voorbeeldje, momenteel heeft mij regio Haaglanden deze 5tvo-reeksen ter beschikking:

65xxx
69xxx
70xxx
71xxx
72xxx

72 is louter voor de CPA, dus die valt af. 71 is louter voor (regionale) voertuigcodes. 70 wordt op een stuk of 5 codes na niet gebruikt voor alarmering en dan hou je alleen 65 en 69 over. Binnen die reeksen zitten ook nog eens de zender(test)codes dus dan hou je over :

65200 t/m 65999
69200 t/m 65999

Dat zijn 1600 codes. Eigenlijk houden de codes op waar vroeger de voertuigen zaten, feitelijk worden alleen deze 2 reeksen gebruikt :

65200 t/m 65499
69200 t/m 65499

Dan blijven er eigenlijk nog maar 600 codes over en ik denk dat het aantal gebruikte (benodigde) capcodes in dezelfde orde van grootte zal liggen.

Met P2000 heeft Haaglanden ter beschikking :

1500xxx
1501xxx
1502xxx

Dat zijn 3000 capcodes en dat zijn er TWINTIG keer zoveel. Bovendien is er voor elke regio een extra reeks gereserveerd waardoor er nooit een tekort aan codes zal ontstaan, tenzij elk korps 1000 codes krijgt omdat ze zo graag iedereen persoonlijk willen alarmeren, net als de echtgenoot van de brandweerman, de kat, de cavia de koffiezetter en nog meer onzin :)

Zuid-Oost Brabant lijkt op dit moment de kroon te spannen door maar liefst 6 (!!!) reeksen te gebruiken :

1103xxx
1104xxx
1105xxx
1106xxx
1107xxx
1108xxx

Dat zijn dus 6000 codes. Wie mij kan vertellen waarom zij zoveel codes nodig hebben mag nu opstaan??

Maargoed, in principe heeft elke regio een reeks van 3000 codes ter beschikking, waarbij ze in tegenstelling tot de analoge situatie geen rekening meer hoeven te houden met voertuigcodes en zendercodes. Wat nu natuurlijk wel weer nieuw is dat zijn monitorcodes en lichtkranten, maar die zijn over het algemeen op 1 of 2 handen te tellen en staan absoluut niet in verhouding tot het aantal voertuigcodes wat men voorheen nodig had....

Een tekort aan codes? Neuh dat verwacht ik niet :)

Groeten, Peter.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2876
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Capcode te kort
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2005, 13:02:30 »
Citaat van: "hunter"
tenzij elk korps 1000 codes krijgt omdat ze zo graag iedereen persoonlijk willen alarmeren

Peter,

in Zeeland krijgt iedereen een persoonlijke capcode. Ik begrijp dat dit niet standaard is in Nederland bij de andere regio's ?

Groeten van Michel
Groeten van Michel

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Capcode te kort
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2005, 13:44:03 »
Gezien het gereserveerde blok "0013?????" kan bijna iedereen in Zeeland een persoonlijke code krijgen.... :P:P:P:P:P
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: Capcode te kort
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2005, 15:00:27 »
Citaat van: "Bleij"
in Zeeland krijgt iedereen een persoonlijke capcode. Ik begrijp dat dit niet standaard is in Nederland bij de andere regio's ?

Sorry, ik was iets te snel met die woorden denk ik, want er zijn wel meer regio's die met persoonlijke codes werken, maar die worden niet operationeel gebruikt. Die zijn meer voor het geval dat, vaak zijn het officieren of bevelvoerenden die via een persoonlijke code een berichtje krijgen, of soms zie je felicitaties op dat soort codes :)

Maargoed, dan nog moeten er ruim voldoende codes zijn :)

Groeten, Peter.