Ik heb me eens verdiept in een leuk alternatief voor een sitio sd2000n op het balkon.
Toen kwam ik iets tegen over een dipool die met extra banden kan worden uitgebreid door middel van open sleeve hulpstralers. Deze zijn niet verbonden met de hoofdstraler maar werkt door middel van parasitaire koppeling. De sleeve stralers staan los maar dicht langs de hoofdstraler. Omdat ik voor de hoofdstraler 16 mm aluminium buis gebruik en voor de sleeves 8 mm aluminium buis, zijn alle banden ook erg breedbandig. Ik heb nu op VHF de luchtvaartband, een paar sleeves voor de militaire UHF luchtvaartband en een paar sleeves voor de UHF 400-470 MHz. Daartussen wordt het gat opgevangen door de 3e harmonische van de hoofdstraler. Uiteindelijk is een choke om de kabel geplaatst om mantelstoring te voorkomen.
Ik ben redelijk tevreden. De ene band lijkt iets gevoeliger dan de Discone, de andere misschien net iets minder maar verwaarloosbaar. Ik moet nog even meten met een analyzer wat de set doet over het hele bereik.
Al met al een leuke breedband antenne die van ongeveer 110-470 MHz doorloopt die niet duur is om te maken.