Auteur Topic: OpenGD77 Amsterdam codeplug  (gelezen 3803 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: OpenGD77 Amsterdam codeplug
« Reactie #15 Gepost op: 2 juli 2026, 20:12:53 »
Dank jullie voor de reacties.
@Mike, een mooi stuk in Jip en Janneke taal waar ik mee verder ga.
@WH521, De handleiding is niet zo heel duidelijk qua instellingen maar ik hoop hem te hebben gevonden ga er mee experimenteren.
Ik hoor hier elke dag wel wat vanuit Ouwehands Rhenen op DMR dus kan ik het rustig met de 2 frequenties van hen proberen
De ene is Dieren Verzorging en de andere Algemeen.
Parkeerbeheer werkt nog analoog, maar wie weet waar ik achter kom  ;)
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
Re: OpenGD77 Amsterdam codeplug
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 20:44:07 »
Hier is V4 en de laatste versie van OpenGD77 codeplug met Amsterdamse frequenties voor de Baofeng 1701. De csv bestanden Channels.csv en Zones.csv zijn gegenereerd door gratis versies van  Claude - en checks met Gemini. Gemini niet voor uitvoer gebruikt want die bleef foutieve CSV bestanden maken waar OpenGD77 z'n nek over bleef breken.

OpenGD77 kan van een codeplug de CSV bestanden importeren en exporteren. Dat exporteren heb ik gedaan bij een Berlijnse codeplug van internet en die geupload naar Claude. Daarna zaken toevoegen, verwijderen en op actualiteit laten controleren zo goed en kwaad als dat ging. In de frequentie database frequenties kopiëren en plakken in Claude en de zones bepalen waar wat terecht komt. In samenspraak met de AIs een beetje orde in de zone's en inhoud aangebracht.

Gemini is beter in de actualiteit van frequenties opzoeken denk ik, of in ieder geval opmerkzamer,  en Claude in de eigenlijke code aanmaken voor dit systeem. (Een codeplug voor de UBC125 schrijft Gemini wel weer zo weg. Wat denk ik ook consequenties voor betaalde software van Butel gaat hebben.)

Natuurlijk zullen er frequenties tussen staan die niet meer actueel zijn. Daar lig ik niet zo wakker van. Je kunt ze er nu zelf uithalen en toevoegen wat je wilt met heel weinig werk. Maak een Utrecht codeplug of eentje voor je eigen woon/werk plek.

De inhoud de zones is grofweg:

01] Ams DMR (25 ch)       : Digitale DMR-bedrijven Amsterdam (Artis, ArenA, hotels, etc.)
[02] PMR - Freenet (57 ch) : Vergunningsvrije portofoonkanalen (PMR, Freenet, Baofeng, FRS)
[03] LPD (69 ch)           : Vergunningsvrije LPD-frequenties (LPD 01 t/m 69)
[04] BRW Ams (36 ch)       : Brandweer Amsterdam (Analoog regio, VHF & DMR)
[05] BRW Ams eo (7 ch)     : Brandweer Amstelveen, Weesp en Zaanstreek
[06] BRW Algemeen (48 ch)  : Landelijke Brandweerkanalen (K01-K16, VHF & DMR)
[07] Ams Marifoon (20 ch)  : Marifoon & havenkanalen (Amsterdam, IJmuiden, Noordzeekanaal)
[08] Ams Analoog (70 ch)   : Analoge bedrijven/diensten Amsterdam (UMC, NS, Pathé, etc.)
[09] Ams Repeaters (11 ch) : Radioamateur-repeaters regio Amsterdam (2m / 70cm / DMR)
[10] NL Nationaal (8 ch)   : Landelijke frequenties (Oproepkanalen, Radio Tour, ISS space)
[11] NL Nood (52 ch)       : Nood- & hulpdiensten (SAR/KNRM, Rode Kruis, DARES)
[12] ProRail / NS (16 ch)  : NS Amsterdam CS en diverse streekvervoer-frequenties
[13] Schiphol (6 ch)       : Schiphol Airport (Apron, Brandweer oefen, Taxibedrijven)
[14] Bouw (11 ch)          : Landelijke bouwkranen (BAM) en zwaar transport (Wagenborg)
[15] Repeaters NL (57 ch)  : Landelijke radioamateur-repeaters (2m, 70cm en DMR)
[16] Ams Omstreken (39 ch) : Bedrijven rondom (Aalsmeer, Amstelveen, Weesp, Zaanstreek)
[17] SMELT Huurporto (16 ch): Professionele UHF-huurkanalen SMELT (DMR)

Claude heb ik opdracht gegeven aan het begin pas de bestanden te maken wanneer ik Go schreef en niet terwijl ik er nog mee bezig was - wat zoveel tijd scheelt! - en Gemini is een pleaser die je rustig 5x iets laat proberen als iets niet lukt. Dus die opdracht gegeven bij een fout mij minimaal 2 vragen te stellen over de fout om zo een beter idee krijgt wat er aan scheelt.