Deze heli's hebben geen ADS-B, alleen een Mode S-transponder. Om een positie te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van multilateratie. Daarvoor zijn minimaal 3 grondstations nodig die het Mode S-signaal ontvangen. Het kan zo zijn dat zijn signaal door minder dan 3 grondstations wordt ontvangen, bijvoorbeeld op lagere hoogte of in een bepaald gebied. Dan kan er geen positie worden bepaald.
Weet jij iets meer over hoe deze informatie wordt verkregen, hoe deze info het internet bereikt, en hoe deze via de site weer beschikbaar komt?
Als deze helikopters een signaaltje uitzenden met daarin verwerkt:
- toestelregistratie
- GPS positie
- vliegsnelheid
- vliegrichting
- vlieghoogte
- etc...
... dan zou ik zeggen dat als zo'n bericht door één ontvanger wordt ontvangen, dit voldoende is om op de kaart te plotten.
Jij geeft aan dat het Mode-S signaal door tenminste 3 grondontvangers moet worden ontvangen om de actuele positie te kunnen bepalen.
Dit lijkt op een 'kruispeiling', waarbij ieder grondstation de richting van waaruit het signaal komt wordt bepaalt. Maar hier word de looptijd van het signaal gebruikt.
Welke informatie zit de dan in dat signaal? Alleen maar een registratie-ID of zo?
En wat is bekend over die grondontvangers.
Waar staan die?
Hoeveel in Nederland?
Kan een particulier de rol van 'grondontvanger' op zich nemen?
Hoe meer ontvangers, des te nauwkeuriger de 'filght-info', lijkt me.