Auteur Topic: Wie weet wat voor antenne dit is???  (gelezen 2318 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Steveq2000

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Wie weet wat voor antenne dit is???
« Gepost op: 30 augustus 2009, 09:32:34 »
Wie kan mij vertellen of opweg helpen wat voor antenne dit is?

Ik heb deze antenne een klein jaar geleden van een portiers huisje afgehaald (met toestemming ;) ) samen met een andere antenne voor 450 tot 470 MHz.
Nu heb ik zitten experimenteren met deze antenne en hij werkt eigenlijk wel erg goed op mijn scanner's, vooral in het gebied van 170 MHz.

Maar ik zou het wel erg interessant vinden om te weten wat voor antenne het is, en in welk frequentie bereik hij zit.

Er staat ARMCO Antenna Holland op, maar met Google word ik niet echt veel wijzer, en aangezien ik geen type van hem heb :( word ik niet veel wijzer.

De antenne is 985 mm lang, en ongeveer 25 mm dik, het is een kunststof buis, aan de bovenkant zit een rubber dop met een oogje om hem op te hangen?
Wat er in de buis zit is een raadsel voor mij, want ik ben bang als ik hem open maak dat hij dan niet meer waterdicht is en dus zal overlijden.

Wie o wie kan dit raadsel oplossen??? :?:?

- Uniden Bearcat usc 230e
- Uniden Bearcat UBC9000xlt
- Uniden Bearcat UBC120xlt gemod naar 200 kanalen;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21794
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wie weet wat voor antenne dit is???
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2009, 10:03:34 »
Zo te zien is dat gewoon een simpele scannerantenne die vroeger veel werden verkocht en die je nu ook nog wel ziet. De meeste zijn niet zo best maar bepaalde modellen die ooit eens getest zijn bleken weer heel goed te zijn. Dit waren dan wel de duurdere modellen. De simpele modellen hebben binnen in de buis 4 staafjes van diverse lengtes.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: Wie weet wat voor antenne dit is???
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2009, 13:38:58 »
Ik heb ook iets dergelijks gehad als scanner antenne en inderdaad zat er bij mij ook zo'n ophanghaakje aan.
De aansluiting bij de connector was verteerd dus heb ik hem geopereerd.
Er zat een stuk elektriciteitsbuis in met twee stukken montagedraad die van de connector naar het midden van de elektriciteitsbuis
liepen en daar door twee gaatjes naar buiten kwamen. Daar waren er twee stukken blank draad aan gesoldeerd die ieder een kant op
naar de einden van de pijp een aantal keren om de pijp gewikkeld waren. Aan de uiteinden waren ze iets omgebogen en aan het
uiteinde van de pijp vastgeklemd.
Ik heb zelf iets dergelijks opnieuw gemaakt van een plastic afvoerbuis met daarin ook een stuk elektriciteitspijp.
Als windingen om de pijp heb ik twee keer twee meter VD elektriciteitsdraad genomen.
Ik heb er prima ontvangst op over een behoorlijk breed gebied.
Ik heb ook nog een korter buisje met dezelfde diameter. Daarin zit een langwerpig stuk printplaat met aan één kant metaal
en onderin bij de connector een afstemkringetje. Deze is voor 134 MHz volgens het opschrift en is geweest van een draadloos waarschuwings systeem.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB