Auteur Topic: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?  (gelezen 14913 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Jwaris

  • Gast
Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Gepost op: 9 januari 2005, 17:03:04 »
Hallo iedereen,

In mijn vrije tijd hou ik me bezig met het luisteren naar de burgerluchtvaart. Daar de luchthaven hier wat ver vandaan is en ik niet elk weekend daarheen kan besloot ik om eens wat anders te proberen.

Ik woon op zo'n 3 km van een scheepvaartkanaal met een behoorlijk grote sluis. Ik heb op internet de frequentie opgezocht en vond dat het kanaal 68 betreft. Dat is totaal nieuw voor me. Ik ben er uiteindelijk achtergekomen dat "kanaal 68" een bepaalde frequentie is nl. 156.425 mhz. Nu is er op dat kanaal niet veel te horen, buiten wat ACARS achtige signalen. Vandaar mijn vraag: worden scheepvaartberichten gedecodeerd?

Groeten.

Jwaris.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2005, 17:27:12 »
Dat kan, 'normaal' gesproken worden binnenvaart berichten niet gecodeerd. Misschien kun je het naam van het kanaal waar je woont even geven om te kijken of die frequentie echt klopt..

Groeten,
Joris

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2005, 17:31:18 »
Citaat van: "ScanMe"
Dat kan, 'normaal' gesproken worden binnenvaart berichten niet gecodeerd.

Marifoonkanalen worden in zijn geheel niet gecodeerd. De enige uitzonderingen daarop zijn 155.6500, 155.7750 en 155.8250. Dit zijn kanalen voor Intershipcommunicatie op zeegaande schepen. Die data die hij gehoord heeft zal wet ATIS geweest zijn. ATIS staat voor Automatic Identification System. Het ATIS-signaal geeft de radioroepnaam van het schip weer. De identificatie vindt plaats aan het einde van elke uitzending. Duurt een uitzending langer dan 5 minuten dan zal het ATIS-signaal iedere 5 minuten worden herhaald.

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2005, 19:05:11 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "ScanMe"
Dat kan, 'normaal' gesproken worden binnenvaart berichten niet gecodeerd.

Marifoonkanalen worden in zijn geheel niet gecodeerd. De enige uitzonderingen daarop zijn 155.6500, 155.7750 en 155.8250. Dit zijn kanalen voor Intershipcommunicatie op zeegaande schepen. Die data die hij gehoord heeft zal wet ATIS geweest zijn. ATIS staat voor Automatic Identification System. Het ATIS-signaal geeft de radioroepnaam van het schip weer. De identificatie vindt plaats aan het einde van elke uitzending. Duurt een uitzending langer dan 5 minuten dan zal het ATIS-signaal iedere 5 minuten worden herhaald.

Daarom zei ik ook normaal gesproken..  :wink:

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2005, 20:52:50 »
Citaat van: "Jwaris"
Hallo iedereen,

In mijn vrije tijd hou ik me bezig met het luisteren naar de burgerluchtvaart. Daar de luchthaven hier wat ver vandaan is en ik niet elk weekend daarheen kan besloot ik om eens wat anders te proberen.

Ik woon op zo'n 3 km van een scheepvaartkanaal met een behoorlijk grote sluis. Ik heb op internet de frequentie opgezocht en vond dat het kanaal 68 betreft. Dat is totaal nieuw voor me. Ik ben er uiteindelijk achtergekomen dat "kanaal 68" een bepaalde frequentie is nl. 156.425 mhz. Nu is er op dat kanaal niet veel te horen, buiten wat ACARS achtige signalen. Vandaar mijn vraag: worden scheepvaartberichten gedecodeerd?

Groeten.

Jwaris.

Hoi, als je eens gaat kijken bij die sluis zal daar een bordje met een kanaalnummer opstaan, sluizen en stuwen zitten meestal op kanaal 18, 20 of 22 maar andere kanalen zijn uiteraard ook mogelijk.
Ik kan zo snel geen site vinden met alle bijbehorende frequentie's maar met google is er veel te vinden.
Als je je locatie geeft zal er vast iemand zijn met welke kanalen in jouw gebied van toepassing zijn.

Jwaris

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 21:53:09 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Hoi, als je eens gaat kijken bij die sluis zal daar een bordje met een kanaalnummer opstaan, sluizen en stuwen zitten meestal op kanaal 18, 20 of 22 maar andere kanalen zijn uiteraard ook mogelijk.
Ik kan zo snel geen site vinden met alle bijbehorende frequentie's maar met google is er veel te vinden.
Als je je locatie geeft zal er vast iemand zijn met welke kanalen in jouw gebied van toepassing zijn.

Wel, ik woon in Vlaanderen, zo'n 25 km ten zuiden van antwerpen. Het betreft het kanaal Schelde-Brussel. De sluis waarover ik spreek is de nieuwe zeesluis te wintam (bij bornem). K'heb op internet gezocht en vond als frequentie: Kanaal 68 - 156.425 - 161.025 (wal). Maar ik kan inderdaad beter het bordje eens gaan checken aan de sluis!

Bedankt!

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2005, 21:56:46 »
Kanaal 68 is een simplexkanaal en alleen de 156.4250 wordt daarvan gebruikt. Tevens is het hier in Nederland vaak zo dat men met richtantennes werkt. Zo wordt met minder vermogen toch nog een groter gebied bereikt. Hier heb je natuurlijk wel een recht stuk vaarwater voor nodig. Als je nou net niet in het richtveld van de antenne zit maar aan de zijkant ervan of er achter dan zal je het vaak niet kunnen ontvangen.

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005, 22:19:20 »
Citaat van: "Jwaris"
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Hoi, als je eens gaat kijken bij die sluis zal daar een bordje met een kanaalnummer opstaan, sluizen en stuwen zitten meestal op kanaal 18, 20 of 22 maar andere kanalen zijn uiteraard ook mogelijk.
Ik kan zo snel geen site vinden met alle bijbehorende frequentie's maar met google is er veel te vinden.
Als je je locatie geeft zal er vast iemand zijn met welke kanalen in jouw gebied van toepassing zijn.

Wel, ik woon in Vlaanderen, zo'n 25 km ten zuiden van antwerpen. Het betreft het kanaal Schelde-Brussel. De sluis waarover ik spreek is de nieuwe zeesluis te wintam (bij bornem). K'heb op internet gezocht en vond als frequentie: Kanaal 68 - 156.425 - 161.025 (wal). Maar ik kan inderdaad beter het bordje eens gaan checken aan de sluis!

Bedankt!

Zoals Johan al zegt is marifoonkanaal 68 een simplex kanaal, dat wil zeggen dat je zowel schepen als de sluis/stuw/brug op hetzelfde kanaal hoort.
Ik heb helaas alleen Nederlandse gegevens maar als je een keer gaat kijken naar zo'n bordje of je vraagt gewoon aan de sluiswachter op welke kanalen ze zitten krijg je vast antwoord!
Je kunt natuurlijk ook alle marifoonkanalen in je scanner zetten, sommige zenders komen dusdanig ver dat het altijd de moeite waard is ze erin te zetten.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2005, 22:32:11 »
Ik heb het Handboek Marifonie Binnenvaart er even bij gepakt. In de Antwerpse haven worden heel veel de kanalen 62 en 74 gebruikt. Kanaal 68 is veel in gebruik door bruggen in het Boudewijnkanaal bij Zeebrugge. 2 bladzijdes verder kom ik ook info tegen over de vaarweg van Wintam naar Charleroi via Brussel. Wintamsluis en Hingenesluis zitten op kanaal 68. En zo ook de Willebroek Boulevardbrug. Er zitten dus meerdere sluizen en bruggen op kanaal 68. Grote kans dus dat de zender op de wal met laag vermogen werkt en misschien dus ook wel met een kleine richtantenne. En als jij dus net aan de zijkant van zo'n antenne zit wordt het lastig. Wat ik trouwens ook nog zie is dat kanaal 68 overal gebruikt wordt om de sluis/brug aan te roepen. Het wordt niet gebruikt als blokkanaal. Een blok is zeg maar een heel stuk vaarwater. Omdat ze dus niet een heel stuk hoeven te dekken verwacht ik dus dat er met laag vermogen wordt gewerkt.

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2005, 22:44:41 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik heb het Handboek Marifonie Binnenvaart er even bij gepakt. In de Antwerpse haven worden heel veel de kanalen 62 en 74 gebruikt. Kanaal 68 is veel in gebruik door bruggen in het Boudewijnkanaal bij Zeebrugge. 2 bladzijdes verder kom ik ook info tegen over de vaarweg van Wintam naar Charleroi via Brussel. Wintamsluis en Hingenesluis zitten op kanaal 68. En zo ook de Willebroek Boulevardbrug. Er zitten dus meerdere sluizen en bruggen op kanaal 68. Grote kans dus dat de zender op de wal met laag vermogen werkt en misschien dus ook wel met een kleine richtantenne. En als jij dus net aan de zijkant van zo'n antenne zit wordt het lastig. Wat ik trouwens ook nog zie is dat kanaal 68 overal gebruikt wordt om de sluis/brug aan te roepen. Het wordt niet gebruikt als blokkanaal. Een blok is zeg maar een heel stuk vaarwater. Omdat ze dus niet een heel stuk hoeven te dekken verwacht ik dus dat er met laag vermogen wordt gewerkt.

Als dat zo is werken ze idd 99% zeker gericht, hij zal zelf ff moeten luisteren of en zo ja, welke sluis hij hoort.
Als hij geluk heeft hoort hij er meerdere, ik hoor hier thuis ook een aantal sluizen op kanaal 20 en 22.

Jwaris

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2005, 22:49:24 »
Das een hele boel informatie! Ik ga een van de volgende dagen eens uittesten of de antenne inderdaad gericht is en of ik in de directe omgeving wel boodschappen kan onderscheppen.

Erg bedankt!

Jwaris.

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2005, 22:57:36 »
Citaat van: "Jwaris"
Das een hele boel informatie! Ik ga een van de volgende dagen eens uittesten of de antenne inderdaad gericht is en of ik in de directe omgeving wel boodschappen kan onderscheppen.

Erg bedankt!

Jwaris.

Ze zijn niet continu aan het zenden he, daar moet je even rekening mee houden.
Nogmaals; als je alle marifoonkanalen in je scanner zet hoor je misschien andere dingen die niet of niet correct in de boeken staan :wink:

Jwaris

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2005, 14:12:58 »
Ben eindelijk eens ter plaatse gaan kijken. Resultaat: behoorlijk wat antennes te zien daar! (zie foto's). Op kanaal 68 één conversatie gehoord loud and clear. Dat neemt niet weg dat ik daar een uur gestaan heb en slechts drie schepen gepasseerd zijn (t'is zondag, ook voor schippers een rustdag blijkbaar.)

de foto's: http://users.pandora.be/jwaris

Prettige zondag!

Jwaris

Ps: zijn in deze topic een aantal berichten verdwenen of begin ik te dementeren?  :shock:

nose

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2005, 14:18:58 »
Citaat van: "Jwaris"
zijn in deze topic een aantal berichten verdwenen of begin ik te dementeren?  :shock:

Nee dat klopt, de server is gecrashed (o.i.d.) en er zijn van een paar dagen berichten verloren gegaan.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2005, 14:22:24 »
Mooie plaatjes hoor. Zo te zien zijn het allemaal rondstraalantennes. Waarschijnlijk zullen ze dan op laagvermogen draaien zodat je ze thuis niet hoort. Op de laatste foto zie ik naast de radar ook nog een witte stick staan.