Auteur Topic: USC230-E "Racing"?  (gelezen 14065 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jack S.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2012, 00:02:51 »
ARC van Butel stuurt de ingestelde step wel mee en programmeerd de frequenties dan exact volgens ingave in de software naar de scanner, ongeacht het gekozen bandplan.

Bij mijn weten zijn de Uniden USC230 en Albrecht AE230H technisch identiek en is Butel's ARC230 dan ook volledig compatibel met de Albrecht.

De duurdere modellen van de nieuwste generatie Uniden scanners hebben "adjustable band defaults", waarmee mode en step per band instelbaar zijn. Jammer dat dit niet geldt voor de bandgrenzen, die zijn en blijven voorgedefinieerd.

Bij overstappen van een coventioneel geheugen scanner naar dynamic memory is de leercurve steil, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet anders meer. Dat is tenminste mijn ervaring.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2012, 02:30:36 »
ARC van Butel stuurt de ingestelde step wel mee en programmeerd de frequenties dan exact volgens ingave in de software naar de scanner, ongeacht het gekozen bandplan.

Bij mijn weten zijn de Uniden USC230 en Albrecht AE230H technisch identiek en is Butel's ARC230 dan ook volledig compatibel met de Albrecht.

Dat zou héél mooi zijn, want dan kan ik de software gewoon in Nederland bestellen...

De duurdere modellen van de nieuwste generatie Uniden scanners hebben "adjustable band defaults", waarmee mode en step per band instelbaar zijn. Jammer dat dit niet geldt voor de bandgrenzen, die zijn en blijven voorgedefinieerd.

Bij overstappen van een coventioneel geheugen scanner naar dynamic memory is de leercurve steil, maar als je het eenmaal door hebt wil je niet anders meer. Dat is tenminste mijn ervaring.

Dat zou leuk zijn. Zowel de bandplannen naar je hand zetten als de grenzen wat "uitrekken" ;) Maar dat is economisch gezien niet leuk voor de fabrikant natuurlijk... Stel je voor dat we een goedkope scanner met een beperkt aantal banden kunnen "oprekken" waardoor de scanner identiek wordt aan een duurder model met bredere banden ;D

Een dynamic memory is een stuk handiger dan een conventioneel geheugen! Op zich is het niet zo moeilijk. Systemen hebben groepen en groepen hebben kanalen. Niet zo'n moeilijke hiërarchie. Wat ik wel prettig vind is dat je systemen kunt uitschakelen, maar ook groepen in de systemen. Als ik gesprekken op de amateurrelais een beetje zat ben omdat ze de scanner steeds vast zetten dan zet ik gewoon de groep "algemeen" met quickkey 1 uit in systeem "amateurs". De rest van dat systeem kan ik dan wel aan laten staan (DARES, ISS, enz)

Op dit moment ontvang ik trouwens de frequenties op de UHF erg goed! Het relais van Assen komt hier in huis in de Groninger binnenstad met de gewone rubberantenne op de scanner glashelder binnen... Leuk! Helaas geldt dat ook voor de babyfoons op de PMR kanalen...  :(

Offline Jack S.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:12:43 »
Dat zou leuk zijn. Zowel de bandplannen naar je hand zetten als de grenzen wat "uitrekken" ;) Maar dat is economisch gezien niet leuk voor de fabrikant natuurlijk... Stel je voor dat we een goedkope scanner met een beperkt aantal banden kunnen "oprekken" waardoor de scanner identiek wordt aan een duurder model met bredere banden ;D

Waar ik op doel is juist inperken, bijvoorbeeld conform NFC-raster.

Op zich is dynamic memory niet moeilijk maar bedienen van zo'n scanner vergt aanvankelijk toch wel wat gewenning.
Bij een USC230 valt het allemaal wel mee maar de BCT15X die ik hier eveneens heb staan is een heel ander verhaal. Daaraan is nog maar weinig intuitief te bedienen.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2012, 09:53:38 »
Bij een USC230 valt het allemaal wel mee maar de BCT15X die ik hier eveneens heb staan is een heel ander verhaal. Daaraan is nog maar weinig intuitief te bedienen.

Vind je? Ik vind het juist erg prettig om m'n kanalen in te kunnen delen in groepen zoals ik dat wil, en niet in vooraf bepaalde groepen van x kanalen.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #34 Gepost op: 1 september 2012, 01:11:58 »
Ík heb 'm nu een tijdje in gebruik en ik ben er happy mee. Er zijn wat dingetjes die op het verlanglijstje staan voor de volgende firmware update, maar over het algemeen genomen vind ik deze "low budget" scanner met CC en CTCSS/DCS decoding z'n geld wel waard.

Het zou mooi zijn als er wat meer quick-keys in zouden kunnen én dat je zelf ook nog een bandplan kan maken naast de 3 voorgedefinieerde. Die kun je dan inderdaad afstemmen op het NFC. Ingevoerde frequenties veranderen overigens wel als je van bandplan verandert! Verder zou ik een wat langere tijd waarop je kunt reageren op een CC in de scanmodus wel prettig vinden. Of automatische opslag tijdens het scannen. Nu werkt dat alleen onder CC Auto Store, als ie niet scant... Ik heb hem nu op CC override en CC DND staan. Unlocken zou ook gemakkelijker moeten werken bij ingevoerde kanalen en niet alleen bij de gevonden frequenties na een Search.

So far my 2 cents

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #35 Gepost op: 1 september 2012, 09:02:25 »
Bij mijn 3500 kan ik de hold time van de CC gewoon instellen. Heb ik nu op 5 seconden staan en da's voor mij genoeg. Helaas blijft de CC niet staan...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #36 Gepost op: 1 september 2012, 13:01:31 »
Bij mijn 3500 kan ik de hold time van de CC gewoon instellen. Heb ik nu op 5 seconden staan en da's voor mij genoeg. Helaas blijft de CC niet staan...

En dat vind ik wel jammer, want als ik rij kan ik de scanner niet bedienen. Eigenlijk zou ie de gevonden CC's gewoon moeten opslaan tijdens het scannen. Dat kan nu alleen maar wanneer ik hem in de CC Auto Store mode zet. Dan scant ie dus niet. Ach, het is ook wel weer leuk om thuis te kijken wat je onderweg hebt gevangen als je aan het fotograferen bent geweest ;) De Garmin eTrex Venture HC loopt altijd mee om een tracklog te maken. Is er trouwens een scanner met GPS die coördinaten aan de close calls kan plakken?

Offline Jack S.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #37 Gepost op: 1 september 2012, 21:11:39 »
Bij mijn 3500 kan ik de hold time van de CC gewoon instellen. Heb ik nu op 5 seconden staan en da's voor mij genoeg. Helaas blijft de CC niet staan...

Bij de BCT15X en z'n portable equivalent, de BC346XT, kun je CC Pause op infinite zetten. Een CC hit blijft dan staan. Om de frequentie te kunnen uitlezen moet je helaas, net als bij alle andere CC scanners, eerst nog een (willekeurige) toets drukken.

De BC346T is in Europa helaas niet verkrijgbaar maar kan vrij eenvoudig vanuit de USA worden geimporteerd.

Offline Jack S.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #38 Gepost op: 1 september 2012, 21:24:54 »
Vind je? Ik vind het juist erg prettig om m'n kanalen in te kunnen delen in groepen zoals ik dat wil, en niet in vooraf bepaalde groepen van x kanalen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom schreef ik eerder al dat, eenmaal gewend, je niet anders meer wil.

De nieuwere generatie Uniden's, waarvan momenteel alleen de BCT15X in Europa verkrijgbaar, kent echter zoveel mogelijkheden dat zelfs een doorgewinterde gebruiker hier een hele kluif aan zal hebben.
Of wordt ik langzaam oud.....?? ;D

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #39 Gepost op: 2 september 2012, 00:32:32 »
Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom schreef ik eerder al dat, eenmaal gewend, je niet anders meer wil.

De nieuwere generatie Uniden's, waarvan momenteel alleen de BCT15X in Europa verkrijgbaar, kent echter zoveel mogelijkheden dat zelfs een doorgewinterde gebruiker hier een hele kluif aan zal hebben.
Of wordt ik langzaam oud.....?? ;D

Heb zelf meerdere BCT15X'jes staan, maar heb er eigenlijk totaal geen moeite mee. Maar dat kan ook komen doordat ik zelf veel programmeer, en dus wel gewend ben aan gecompliceerde systemen.

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #40 Gepost op: 3 september 2012, 15:42:43 »
Hallo allemaal!

Ik heb die drie bandplannen nog eens bekeken en ik zit nu in het Nationaal Frequentie Register van het AT te wroeten... Volgens mij komen de frequenties van de (land)mobiele diensten het meest overeen met bandplan 1 qua steps (zie overzicht bandplannen)

De ARC230 software zal een dezer dagen wel in mijn brievenbus vallen, dan zijn hopelijk alle problemen opgelost en is het happy scanning met de AE230H  ;)