Auteur Topic: De Lijn openbaar vervoer België  (gelezen 149860 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #105 Gepost op: 9 september 2009, 23:21:51 »
Het aanwezig zijn van beeldmateriaal op de bus houdt dan toch een zeker veiligheidsrisico in, niet? Zit de opname-apparatuur ergens goed verborgen?

Nog een vraag in de marge: het doorschakelen van het spraakkanaal naar de federale politie (CIC) bij een onbemande dispatching, gebeurt dat nog steeds? Hoe wordt dit concreet gedaan?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #106 Gepost op: 11 september 2009, 02:01:39 »
Citaat van: "TruTh"
De MIVB kiest voor ASTRID

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB rekent sinds kort op ASTRID-technologie voor de communicatie in haar metronet. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 radio’s en drie dispatchingwerkstations (DWS) worden ingezet. De uitrol gebeurt in drie fasen. Momenteel zijn er al 120 radio’s in gebruik bij de metrobestuurders, de herstellers en het personeel dat het metroverkeer regelt. Na de zomer worden de dispatchingwerkstations en nog eens 80 radio’s in gebruik genomen door het personeel van de metrostations (technische ploegen, …). Op het einde van het jaar zijn de controleurs en de veiligheidsdienst aan de beurt. ASTRID zorgt voor de radiodekking in het volledige ondergrondse netwerk en staat ook in voor de opleiding (radio en radiodispatching) van het MIVB-personeel.

Situatie:

- 2004: ASTRID-dekking verzekerd in de Brusselse metrotunnels voor de veiligheidsdiensten en dit na uitgebreide testen inzake impact op analoog radioverkeer metro.
- 09/2008: vraag van MIVB om op zoek te gaan naar alternatief radiosysteem. De omsluiting van de metrolijnen zou een overbelasting van de analoge kanalen (2 + 1 reservekanaal) met zich meebrengen. Nv ASTRID besluit radioverkeer metro aan te bieden.
- 09/2009: gebruik ASTRID op metrolijnen 1 & 5 + stelplaatsen Brel en Delta  door personeel Rollend Materieel Metro. Uitbreiding dit najaar voorzien naar metrolijnen 2 & 6, personeelsleden in de stations en de dienst Controle en Veiligheid (BCO)
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #107 Gepost op: 11 september 2009, 05:51:34 »
Zoiets is in Nederland niet bespreekbaar. C2000 is uitsluitend voor de hulpdiensten en niet voor openbaar vervoer of bedrijven.

Offline schranze

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 170
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #108 Gepost op: 11 september 2009, 22:02:50 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "TruTh"
De MIVB kiest voor ASTRID

De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB rekent sinds kort op ASTRID-technologie voor de communicatie in haar metronet. Uiteindelijk zullen er zo’n 300 radio’s en drie dispatchingwerkstations (DWS) worden ingezet. De uitrol gebeurt in drie fasen. Momenteel zijn er al 120 radio’s in gebruik bij de metrobestuurders, de herstellers en het personeel dat het metroverkeer regelt. Na de zomer worden de dispatchingwerkstations en nog eens 80 radio’s in gebruik genomen door het personeel van de metrostations (technische ploegen, …). Op het einde van het jaar zijn de controleurs en de veiligheidsdienst aan de beurt. ASTRID zorgt voor de radiodekking in het volledige ondergrondse netwerk en staat ook in voor de opleiding (radio en radiodispatching) van het MIVB-personeel.

Situatie:

- 2004: ASTRID-dekking verzekerd in de Brusselse metrotunnels voor de veiligheidsdiensten en dit na uitgebreide testen inzake impact op analoog radioverkeer metro.
- 09/2008: vraag van MIVB om op zoek te gaan naar alternatief radiosysteem. De omsluiting van de metrolijnen zou een overbelasting van de analoge kanalen (2 + 1 reservekanaal) met zich meebrengen. Nv ASTRID besluit radioverkeer metro aan te bieden.
- 09/2009: gebruik ASTRID op metrolijnen 1 & 5 + stelplaatsen Brel en Delta  door personeel Rollend Materieel Metro. Uitbreiding dit najaar voorzien naar metrolijnen 2 & 6, personeelsleden in de stations en de dienst Controle en Veiligheid (BCO)

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #109 Gepost op: 11 september 2009, 22:34:14 »
Citaat van: "Asterix900"
Nog een vraag in de marge: het doorschakelen van het spraakkanaal naar de federale politie (CIC) bij een onbemande dispatching, gebeurt dat nog steeds? Hoe wordt dit concreet gedaan?

Voor zover ik weet is de dispatching zo goed als 24/7 bemand (zolang de bussen/trams rijden).
Van doorschakelen naar politie heb ik nooit gehoord, maar ik weet dan ook niet alles he.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #110 Gepost op: 12 september 2009, 01:50:54 »
Citaat van: "K-Ray"
Voor zover ik weet is de dispatching zo goed als 24/7 bemand (zolang de bussen/trams rijden). Van doorschakelen naar politie heb ik nooit gehoord, maar ik weet dan ook niet alles he.

Ja maar doe dan eens navraag, hé  ;)

Ik heb die doorschakeling al een paar keer gehoord 's nachts toen er nog enkele bussen op de baan waren. Opeens zat de federale politie op een UHF-freq. van De Lijn.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Scanner Brussels

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 222
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #111 Gepost op: 13 september 2009, 21:07:13 »
Die doorschakeling was vroeger maar is al een jaartje of 2 geleden. Nu is de lijn zelf 24/24 bemand.

Offline Gerry

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 5
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #112 Gepost op: 14 september 2009, 09:49:53 »
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #113 Gepost op: 14 september 2009, 14:09:51 »
Waarom zou dat de doodsteek van Astrid worden ?

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #114 Gepost op: 14 september 2009, 17:38:51 »
Citaat van: "Gerry"
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.

Dat snap ik niet, hoor. Enerzijds werkte dat systeem nog steeds toen de federale politie al van ASTRID gebruik maakte, anderzijds heb ik hier gelezen dat de interventiedienst van De Lijn al wel van ASTRID gebruik maakt....
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline K-Ray

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 16
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #115 Gepost op: 29 september 2009, 15:05:33 »
Citaat van: "Asterix900"
Citaat van: "Gerry"
Inderdaad dat is juist dat komt door die astrid van de politie.
De lijn zit nog niet op astrid.

Dat snap ik niet, hoor. Enerzijds werkte dat systeem nog steeds toen de federale politie al van ASTRID gebruik maakte, anderzijds heb ik hier gelezen dat de interventiedienst van De Lijn al wel van ASTRID gebruik maakt....

Het heeft NIET te maken met de politie die overschakelde naar ASTRID. Het heeft meer te maken dat de politie te veel valse noodoproepen binnenkreeg en anderzijds met het meer en meer inzetten van late en nachtbussen waardoor ook meer technische support nodig was van de dispatching tijdens de late uren.
Bij mijn weten gebruiken de technische diensten en interventiediensten nog steeds gebruik van het analoge systeem, maar wel op een aparte frequentie. Het zou kunnen dat in een bepaalde provincie als proef gebruik wordt gemaakt van andere systemen.

Offline ddcomp

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #116 Gepost op: 5 januari 2010, 15:35:26 »
Kan er iemand de frequentie doorgeven waarop de dispatching van de lijn oostende uitzend?
Ik heb de verschillende frequentie's die in deze topic gepost staan reeds geprobeert, maar het is steeds
de dispatching van kortrijk en brugge die hierop te horen zijn.

Offline wattman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #117 Gepost op: 7 januari 2010, 15:20:15 »
Levert zoeken tussen de 424 en 425 Mhz niets op?

Offline kevin

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #118 Gepost op: 7 januari 2010, 15:26:18 »
Citaat van: "ddcomp"
Kan er iemand de frequentie doorgeven waarop de dispatching van de lijn oostende uitzend?
Ik heb de verschillende frequentie's die in deze topic gepost staan reeds geprobeert, maar het is steeds
de dispatching van kortrijk en brugge die hierop te horen zijn.

Als ik het goed had was elke provincie van een dispatching uitgerust dus:
Vlaams Brabant de dispatching is in leuven en behandelt alle oproepen van de bussen die voor vlaams brabant rijden paar lijnen in aalst en brussel hoor daar ook bij daar staan normaal ook masten zo dat die bussen netwerk dekking hebben...

zelfde voor antwerpen en zo normaal dus zou het raar vinden moest oostende buiten provincie west Vlaanderen vallen

Mvg
Kevin

Offline ddcomp

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: De Lijn openbaar vervoer België
« Reactie #119 Gepost op: 14 februari 2010, 14:29:53 »
Ik heb echter geen scanner, wel een portofoon, het is dus niet mogelijk om te scannen, als ik geen correcte frequentie heb kan ik niet verder.

Jammer  :(