Het is een nogal ingewikkeld verhaal, maar forumlid Discriminator kan je daar zeker meer van vertellen. Hij is meer in die materie thuis.
Voor communicatie met Tower, Approach en Radar worden meestal frequenties in een 25 kHz-raster gebruikt. Voor de hogere luchtlagen (boven FL195, ca. 6 km) wordt wel degelijk een 8.33 kHz-raster gebruikt. Omdat het wat lastig is met communicatie is te zeggen 'switch to Maastricht on 123.45833' zijn de frequenties
in de communicatie tussen verkeersleiding en vliegtuigen (en ook op de aflezing van de zendontvanger aan boord van het vliegtuig) afgerond naar het dichtsbijzijnde veelvoud van 5 kHz. Dus 123.4
5833 wordt dan 123.4
60. De zend- en ontvangfrequenties zijn echter wel degelijk 123.45833 MHz.
Een tabelletje:
Comm Echte
Freq Freq
05 00.00
10 08.33
15 16.67
30 25.00
35 33.33
40 41.67
55 50.00
60 58.33
65 66.67
80 75.00
85 83.33
90 91.67
Een voorbeeld uit de frequentielijst: 131.6
85 TUI Arke Fly operations. De echte zend-en ontvangfrequentie is dan 131.6
8333 MHz
-Rene
[edit: kleurtje toegevoegd om gebruik van de tabel te verduidelijken]
[edit 2: foutje in voorbeeld verbeterd]