Auteur Topic: meten is weten  (gelezen 7346 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

robert_Weert

  • Gast
meten is weten
« Gepost op: 7 oktober 2003, 18:04:29 »
Is er een mogelijkheid om te meten of de pluggen goed gesoldeerd zijn van mij buitenantenne? De ontvangst op mijn scanner is goed, echter ik denk dat de pluggen niet goed gesoldeerd zijn en het daardoor nog beter kan.

Alvast bedankt!

Robert

WHopman

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2003, 18:59:28 »
Hoi,

Met multimeter even de weerstand tussen kern en mantel meten. Deze moet oneindig groot zijn.

Wouter.

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2003, 19:21:29 »
Citaat van: "WHopman"
Met multimeter even de weerstand tussen kern en mantel meten. Deze moet oneindig groot zijn.

Dat zegt niets. Er zijn voldoende antennes waarin een spoel zit verwerkt waardoor je alsnog een lage weerstand meet. Bovendien is het ook handig om te weten of er geen breuk in de kabel zit, en met het meten van een hoge weerstand tussen kern en massa weet je nog niets. Je zou eigenlijk de kale kabel moeten meten tussen kern en kern en tussen massa en massa.

Groeten, Peter.

robert_Weert

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2003, 19:41:08 »
geloven jullie mij dat ik hier niet vrolijk van wordt?

groetjes Robert

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 380
Re: meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2003, 19:54:50 »
Whehe ik geloof je. Maar zoals Peter al zei is dat de meest zinvolle test. Als je kabel echter vanaf het dak kruip-door sluip-door naar de huiskamer loopt dan is het wel eens een probleem.
De methode van Wouter is op zich wel goed bedacht, alleen zitten er wel wat haken en ogen aan. Want wat meet je als de kern of buitenmantel ergens onderbroken is? Wel een hoge (oneindige) weerstand tussen kern en mantel, maar toch ontvang je slecht.

Maar waarom twijfel je? Je gaf zelf aan dat hij goed ontvangt.

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

robert_Weert

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2003, 20:23:33 »
Bart....is dit de Bart die ook een tijdje in Weert heeft gewoond?

Ik twijfel, ja......België ontvang ik matig tot slecht. Echter Eindhoven komt weer volle bak binnen. Telefoon matig, 86 band matig, 466 band weer heel goed. Luchtvaart heel goed. Ik weet het niet, heb wellicht teveel verwacht van mijn buitenantenne. Hij staat 10 meter hoog, boven alles uit.

Heb je ook vertsand van Condor?

Groetjes Robert

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 380
Re: meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2003, 21:07:32 »
Citaat van: "robert_Weert"
Bart....is dit de Bart die ook een tijdje in Weert heeft gewoond? Heb je ook vertsand van Condor?

Yep, that's me, Kazernelaan... weet ik ook gelijk welke Robert jij bent  :lol: Hoe is het daar, en hoe is het met je vader?

Van de Condor heb ik in die zin verstand, dat ik weet hoe ik em moet bedienen. Met technische zaken kan ik je helaas niet helpen... maar gooi je vraag eens op het forum, er lezen vast mensen mee die er wel wat zinnigs over kunnen zeggen.

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2003, 21:27:21 »
Citaat van: "robert_Weert"
Ik twijfel, ja......België ontvang ik matig tot slecht. Echter Eindhoven komt weer volle bak binnen. Telefoon matig, 86 band matig, 466 band weer heel goed. Luchtvaart heel goed. Ik weet het niet, heb wellicht teveel verwacht van mijn buitenantenne. Hij staat 10 meter hoog, boven alles uit.

Ben wel nieuwsgierig met wat voor een antenne je werkt,  w.s. eentje die duidelijk gepiekt is of een dualbandertje.  Maar als ik je reactie lees denk ik dat het met je pluggen wel goed zit. Zou het meer gaan zoeken in antenne, enne 10 meter hoog, hoeveel meter kabel en WAT voor kabel heb je daaraan hangen. Toch niet van die witte Gamma/Karwei zooi???

EdSki :idea:

robert_Weert

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 7 oktober 2003, 22:23:57 »
Nee, dikke kabel, dat zit wel goed, ongeveer 12 meter kabel nodig gehad, dus dat valt ook mee.

Het is een discone antenne, ik weet dat dit niet het van je is....maar mag toch verwachten dat de ontvangst aanzienlijk verbeterd.

Groetjes Robert

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 7 oktober 2003, 23:06:39 »
Nee, een discoontje is ook niet alles.  Kan heel goed wezen dat hij op de door jou opgegeven gebieden (luchtvaart en 70cm) prima ontvangt (gepiekt is) en dan hij het op de rest van de banden dan "minder" doet. Ik heb hier oa ook een discoontje liggen, daarmee kan ik zenden op zowel 2m alsook 70cm. In deze gebieden is de ontvangst ook prima, maar ga ik een 30Mhz omhoog of omlaag dan is het al heel erg snel gebeurd met de ontvangst. Zowieso liggen de telefoons in het 900Mhz nogal moeilijk, maar dit heeft ook iets met hun zendvermogen te maken.

Een goede, breedbandige discone is ook slecht te vinden. Ergens wordt er in die antennes het eea aan concessie's gedaan......

Succes,

EdSki :idea:

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7566
  • PE1RFR
Re: meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2003, 19:20:33 »
Citaat van: "robert_Weert"
Heb je ook vertsand van Condor?

Wat wil je weten?

Groeten, Peter.

robert_Weert

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2003, 20:49:00 »
Hoi Peter,

Ik heb nog een condor liggen, volgens mij een 16. Ik zou deze graag omgebouwd zien worden naar een ontvanger. Mijn vraag is dan: wie kan dat en wat gaat dat kosten.  :)

Groetjes Robert

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 8 oktober 2003, 23:38:27 »
Ik denk dat Peter graag wil weten wat je zoal wil ontvangen, en wat voor stip er op de eindtrap van je Condor staat (rood/geel/blauw). Die stip zegt iets van de originele frequentie van je Condor. Hij is breedbandig te maken door het verwijderen van soldeereilandjes. Een Condor is max. 30Mhz breed, en dit dient ook opgegeven te worden in de nieuwe eeprom.

EdSki :idea:

robert_Weert

  • Gast
Re: meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2003, 17:18:01 »
Vind je het erg als ik zeg dat ik er niets meer van snap............ :oops:

Ik zal dit weekend de condor eens open maken en dan kijken wat voor een stip erop staat. Ik heb gelezen dat je in ieder geval de politie ermee kunt afluisteren maar met C2000 in aantocht lijkt het me niet zinvol om dit te programmeren. Wat is er nog meer mogelijk tav ontvangen op een Condor.

Groetjes Robert

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2003, 09:52:00 »
Robert, wat voor antenne is het precies.
(Ik zoek nog een goede voor de luchtvaart)

Emiel
"Kick the tire and light the fire!!"