Auteur Topic: Vraag over de Radtel RT-920  (gelezen 1591 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Roel B

• Nieuw Lid
  • *
Vraag over de Radtel RT-920
« Gepost op: 1 december 2025, 10:11:17 »
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Roel B en woon in Hoofddorp
Sinds een week ben ik in het bezit van een Radtel RT-920 dat leek mij een goede portofoon,
alhoewel ik weinig hoor op de voorgeprogrammeerde porto op de vliegtuigen na is mijn vraag
is het normaal dat als ik de squelch uitzet op 0 dat de signaalmeter vol uitslaat door de ruis?
Ik heb het vermoeden dat er dan niemand meer overheen komt, ik ben min of meer verplicht
om de squelch uit te laten omdat ik anders helemaal niks hoor op de 27 mc en andere kanalen.
Op mijn Quansheng UV-K5 die ik ook heb slaat de signaalmeter met de squelch op 0 maar 2 blokjes uit
en kan ik af en toe wat verre stations horen op de 27 mc.
Ben benieuwd naar de reacties

Groet Roel B

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2025, 10:28:05 »
Hi Roel, welkom op het forum. Is er een reden waarom je deze 2 toestellen heb aangeschaft? Ik zeg dit voornamelijk vanwege het gevaar dat je per ongeluk gaat uitzenden op banden waarbij dat strikt verboden is, tenzij je gelicenceerd bent op enkele banden.

Op YouTube zijn erg vele filmpjes te vinden waarin het gebruik en nut van squelch wordt uitgelegd.

Nogmaals welkom en laat van je horen.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Vraag over de Radtel RT-920
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2025, 11:00:02 »
Kan zijn dat de Radtel erg gevoelig is voor bepaalde "stoorzenders" zoals zonnepanelen, omvormers, LED, computers etc.
Die veroorzaken mogelijk ruis.
Kan ook zijn dat hij snel overstuurd is door een ander signaal.
Gezien de prijsklasse is het natuurlijk niet te vergelijken met een goede scanner of portofoon.

V.w.b. squelch, adviseer ik altijd dit bij onze UBCD160/260 scanners:
1) Zorg dat je de squelch op 2 of 3 zet.
Anders mis je misschien gesprekken.
Je hebt wel eens kanalen welke continu ruis geven, dat komt door lokale storingen van zonnepanelen, led, omvormers etc.
Dubbelklik op L/O om deze uit te zetten. Je squelch kan dan naar stand 2 of 3.

Misschien heb je daar iets aan.
Dus wat jij vermoed dat je niks meer ontvangt na volledig dichtdraaien squelch, klopt ook wel.

En wees voorzichtig zoals Noway al zegt !
(daarnaast is gebruiksklaar bezit een strafbaar feit).

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2025, 12:20:06 »

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2025, 13:08:27 »
Radtel maakt op zich hele leuke portofoons, voor zeer scherpe prijzen, en ze luisteren goed naar hun klanten waardoor er zeer regelmatig firmware updates verschijnen. In mijn geval praat ik dan over de Radtel RT-950 PRO.

Maar....... het zijn PORTOFOONS! Geen scanners. Ik weet niet wat de doelgroep van Radtel is, maar het zijn vooral hele leuke portofoons voor de gelicenseerde radiozendamateurs.

Het zijn dus geen scanners. Als het de bedoeling is om uitsluitend met zo'n porto te luisteren naar diverse banden, dan doet elke scanner het veel beter dan deze porto's.

Over CB/11/10 meter. Daar heb je allereerst een behoorlijke antenne voor nodig. Met het meegeleverde dualband antennetje kun je redelijk ontvangen op VHF en UHF, maar ding is totaal ongeschikt voor lage frequenties zoals de 27 Mhz. Dan is er niet altijd veel activiteit op 27 Mhz. en de activititeit hangt ook heel erg af van de "condities".  Zogauw er een beetje condities zijn, kun je 27 Mhz. uit een groot deel van Europa of verder weg ontvangen.

Over luchtvaart: ik heb nu wat gespeeld met een paar verschillende Radtel porto's. Ze ontvangen luchtvaart, maar zijn allemaal beduidend minder gevoelig dan bijvooorbeeld een UBC125XLT (die dan ook nog eens heel veel sneller scant). Luchtvaartontvangst is een leuke gimmick maar als je echt serieus wilt luisteren dan stellen deze dingen niet zoveel voor.

Als ik jou was zou ik lekker een leuke scanner kopen en indien mogelijk wat geld investeren in een antenne (buiten).

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2025, 13:33:05 »
Wat mij opvalt is dat veel nieuwe luisteraars die zich voorstellen op dit forum vaak een portofoon hebben gekocht. En dan blijkt vervolgens dat ze deze alleen maar gaan gebruiken om te luisteren en zijn ze teleurgesteld in het resultaat. Misschien is het onwetendheid of de soms lagen prijzen van portofoons, maar zoals al gezegd alhier: koop een goede scanner als het alleen om het luisteren naar radioverkeer gaat.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2025, 13:39:03 »
maar het zijn vooral hele leuke portofoons voor de gelicenseerde radiozendamateurs.

Een radiozendamateur is altijd gelicenseerd, je moet met goed gevolg het examen hebben afgelegd.
Zie de website van de RDI.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2025, 13:44:55 »
Een radiozendamateur is altijd gelicenseerd, je moet met goed gevolg het examen hebben afgelegd.

Is iemand die via LPD, PMR of 27MHz zendt geen radiozendamateur dan?
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2025, 13:47:06 »

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2025, 13:51:26 »

Is iemand die via LPD, PMR of 27MHz zendt geen radiozendamateur dan?

Niet volgens de wettelijke definitie van het ministerie.
Daarvoor kan je wel de term communicatie amateurgebruiken.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2025, 16:33:12 »
Wat mij opvalt is dat veel nieuwe luisteraars die zich voorstellen op dit forum vaak een portofoon hebben gekocht. En dan blijkt vervolgens dat ze deze alleen maar gaan gebruiken om te luisteren en zijn ze teleurgesteld in het resultaat. Misschien is het onwetendheid of de soms lagen prijzen van portofoons, maar zoals al gezegd alhier: koop een goede scanner als het alleen om het luisteren naar radioverkeer gaat.

Daar staan inmiddels hele FB groepen vol mee.
I.d.d. veelal onwetendheid, portofoon als scanner gebruiken. Onbewust zenden op banden waar het niet mag.
Meestal stopt het dan bij Chirp, vanaf daar wordt het te lastig.
Op zich jammer, want zo duik je niet goed in de luister hobby.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2025, 16:41:57 »
maar het zijn vooral hele leuke portofoons voor de gelicenseerde radiozendamateurs.

Het is een beetje wensdenken. Radiozendamateur is geen beschermde titel. Iedereen die op 11 meter, 7 Mhz. 3,5 meter, op de LPD-kanalen enz. enz. aan het rommelen is, mag zich radiozendamateur noemen. Ook al is het nog zo illegaal wat ze doen.

Iedereen mag zich ook chauffeur noemen, zelfs als je geen rijbewijs hebt. Maar je mag jezelf niet als dokter, of verpleegkundige, of notaris uitgeven (als je dat niet bent) want dat zijn welk beschermde titels........

Wel grappig dat het altijd zo'n pijn doet bij de gelicenseerde radiozendamateurs  :P

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2025, 18:41:56 »
Wel grappig dat het altijd zo'n pijn doet bij de gelicenseerde radiozendamateurs  :P

Mijn opmerking ging over de wettelijke omschrijving, de overheid is daar m.i. duidelijk in.
Iedereen mag en kan zich zo noemen, maar wettelijk is dat dus geen waarheid, maar niet strafbaar.
Dat is mijn mening, je hoeft het niet met mij eens te zijn  ;D

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2025, 19:13:05 »

Welnee man. Jammer van die gefrusteerde wannabees. Een N-registratie is met enige inspanning makkelijk te halen. En zie: zelfs voor jou.  :P

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2025, 20:19:18 »
Nou die Roel zou ook wel denken, waar hij is in terechtgekomen We gaan hier Off Topic.

Gemakshalve ga ik er vanuit dat dit draadje wordt opgedeeld:

In mijn cursus zit van alles wat: fervente 27MC gebruikers (piraatjes die toch voor hun licentie gaan), mensen die van N naar F gaan en ik als luisteraar. Iedereen leert van elkaar en dat is mooi om te zien. Ik denk dat 95% een stekkeramateur is en niet meer zelf dingen in elkaar gaat zetten op antennes na. Ik zie veel mensen op leeftijd (bedoel hier niks mee) en dat is de reden dat het aantal gelicenceerden behoorlijk aan het afnemen is.
Als ik mijn rijbewijs haal moet ik de verkeersregels kennen en wat andere basisvaardigheden maar ik hoef geen auto te maken of te repareren.

Even een nadenkertje: je hoeft als brugwachter geen marifooncertificaat te halen: het is geen wettelijke plicht maar het kan wel vereist worden bij je sollicitatie (gebeurt vaak ook). Heel raar want je neemt klakkeloos aan wat de brugwachter zegt..