Auteur Topic: Diamond D-777  (gelezen 36706 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777
« Gepost op: 13 juli 2005, 22:37:54 »
Even een vraagje aan de Diamond D-777 luchtvaart antenne gebruikers.
Nu deze antenne een beetje gemeengoed is geworden bij de luchtvaart luisteraars ben ik benieuwd hoe de ervaringen zijn met deze antenne.
Ik heb al wat lovende berichten gelezen maar ik ben met name benieuwd wat deze antenne op andere dan luchtvaart frequenties presteert.

Groeten,

Peko ( Peter )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Aviator81

  • Gast
Re: Diamond D-777
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2005, 22:46:48 »
Niet helemaal waar je naar vroeg, maar wellicht iets voor in de nabije toekomst: hou er rekening mee dat er een wachtlijst(je) is bij het bestellen. Ik heb de 777 enkele weken geleden besteld en kreeg te horen dat wegens de import vanuit Japan, de "grote" vraag en de vakantie het enkele weken ging duren alvorens ik hem binnen zou hebben.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Re: Diamond D-777
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2005, 22:52:07 »
Hoi Aviator,
Bekend verhaal, ik heb hem ook enige weken geleden besteld bij Dolstra en deze kwam met hetzelfde verhaal als jij.
Los daarvan ben ik wel benieuwd naar een "review" van huidige gebruikers.
Evengoed bedankt voor je reactie :)
Véél luister plezier.

Peko ( Peter )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21797
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond D-777
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2005, 23:09:11 »
Citaat van: "Peko"
Ik heb al wat lovende berichten gelezen maar ik ben met name benieuwd wat deze antenne op andere dan luchtvaart frequenties presteert.

Buiten de 2 luchtvaartbanden waar de antenne specifiek voor is zijn de resultaten slechter dan bijvoorbeeld een discone.

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2005, 23:17:14 »
Bedankt Johan,
Hier kan ik wat mee.
Dus toch óók de discone maar op het dak laten staan  ;)
Btw, ik neem aan dat jij hem ook in gebruik hebt?
Maar jij zit toch al lekker dicht op Schiphol...........
Overigens was Huub er ook lovend over vandaar dat ik hem ook maar besteld heb.
 
Groeten,

Peko ( Peter )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21797
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Diamond D-777
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2005, 23:31:34 »
Uiteraard heb ik de D777 in gebruik, heb daarover bericht in een paar andere onderwerpen. Ik heb de antenne aangesloten op een UBC780 die ik specifiek voor de luchtvaart gebruik. In weze zit ik dicht bij Schiphol maar toch zit ik denk ik wat ongunstig voor een aantal zenders. De ene komt knalhard binnen en de ander weer stukken minder. Maar het ging mij meer om de militaire luchtvaart. En op dat gebied haal ik veel meer binnen dan voorheen op de discone, vooral in de UHF. Het is nu wat lastig vergelijken vanwege de vele condities. Op VHF had ik laatst een ballon die bij Nijmegen de Waal overstak. Op 125.925 (Dutch Mil Woensdrecht Arrival) had ik zondag een kist die boven het Tjeukemeer bij Sneek zat. Overigens was die 125.925 zaterdag ook druk in gebruik en het leek wel alsof er iets op te doen was met paradropping.

Aviator81

  • Gast
Re: Diamond D-777
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2005, 07:52:03 »
Citaat van: "Peko"
Hoi Aviator,
Bekend verhaal, ik heb hem ook enige weken geleden besteld bij Dolstra en deze kwam met hetzelfde verhaal als jij.
Los daarvan ben ik wel benieuwd naar een "review" van huidige gebruikers.
Evengoed bedankt voor je reactie :)
Véél luister plezier.

Peko ( Peter )

Als je mij even laat voordringen op de lijst dan schrijf ik een review voor je, deal?  :P

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
D-777 antenne
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2005, 11:26:27 »
Hoi Aviator,
Ik kan natuurlijk ook voor jou een review schrijven, misschien valt ie zo tegen en dan kan jij lekker je euries in je zak houden :P
Maar alle gekheid op een stokje.
Ik verwacht dat, wanneer ze binnenkomen, er wel een zodanige hoeveelheid aanwezig is dat we allen wel aan de beurt zullen komen.
Bovendien "leef" ik al 60 jaar zonder deze antenne dus die paar weken kunnen er ook nog wel bij  ;)
Ik denk dat jij in Huizen evengoed een behoorlijke ontvangst hebt van SPL. het scheelt toch weer ongeveer 20 km met mijn lokatie.
Hoe dan ook, véél luister plezier.

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Aviator81

  • Gast
Re: Diamond D-777
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2005, 11:29:43 »
Laten we hopen. Ach ik moet toch wachten. Bij Dolstra zijn ze er vanaf 23 juli weer, en deze jongen gaat op vakantie op...jawel, 23 juli   :(

En ook jij veel luisterplezier uiteraard!

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2005, 11:33:16 »
Citaat van: "Aviator81"
Laten we hopen. Ach ik moet toch wachten. Bij Dolstra zijn ze er vanaf 23 juli weer, en deze jongen gaat op vakantie op...jawel, 23 juli   :(

En ook jij veel luisterplezier uiteraard!

Snelle reactie,
Ga idd eerst maar lekker op vakantie en misschien zijn ze bij jouw terugkeer wel binnen.
In ieder geval prettige vakantie,
Greetz.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2410
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond D-777
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2005, 08:22:28 »
Citaat van: "Peko"
Nu deze antenne een beetje gemeengoed is geworden bij de luchtvaart luisteraars ben ik benieuwd hoe de ervaringen zijn met deze antenne.

Nog even een reactie van mijn zijde. Ik luister alleen naar luchtvaart en heb ook zo'n ding op 't dak en ja hij bevalt goed. Maar laten we wel wezen; de laatste 12 jaar heb ik van alles op 't dak gehad zoals een gewone discone, een ARA 1500, een airmaster en een dubbele discone en eerlijk gezegd ontvingen die ongeveer allemaal hetzelfde. Ik heb nog geen antenne gehad die 'opeens' veel meer pakte.

Ik ben van mening dat je locatie en omgevingsfactoren heel belangrijk zijn. Verder moet je vooral 'veel ijzer' op 't dak zetten ;-)

Voor mij was een voorname reden op zo'n D777 te kopen het feit dat m'n dubbele discone aan barrels gewaaid was en ik geloof dat de D777 het hier door z'n eenvoudige vorm en lage gewicht langer uithoudt.

Ik vermoed dat de techneuten onder u het niet met mij eens zijn en gaan melden dat die of die antenne een dB meer signaal geeft ;-) Dat zal best maar voor de luisteraar geloof ik niet dat die ene dB veel uitmaakt. Zorg wel voor goede kabel, goede connectoren en gebruik geen splitters van 3 euro die je signaal verkloten. Ik dank u ;-)
Luisterspulletjes :)

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Diamond D-777
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2005, 22:31:54 »
Hallo Henk,
Ook jij bedankt voor je reactie en review.
Persoonlijk denk ik dat een gepiekte antenne op bepaalde frequenties altijd beter is dan b.v. een breedbandige discone.
Maar ik zal het wel ervaren als mijn bestelde antenne binnen komt.
En wat de kabel, connectoren en eventuele splitter betreft, je hebt helemaal gelijk.
Een ketting is nu eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. ;)
Nog even een vraag, wat bedoel je precies met "veel ijzer op het dak"?
Iets van tegencapaciteit??
Ik hoor het nog wel van je.
Greetz,
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2410
  • Apres moi le deluge
Re: Diamond D-777
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2005, 09:40:52 »
Citaat van: "Peko"
Hallo Henk,
Nog even een vraag, wat bedoel je precies met "veel ijzer op het dak"?
Greetz,

Ik bedoelde dat ik het liefst gewoon een metalen ant gebruik met vrij lange radialen. Zo had ik jarenlang een Televes open dipool op 't dak voor de VHF milair - de ant was gepiekt op 137 mhz en werkte prima. Voor de UHF milair had ik een dubbele discone in combinatie met een JIM75. Op een gegeven moment ben ik de open dipool gaan gebruiken voor UHF milair en toen bleek ie 't daarop minstens zo goed te doen als de dubbele discone. De ontvangst was heel goed én er kwam veel minder 'ruis' mee. Zo'n discone is soort een breedbandige interferentie-happer zeg maar.

De reden dat die 'te lange' dipool 't zo goed deed op UHF milair was dat het hele bereik 225-400 binnen de lengte van de ant viel. Het extra stukje ijzer zorgde voor een verbetering. Op een gegeven moment werd ik te gulzig en ging ik de open dipool inkorten zodat de piek rond de 300 kwam te liggen. Dat zorgde ervoor dat ik met name laag in de band ongeveer tussen 225 - 260 mhz duidelijk minder ging horen.

Ik heb daarna een open dipool door iemand voor me laten maken - deze man een echte techneut raadde mij voor het hele bereik 137 - 400 mhz een ant lengte aan van 50 cm. En zo heb ik 'm laten maken - werkt inderdaad heel goed  :P
Luisterspulletjes :)

Offline Superfuse

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 986
Re: Diamond D-777
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2005, 21:13:42 »
Okay okay nu weten we het wel de D-777 is een prima antenne voor thuis. Maar is de RH-103, het pocketscanner kleine zusje, net zo goed??.

Gert Jan

  • Gast
Re: Diamond D-777
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2005, 21:43:07 »
Citaat van: "Outpost"
Okay okay nu weten we het wel de D-777 is een prima antenne voor thuis. Maar is de RH-103, het pocketscanner kleine zusje, net zo goed??.

Als ik op dat typenummer zoek krijg ik een antenne van ca 3cm lang Jacco....??