Auteur Topic: Connexion  (gelezen 9807 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 502
Connexion
« Gepost op: 5 oktober 2007, 12:50:18 »
Weet iemand of connexxion het Openbaar vervoersbedrijf van utrecht nog te belusiteren is ?

Zoja welke frequentie(s) zijn dat
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Michael

  • Gast
Re: Connexion
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2007, 13:00:10 »
Als jij het busvervoer bedoelt dan kun je waarschijnlijk wel iets oppikken rond de 426 Mhz.

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 502
Re: Connexion
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2007, 13:03:19 »
ja die bedoel ik okee ik zal het eens effe proberen bedankt
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Offline PD5MSF

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 34
Re: Connexion
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2007, 13:29:19 »
Bussen die ComboFoon gebruiken zijn in Utrecht te horen op 425.0250 en 425,7875. Dit is voor de communicatie van bus naar centrale. De ondelinge frequentie is 417.9785. Het nieuwe type kort verkeer in combinatie met InfoXX zit op 419,8750, met CTCSS 88,5 hz.
Rookworst zonder R is ookworst

Offline kevin27

  • Hoofdbrandwacht VRU
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 502
Re: Connexion
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2007, 13:35:30 »
okee bedankt voor de info :)
Alle berichtgeving is op persoonlijke titel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Connexion
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2007, 14:24:02 »
Citaat van: "PD5MSF"
Het nieuwe type kort verkeer in combinatie met InfoXX zit op 419,8750, met CTCSS 88,5 hz.

Hier in de regio gebruikt men ook al een tijdje InfoXX maar met geen enkele mogelijkheid tot Kort Verkeer.

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: Connexion
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2007, 16:17:23 »
De bussen en trams van Connexxion zijn ook te horen op 426.1375 MHz en de onderlinge frequentie is 417.9875 MHz.
UBC SDS200E + Diamond X-50, UBC 125XLT + Diamond MR77, Icom R7000 + Kathrein 5/8 VHF, UBC SDS100E.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Connexion
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2007, 15:33:48 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "PD5MSF"
Het nieuwe type kort verkeer in combinatie met InfoXX zit op 419,8750, met CTCSS 88,5 hz.

Hier in de regio gebruikt men ook al een tijdje InfoXX maar met geen enkele mogelijkheid tot Kort Verkeer.

Hier gebruiken ze ook al infoXX, maar heb nog maar enkele bussen gezien die het aanwezig hebben.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Connexion
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2007, 16:36:30 »
Citaat van: "PD5MSF"
Het nieuwe type kort verkeer in combinatie met InfoXX zit op 419,8750, met CTCSS 88,5 hz.

Waar haal jij deze "wijsheid" vandaan? De bussen waar INFOXX in aanwezig is, hebben geen mogelijkheid tot kort verkeer. Alles loopt via de CVL. Dat is in ieder geval in de regio waar ik werk (Utrecht) het geval. De bussen waar nog een combofoon in aanwezig is, kunnen nog wel van kort verkeer gebruik maken. Men is nu echter driftig bezig om alle Connexxion bussen te voorzien van INFOXX, met de nieuwe Atron computer. Tevens wordt dan de
OV-chipkaart apparatuur ingebouwd.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Connexion
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2007, 18:12:44 »
Misschien is dat wel waar. Laatst moest een bus contact opnemen met CVL (waarschijnlijk Connexxion verkeers leiding), omdat de temperatuur van de motor 20 graden was opgelopen en toen kreeg hij antwoord dat de monteur onderweg was.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21756
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Connexion
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2007, 18:19:45 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Misschien is dat wel waar. Laatst moest een bus contact opnemen met CVL (waarschijnlijk Connexxion verkeers leiding),

Centrale Verkeersleiding.

Offline Alpha

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Connexion
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2007, 19:29:10 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Citaat van: "PD5MSF"
Het nieuwe type kort verkeer in combinatie met InfoXX zit op 419,8750, met CTCSS 88,5 hz.

Waar haal jij deze "wijsheid" vandaan? De bussen waar INFOXX in aanwezig is, hebben geen mogelijkheid tot kort verkeer.

Mogelijk is er hier sprake van verwarring omdat elders in het land InfoXX al een tijdje in gebruik is, terwijl er ook nog losse kort verkeer bakjes zijn ingebouwd.

InfoXX heeft inderdaad geen kort verkeer. Contact met de CVL gaat via ingebouwde telefonie. Het feit dat veel InfoXX bussen zijn uitgerust met een los kort verkeer bakje is een ander verhaal. Die frequentie (419.8750) is overigens correct en de CTCSS (88.5) wordt gebruikt door Connexxion.

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Connexion
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2007, 13:39:18 »
Citaat van: "Alpha"
Het feit dat veel InfoXX bussen zijn uitgerust met een los kort verkeer bakje is een ander verhaal. Die frequentie (419.8750) is overigens correct en de CTCSS (88.5) wordt gebruikt door Connexxion.

Dat verschilt inderdaad per regio. Bij ons (regio Utrecht) worden de bussen niet voorzien van zo'n mobilofoon t.b.v. kort verkeer. Andere Connexxion regio's kiezen daar soms wel voor. Ook de BBA maakt hiervan gebruik. Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo. Ik vind het wel lekker rustig zonder al dat "gebabbel". ;)

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Connexion
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2007, 14:05:00 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Ik vind het wel lekker rustig zonder al dat "gebabbel". ;)

Heb je de ESO-foon tijd nog meegemaakt, dat was pas een kakofonie, kort verkeer dwars door de oproepen van de CVL heen en bij elke oproep ook nog een 5tvo-riedeltje en pieptoon. Was voor mij  toen wel een reden om er een kristalletje van aan te schaffen ;)

Offline Alpha

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Connexion
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:56:11 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Voor mij persoonlijk hoeft het niet zo. Ik vind het wel lekker rustig zonder al dat "gebabbel". ;)

De meningen lopen uiteen. Deze week kwam kort verkeer in Deventer wel zeer goed van pas, aangezien er geen andere communicatie mogelijk was. Twee dagen lang lag InfoXX er helemaal uit, dus er was ook geen contact met de CVL mogelijk.

Maar je hebt gelijk met je opmerking dat het wel of niet inbouwen van kort verkeer per bedrijf en per regio kan verschillen.