Auteur Topic: Ervaringen UBC72xlt met Close Call  (gelezen 32175 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

xon

• Gast
Re: Ervaringen UBC72xlt met Close Call
« Reactie #45 Gepost op: 17 juni 2006, 18:48:55 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Dan is er troost Remon: over enkele maanden gaat de knop om en is analoge TV voorbij.
mvg,
Leen

hmm ja bij mij zit ie daar ook wel behoorlijk rond te pielen..wel jammer dat je er dus verder niets mee kan doen..ik wil wel even op stop kunnen drukken of zo om snel te luisteren.

ook zou ik er een moord voor doen om die " virtuele" squelch minder streng te zetten

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2006, 19:25:38 »
Counters hebben altijd enige mV nodig om een goede telling te doen. Daarom gebruik ik beroepshalve een gevoelige spectrumanalyser om op een signaal in te zoomen en kan dan gelijk mee te luisteren. Kan eventueel ook bepalen hoeveel afwijking dat een zender heeft van de frequentie waarop hij zou moeten werken. En dat op km`s afstand van de zender.
mvg,
Leen

Gert Jan

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 18 juni 2006, 19:43:50 »
Citaat van: "Scanfreak"
De ervaringen die hierboven staan zijn voor mij heel herkenbaar.
Ik had ook (hele) hoge verwachtingen van het apparaat maar die waren idd ook al op de terugweg van Montfort al aardig bijgesteld (totaal dood).

Ik pak geen zenders die meer dan een tiental meters zijn verwijderd :(
Close moet blijkbaar erg letterlijk worden opgevat.

Mijn ervaring is toch wat anders.
Gelukkig ben ik niet de enige gezien de review op een UK website:

The close call feature on the 72 is absolutely awesome.
My first journey into town along a main road is usually uneventful however I found myself constantly locking out frequencies found by the close call feature. It appeared to find every single pager,mobitex,taxi frequency around. I was very surprised how good this feature worked it is absolutely awesome.
Into town on a sunday afternoon I step out my car and bingo it finds the input frequency of the retail system as some unseen user transmitted.
Yep the signal travelled those 400 yds and through the building and close call got it loud n clear.

Helaas kan ik niet alles quoten omdat het forum een bug heeft.

Nogmaals: squelch zo afregelen dat de ruis net weg is, dan 2x op Func en Hold drukken tot je --- --- in het display ziet, je ziet dan rechtsbovenin het Close Call icoontje knipperen samen met de streepjes.
Ik neem aan dat iedereen dezelfde uitvoering heeft: zwart met een geel venstertje om het display heen?
Als het dan nog niet wil werken kan het zijn dat er zeer sterke zenders overheersen die continu in de lucht zijn zoals ERMES, Mobitex en Digitenne, als handmatig op lockout zetten van die zenders ook niet helpt houdt het denk ik op, in zo'n situatie doet mijn Scout 40 het ook niet meer naar behoren.
Het zou ook nog kunnen zijn dat er een defect is aan de scanner maar meestal zijn het toch bedieningsfouten.

Scanfreak

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 19 juni 2006, 21:59:03 »
Dit verhaal ken ik, voor aanschaf van de 72 ook gelezen. En inmiddels wat ervaringen rijker kan ik denk ik zeggen dat als de 72 als scanner slecht presteert in een bepaald gebied dat ook voor de Close Call geldt.

Afgelopen weekend op open dagen Klu bleek de Close Call in de 70MHz zeker niet verder komt dan een 200 meter, terwijl die in de 145/160 Mhz en ook de air band veel verdere signalen pakt.
En laat een ding duidelijk zijn: ondanks dat ik mijn verwachtingen een beetje heb moeten bijstellen is het de aanschaf zeker waard geweest :)

Gert Jan

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 19 juni 2006, 22:46:06 »
Scanfreak, ik volg je even niet meer hoor.
Je stelt eerst dat Close Call bij jou niet werkt bij afstanden meer dan een tiental meters en in je laatste posting zeg je weer iets heel anders.

Scanfreak

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 20 juni 2006, 22:37:47 »
Nieuwe poging:

Mijn ervaringen waren tot nu toe erg beperkt. In het voor mij belangrijke gebied van 70MHz blijkt ie gewoon erg beperkt te zijn. Ik had dat dus doorgetrokken naar alle banden (ook na die ervaring met de Entropia site hier).
Met de ervaringen van afgelopen weekend kan ik zeggen dat de afstand waarop ie signalen oppakt dus sterk afhankelijk is van het freq gebied en dus best nog wel een "heel eind" kan komen.

Ik heb nog niet echt te tijd gehad om te meten hoever de diverse signalen komen dus het blijven nog steeds aannames behalve die 71 MHz die op een mast van denk ik 20 mtr staat, die pakt ie dus niet voorbij grofweg de 200 mtr.

Gert Jan

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 20 juni 2006, 22:41:59 »
Nieuwe poging:

Mijn ervaringen waren tot nu toe erg beperkt. In het voor mij belangrijke gebied van 70MHz blijkt ie gewoon erg beperkt te zijn. Ik had dat dus doorgetrokken naar alle banden (ook na die ervaring met de Entropia site hier).
Met de ervaringen van afgelopen weekend kan ik zeggen dat de afstand waarop ie signalen oppakt dus sterk afhankelijk is van het freq gebied en dus best nog wel een "heel eind" kan komen.

Ik heb nog niet echt te tijd gehad om te meten hoever de diverse signalen komen dus het blijven nog steeds aannames behalve die 71 MHz die op een mast van denk ik 20 mtr staat, die pakt ie dus niet voorbij grofweg de 200 mtr.

Over de gehele band is de 72xlt nagenoeg gelijk aan gevoeligheid, dus ook de Close Call.
Het verschil in waarneming van zenders komt dus vooral door de gebruikte antenne en niet door afwijkende gevoeligheid!
Overigens maakt het uiteraard ook veel uit met hoeveel wat ze zitten, welke antenne, antennehoogte...

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #52 Gepost op: 20 juni 2006, 22:43:38 »
Wellicht komen de beperkingen in de 70 MHz wel door het feit dat de ontvanger pas bij 60 MHz begint. Misschien is hij daardoor niet zo gevoelig aan het begin van de band.

Scanfreak

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 20 juni 2006, 23:02:07 »
Ik had natuurlijk ook een gepiekte antenne kunnen gebruiken :oops:

Maar ik heb toch ook het idee dat er verschil zit in gevoeligheid over de hele freq band. Dat lijkt aan te sluiten met een overzichtje in het boekje over gevoeligheid: daar worden (volgens mij) piekfreq 's weergegeven en daar gaat het van 25 naar 54 naar 86 MHz. Dat sluit weer aan bij mijn ervaringen tot nu toe: in de 70MHz is ie gewoon slecht terwijl ik hem op de toen nog actieve 86 MHz politie freq's heel goed vond.

Gert Jan

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 20 juni 2006, 23:47:56 »
Ik had natuurlijk ook een gepiekte antenne kunnen gebruiken :oops:

Maar ik heb toch ook het idee dat er verschil zit in gevoeligheid over de hele freq band. Dat lijkt aan te sluiten met een overzichtje in het boekje over gevoeligheid: daar worden (volgens mij) piekfreq 's weergegeven en daar gaat het van 25 naar 54 naar 86 MHz. Dat sluit weer aan bij mijn ervaringen tot nu toe: in de 70MHz is ie gewoon slecht terwijl ik hem op de toen nog actieve 86 MHz politie freq's heel goed vond.

Dan zal ik je eens snel uit de droom helpen: met de meetzender speciaal voor jou signalen op 70.00, 75.00, 80.00 en 85.00MHz gezet en heb geen verschil waargenomen.
Jouw ervaring klopt dus niet met wat ik zojuist gemeten heb.....
Bij de firma Hutronic kan je gepiekte Kathrein antennes kopen voor VHF laag, die doen het zeer goed en zo kan je heel veel meer gaan horen met Close Call.
Dus niet elke keer de scanner de schuld geven ;)

Scanfreak

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 21 juni 2006, 22:18:48 »
Ja je kan meten wat je wil maar ik merk in mijn praktijk toch verschil in freq band en die tabel in het boekje zal er ook niet voor niets in staan ;)

Gert Jan

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 21 juni 2006, 22:26:44 »
Ja je kan meten wat je wil maar ik merk in mijn praktijk toch verschil in freq band en die tabel in het boekje zal er ook niet voor niets in staan ;)

Ik denk dat ik jou in de hoek hopeloze gevallen ga zetten, als het nu niet lukt is je scanner niet in orde of de gebruiker daarvan ;)

Scanfreak

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 21 juni 2006, 22:31:58 »
Ja als jij een 72 hebt die over de complete range 25-512 (met onderbreking) overal even gevoelig is dan zal ik idd wel een hopeloos geval zijn of hebben......

Gert Jan

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 21 juni 2006, 22:40:00 »
Ja als jij een 72 hebt die over de complete range 25-512 (met onderbreking) overal even gevoelig is dan zal ik idd wel een hopeloos geval zijn of hebben......

Dat schreef ik helemaal niet dus lezen kan je ook al niet ;)

Gert Jan

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 8 december 2007, 18:56:47 »
Omdat ik maar niet kon wennen aan de menustructuur van de USC230 heb ik weer een nieuwe UBC72xlt gekocht ;)
Toen ik ze ging vergelijken viel me op dat de 72xlt eerder een signaal oppakt met Close Call dan de 230xlt, ik heb dat met twee identieke antennes getest.
P2000 kwam op de 72xlt gelijk door terwijl ik de 230xlt een stuk omhoog moest houden, de afstand tot de P2000 paal is ongeveer 4 tot 5km.
De lokale zender op 466.4500 werd ook vaker gezien door de 72xlt...
Het omwisselen van de antennes maakte niets uit, de 72xlt bleef het beter doen.
Wilde ik toch even met jullie delen ;)