Auteur Topic: Quadband dipool open sleeve VHF/UHF  (gelezen 292 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline De Engineer

• Beginnend Lid
  • **
Quadband dipool open sleeve VHF/UHF
« Gepost op: 8 oktober 2026, 20:15:07 »
Ik heb me eens verdiept in een leuk alternatief voor een sitio sd2000n op het balkon.
Toen kwam ik iets tegen over een dipool die met extra banden kan worden uitgebreid door middel van open sleeve hulpstralers. Deze zijn niet verbonden met de hoofdstraler maar werkt door middel van parasitaire koppeling. De sleeve stralers staan los maar dicht langs de hoofdstraler. Omdat ik voor de hoofdstraler 16 mm aluminium buis gebruik en voor de sleeves 8 mm aluminium buis, zijn alle banden ook erg breedbandig. Ik heb nu op VHF de luchtvaartband, een paar sleeves voor de militaire UHF luchtvaartband en een paar sleeves voor de UHF 400-470 MHz. Daartussen wordt het gat opgevangen door de 3e harmonische van de hoofdstraler. Uiteindelijk is een choke om de kabel geplaatst om mantelstoring te voorkomen.
Ik ben redelijk tevreden. De ene band lijkt iets gevoeliger dan de Discone, de andere misschien net iets minder maar verwaarloosbaar. Ik moet nog even meten met een analyzer wat de set doet over het hele bereik.
Al met al een leuke breedband antenne die van ongeveer 110-470 MHz doorloopt die niet duur is om te maken.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
Re: Quadband dipool open sleeve VHF/UHF
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2026, 23:40:12 »
Ik ben zo benieuwd naar een foto!  :)

Offline De Engineer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2026, 17:42:27 »
Nou heb ik wat foto’s gemaakt, maar ik heb geen account bij photobucket ofzo. Is dat de enige manier om hier iets van een afbeelding te plaatsen?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2026, 17:45:13 »

Offline De Engineer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2026, 17:51:51 »
Ik ben benieuwd of ik het goed doe. Komt ie:

Offline Noway

• Top Lid
Quadband dipool open sleeve VHF/UHF
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2026, 17:54:30 »
Nou, je doet je nickname eer aan , dank voor het delen

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2026, 19:14:22 »
Ziet er goed uit, en niet te opvallend!
Heb je wat meer info, waar je eventueel een bouwontwerp hebt gevonden etc??
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline De Engineer

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2026, 19:50:40 »
Ontwerp hebben zelf gemaakt. Beetje misbruik van ai gemaakt, maar meer voor de lengtes en afstanden. Afstandhouder is geprint en zelf getekend in solidworks. Ik had nog extra afstandhouders voor verder naar buiten maar dat is niet nodig. De coax loopt door de onderste straler. Dat scheelt een afstandhouder in het midden.
De korte sleeves (440MHz) zitten op 20mm hart op hart van de centrale straler en de langere (295 MHz) op 30 mm.
Of de berekende frequenties ook in de praktijk zo uitkomen moet ik nog even een keer nameten met de analyzer.
In kort:
Centrale straler 2x 540mm met een gap van 8mm.
Lange sleeves 468 mm doorlopend op 30 mm afstand.
Korte sleeves 320 mm doorlopend met 20 mm afstand.

Afstand is hart op hart. Dus netto ruimte is maar 8 mm en 18 mm.

En ik weet dat de centrale stralers eigenlijk te kort zijn voor de frequentie, maar de sleeves hebben hier weer invloed op. Dus er geldt nog een verkortingsfactor. En het is theorie. Ik hoop dat de praktijk ook klopt. De ontvangst valt in ieder geval niet tegen.