Auteur Topic: USC230-E "Racing"?  (gelezen 14064 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2012, 20:52:25 »
QuickKey 10 = 0. Moet je even weten. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2012, 11:41:39 »
QuickKey 10 = 0. Moet je even weten. ;)

Als ik daar op druk wil ie dat ik een nieuwe race invoer  :-\

Ander probleempje: de ontvangst wordt iedere keer kort onderbroken (alsof iemand even kort wegvalt). Ik heb het idee dat het heeft te maken met de priority scan. Die heb ik nu even uit gezet en het lijkt goed te gaan. De squelch heb ik niet helemaal dicht staan. Ik draai de squelch meestel even helemaal open en dan draai ik hem weer zover dicht dat er net geen ruis meer te horen is.

Bij een aantal frequenties moet ik de steps handmatig instellen omdat die gaan afwijken door de bandplan (2) van de scanner. Het is een beetje lastig en niet consistent ingedeeld. Ik denk dat ik even op de site van het AT ga kijken in het frequentieregister om het goed te zetten ;) Jammer dat de scanner maar 4 decimalen heeft i.p.v. 5. Na ja, het is verder een leuk apparaat!

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2012, 12:59:07 »
Die systems schakelen met de quick keys is alleen tijdens scannen. En op de site van AT vind je wel het bandplan maar geen step indeling. Bovendien maakt het bandplan/step van de scanner bij computer programmeren niet uit.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2012, 13:01:03 »
QuickKey 10 = 0. Moet je even weten. ;)

Als ik daar op druk wil ie dat ik een nieuwe race invoer  :-\

Ander probleempje: de ontvangst wordt iedere keer kort onderbroken (alsof iemand even kort wegvalt). Ik heb het idee dat het heeft te maken met de priority scan. Die heb ik nu even uit gezet en het lijkt goed te gaan. De squelch heb ik niet helemaal dicht staan. Ik draai de squelch meestel even helemaal open en dan draai ik hem weer zover dicht dat er net geen ruis meer te horen is.

Klopt, bij de USC230 is het aantal Quick Keys erg beperkt. Het is mij in ieder geval nog niet gelukt verder van 9 te komen, 0 is inderdaad Nieuwe Race.

Die storing wordt inderdaad veroorzaakt of de priority kanalen of de priority CloseCall.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2012, 18:21:23 »
Ah, heeft de 230 geen 1000 Quickkeys dan? Oeh... da's wel jammer... En als je ze wel in kunt voeren, kun je ze dan niet met punt cijfer cijfer (.21 bijvoorbeeld) tijdens scannen schakelen?

Die 2 seconden onderbreking is ook bij de 3500 Prio scanning of CloseCall Priority (daarom staat'ie bij mij op CC DND).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2012, 18:35:33 »
Ah, heeft de 230 geen 1000 Quickkeys dan? Oeh... da's wel jammer... En als je ze wel in kunt voeren, kun je ze dan niet met punt cijfer cijfer (.21 bijvoorbeeld) tijdens scannen schakelen?

Die 2 seconden onderbreking is ook bij de 3500 Prio scanning of CloseCall Priority (daarom staat'ie bij mij op CC DND).

Dan doet ie "tuut tuut tuut" ;)

Ik zal 'm eens op CC DND zetten.

Vanmiddag handmatig de steps ingevoerd in BCTools. Na het uploaden wijken de frequenties toch weer af  >:( De frequenties precies goed zetten lijkt alleen maar goed te gaan als ik dat op de porto zelf doe. Eerst een step van 6,25 / 10 / 12,5 kHz instellen en dan de frequentie invoeren. Het lijkt wel of BCTools niet goed communiceert met de AE230H vwb de ingestelde steps. Misschien andere software proberen...?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2012, 23:00:30 »
Ah, heeft de 230 geen 1000 Quickkeys dan? Oeh... da's wel jammer... En als je ze wel in kunt voeren, kun je ze dan niet met punt cijfer cijfer (.21 bijvoorbeeld) tijdens scannen schakelen?

Nee, inderdaad. Voor mij reden om ook een 3500XLT te kopen, aangezien het ongelofelijk vervelend schakelen is onderweg.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2012, 08:43:42 »
Da's 1 van de handige dingen bij een 3500 inderdaad. Ik ga vandaag taxi spelen voor mijn dochter, die moet een paar uur in Amsterdam zijn. Dan gaat de sanner op het dashboard van de auto en vanaf huis naar Amsterdam schakel ik van System 10 (Heerenveen/Lemmer), via 25 (Emmeloord), 26 (Lelystad), 27 (Almere) naar 21 (Amsterdam). En omdat ik dan toch ook wat moet doen ga ik lekker vliegtuigjes kijken bij de McD spottersplek en schakel ik dan System 6 (Luchtvaart, met o.a. Schiphol) in. Heel simpel.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:29:44 »
Als je door het hele land gaat dan zijn meerdere quick keys ideaal inderdaad. Ik zit voornamelijk in Groningen, Noord en Midden Drenthe en soms ook "over het randje" in Friesland. Dan kan ik het redden met quick keys 1 t/m 9. Met de functietoets ingedrukt kan ik ook de groepen uit en aan zetten.

Wat ik erg vervelend vind is dat BCTools niet goed communiceert met de AE230H. Ook al zet ik de steps op bijv. 6,25/10/12,5 kHz, na het versturen naar de scanner worden de frequenties aangepast aan bandplan 2. Ze staan dan allemaal weer op "auto". De frequenties worden dan verkeerd afgerond...

Is er een programma waarmee ik echt ALLE instellingen ook precies zo in de scanner krijg? Want als ik nu  de met de scanner zelf gecorrigeerde frequenties weer naar de computer haal, iets bijwerk/aanvul en ze vervolgens weer naar de scanner stuur, begint het hele verhaal opnieuw. En om iedere keer al die frequenties goed te zetten met de scanner...

De reden waarom ie 1600 kanalen heeft i.p.v. 2500 heb ik achterhaald: het gebruik van de alfa tags neemt geheugen in beslag waardoor er minder ruimte over blijft voor het aantal kanalen. Ik vind die alfa tags erg handig, dus dat laat ik gewoon zo.

Vanmorgen was het heel even spannend op Eelde. Een vliegtuig vanaf Lelystad leek problemen met het landingsgestel te hebben. Ik hoorde de toren en niet veel later pingelden de P2000 meldingen op mijn telefoon. Gelukkig is het toestel veilig geland.

Vanavond hoorde ik binnenshuis het 70 cm relais van Assen vrij sterk op de scanner met de eigen rubberantenne.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2012, 08:29:15 »
De 3500 heeft ook alfa tags hoor. ;) Elk system, group of channel kan een alfatag van 16 tekens hebben.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2012, 10:45:43 »
Maar heb je bij jouw scanner dan ook minder geheugenplaatsen voor de kanalen als je de alfanum tags gebruikt? Kijk, ik las dat de AE230H 2500 kanalen had. "Leuk!", dacht ik. Dus heb ik Elsinga's Benelux lijst voor de BCTool gedwonload, het nodige eruit gefilterd en toen ik zo'n 2400 frequenties wilde uploaden naar de scanner hing de boel ineens vast... Toen ben ik de gebruiksaanwijzing eens GOED gaan lezen en zag las ik dat 2500 dus 1600 wordt als je de alfanum tags gaat gebruiken. De kleine lettertjes zeg maar.

Dat ie "maar" 1600 kanalen heeft vind ik niet zo erg. Sterker nog, ik gooi er nog meer uit, want als je hem niet op priority scan laat scannen dan duurt het een behoorlijke tijd voor ie alle kanalen heeft gehad. Er staan frequenties meerdere keren in. Een zonder TQ en dan 2-3 met TQ. Dat breng ik terug naar frequenties zonder TQ en als er dan wat bijzonders is kan ik de frequentie zo kopiëren naar een groep "Evenementen" en er een naam aan plakken.

Wat ik wel beroerd vind is dat BCTool+ dus niet de steps goed kopieert naar de scanner waardoor de frequenties gaan afwijken :-( Ik heb al gekeken naar originele software. Dan kom ik op de AC230 software die Eur. 30,- kost bij Albrecht/Alan zelf. En dan mag ik hopen dat die wél alles goed naar de scanner zet. Want het is een crime om alles goed te moeten zetten op een scanner die niet al te gebruikersvriendelijk is.

Voor de rest: geweldig ding! Ik er heel tevreden mee. Voor een low budget is het een goede scanner als je ook perse de CC functie en CTCSS/DCS decoding erbij wilt hebben. En BCTool+ is op zich ook niet verkeerd. Zeker niet als je wilt loggen op de computer. Maar ik wil dat frequenties precies zo in de scanner komen zoals ik ze invoer in de sheet!. Punt. Geen discussie over mogelijk!

Ik ga straks op fototocht richting Noorderhogebrug, Koningslaagte. Eens kijken wat ik opvang in die contreien...

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #26 Gepost op: 27 augustus 2012, 10:54:16 »
De 3500 heeft 2500 kanalen zelfs als je alle tags gebruikt. Sterker nog, dan is er nog geheugen over, kennelijk nemen tags van minder dan 16 tekens ook minder ruimte in beslag. ;)

En ja, scannen van alle kanalen duurt even (2500/100 = 25 seconden), maar ik heb in de regel niet meer dan een 500 kanalen aanstaan. Dat duurt dan 5 seconden, wat nog acceptabel is.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2012, 12:56:27 »
Bij een aantal frequenties moet ik de steps handmatig instellen omdat die gaan afwijken door het bandplan (2) van de scanner.

Dat heeft naar mijn mening inderdaad te maken met het bandplan van de ontvanger.
Ik merk ook bij de BC125AT in de UHF band dat je soms handmatig veel dichter bij de bedoelde frequentie kunt programmeren (is toch een verschil om wel of niet te kunnen ontvangen).
Het maakt dan niets uit welke software je wilt gebruiken (Butel en Uniden in mijn geval), het is inherent aan de werking van de firmware van de scanner.
Wellicht is dit verschijnsel bij meerdere Uniden scanners van toepassing.

-Ed

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #28 Gepost op: 27 augustus 2012, 14:39:17 »
Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat mijn 3500 frequenties anders in zijn geheugen heeft staan dan ik ze heb geprogrammeerd. Zo staan alle PMR446 frequenties netjes er in (op de laatste 5 van de frequentie na, maar da's logisch met maar 4 posities na de komma in de scanner en 5 in de frequentie).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: USC230-E "Racing"?
« Reactie #29 Gepost op: 27 augustus 2012, 21:02:20 »
Ik heb tot nu toe niet gemerkt dat mijn 3500 frequenties anders in zijn geheugen heeft staan dan ik ze heb geprogrammeerd. Zo staan alle PMR446 frequenties netjes er in (op de laatste 5 van de frequentie na, maar da's logisch met maar 4 posities na de komma in de scanner en 5 in de frequentie).

Da's ook zo'n apart iets. Je kunt namelijk wel 5 cijfers na de komma invoeren ;) Voor die frequenties moet ik de step op 6.25 kHz zetten, anders zitten ze er totaal naast.

Waar het me dus om gaat is dat de software de steps meestuurt naar de scanner. Dan gaat het goed en worden de steps van de bandplan overruled (als de step op auto staat houdt de scanner de steps van de gekozen bandplan aan).

Ik zag op de Albrecht/Alan site de ARC230 software voor de AE 230 H. Er is ook een ARC230 voor de Uniden USC230. Die is van Butel. Die voor de AE 230 H lijkt van Albrecht/Alan zelf te zijn... Ik zal 'm volgende week bestellen.