Auteur Topic: vervangen enkele draad antenne??  (gelezen 1478 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chris 61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
vervangen enkele draad antenne??
« Gepost op: 14 april 2009, 08:32:28 »
Goeden morgen mannen

Bij mij word de pijp van mijn schoorsteen vervangen en heb ik de instalateur zo  ver gekregen dat hij mijn longwire antenne aan de schoorsteen wil bevestigen.Dit scheelt zo ongeveer 3 meter de hoogte in en hoop ik wat meer instraling vanuit het westen.Nu heb ik een enkele draad antennen en vraag mij af nu ik de kans heb om hem misschien beter te vervangen voor bijv. een G5RV.Nu heb ik gelezen dat van dit soort antennes de draden een bepaald aantal graden uit elkaar moeten staan maar met een tuin van 5.5m breed gaat dit niet lukken.Wat ik mij afvraag geld dit ook voor alleen ontvangen of is dit meer van invloed voor het zenden.

Alle tips zijn welkom.

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Leen Ansems

  • Gast
Re: vervangen enkele draad antenne??
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2009, 08:55:33 »
Citaat van: "chris 61"
Goeden morgen mannen

Bij mij word de pijp van mijn schoorsteen vervangen en heb ik de instalateur zo  ver gekregen dat hij mijn longwire antenne aan de schoorsteen wil bevestigen.Dit scheelt zo ongeveer 3 meter de hoogte in en hoop ik wat meer instraling vanuit het westen.Nu heb ik een enkele draad antennen en vraag mij af nu ik de kans heb om hem misschien beter te vervangen voor bijv. een G5RV.Nu heb ik gelezen dat van dit soort antennes de draden een bepaald aantal graden uit elkaar moeten staan maar met een tuin van 5.5m breed gaat dit niet lukken.Wat ik mij afvraag geld dit ook voor alleen ontvangen of is dit meer van invloed voor het zenden.

Alle tips zijn welkom.

Groet:Chris

Je kan een hoop over de G5RV en andere antenne`s lezen op http://www.zendamateur.com in het forum antenne`s. De G5RV heeft een voedingslijn die deel is van de antenne en soms is dat niet altijd te doen. Met een draaddipool, kippeladder en symetrische antennetuner kan je alle kanten op voor elke band. Ik denk dat je op dat genoemde forum wel iets vindt wat voor jouw geschikt is.