Auteur Topic: Mijn eerste zelfbouw antenne  (gelezen 1560 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
Re: Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2025, 11:55:17 »
Ik kan het niet goed zien op je foto's en ik haal het ook niet uit je tekst, maar heb je bij de onderste helft van de antenne de mantel wel van de coax gestript?

Hey Ace, de mantel is gestript vanaf beginpunt witte dielectric gedeelte in de top tot begin van de zwarte mantel halverwege en daarna heb ik die overgang afgedicht met rubber tape zodat er geen vocht kan komen in de mantel.  Of bedoel je iets anders?

Ps dank je voor je opmerking over de dipool en nuttige link wat ook de diameter meeneemt. De DPD Omni X antenne  topic had ik gelezen. Gave bouw.
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=35463.0

Zelf wacht ik op wat spulletjes en ben van plan wat aan te proberen met diverse vormen om te zien wat hier aardig werkt voor ik een stevigere constructie ga maken. Het zal ook houtjetouwtje projectje worden want ik heb geen werkbank of bankschroef.

Twee alu buisen om glasvezel/pvc pijp is wel te doen.

Vraagje, als de alu antenne buizen om de pijp zitten,  wat maakt verschil in materiaal - glasvezel, witte of grijze pvc?  Doet het iets met de impedantie als het er ook omheen zit? Oprechte vraag.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2025, 13:26:49 »
Uit jouw woorden begrijp ik dat je wel de kabel hebt gestript voor de upper radiator, maar niet de buitenmantel voor de lower radiator, zodat de afscherming bloot komt te liggen?
Het ontwerp dat jij hebt gevolgd, geeft dit namelijk wel aan:
"the lower radiator is the outer cable (the skin of the cable is peeled off, leaving the woven wire)"

Dus vanaf halverwege (de "overgang") tot aan de mantelstroom filter ligt de afscherming van de coax bloot.

PVC heeft ongunstige eigenschappen voor antennebouw en beïnvloedt de werking van de antenne negatief.
Van glasvezel worden daarentegen vele antennes gemaakt: Bijvoorbeeld voor 27Mc de Antron 99 en voor HF communicatie op schepen de bekende Shakespeare antennes.
Maar zoals ik al zei: bij gebrek aan glasvezel buis neem dan de witte PVC, de minst kwade van de gebruikelijke kleuren wit en grijs.
In de grijze zit vaak/altijd koolstof verwerkt en dat adsorbeert signaal.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2025, 17:19:20 »
Uit jouw woorden begrijp ik dat je wel de kabel hebt gestript voor de upper radiator, maar niet de buitenmantel voor de lower radiator, zodat de afscherming bloot komt te liggen?
Het ontwerp dat jij hebt gevolgd, geeft dit namelijk wel aan:
"the lower radiator is the outer cable (the skin of the cable is peeled off, leaving the woven wire)"

Dus vanaf halverwege (de "overgang") tot aan de mantelstroom filter ligt de afscherming van de coax bloot.

Verhip Ace, je hebt gelijk!  Overheen gekeken   :-[    Ondertussen heb ik de antenne in mijn wens meer af te stemmen om 127,5MHz nu te kort geknipt en zit rond de 129MHz. Daar ga ik wat anders mee doen maar weet nog niet wat.

PVC heeft ongunstige eigenschappen voor antennebouw en beïnvloedt de werking van de antenne negatief.
Van glasvezel worden daarentegen vele antennes gemaakt: Bijvoorbeeld voor 27Mc de Antron 99 en voor HF communicatie op schepen de bekende Shakespeare antennes.
Maar zoals ik al zei: bij gebrek aan glasvezel buis neem dan de witte PVC, de minst kwade van de gebruikelijke kleuren wit en grijs.
In de grijze zit vaak/altijd koolstof verwerkt en dat adsorbeert signaal.

Ah!... en ik heb nog een stuk van ruim 1,5mtr van dat grijze liggen om mee te stoeien. Dank je voor de info. Nu ik hierop aan het zoeken ben lees ook weer over de magnetron test  -- stukje PVC pijp in bakje water en magnetron op vol vermogen voor een minuut en zien wat dat doet met de temperatuur van het stukje pijp -- wat ik maar niet ga doen.

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: Gisteren om 16:32:23 »
Hoi MikeXenu,

Ik heb stukje pvc in de magnetron gedaan met bakje water ernaast. pvc blijft koud, Ik hoop dus dat ik de goede pvc heb gebruikt voor mijn antennes.. Wist in eerste instantie niet dat pvc zo een invloed zou kunnen hebben...

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #49 Gepost op: Gisteren om 19:37:33 »
Ik heb stukje pvc in de magnetron gedaan met bakje water ernaast. pvc blijft koud, Ik hoop dus dat ik de goede pvc heb gebruikt voor mijn antennes.. Wist in eerste instantie niet dat pvc zo een invloed zou kunnen hebben...

Hey C, er zijn er ook die PP (Polypropyleen buis) aanraden. Veel plezier met verlijmen overigens. Het kan maar kost je ook wat. Ed Fong van de bekende https://edsantennas.weebly.com/ antenne's adviseert zelf deze pijp -> https://www.lowes.com/pd/NSF-3-4-x-10-200PSI-PVC-Pressure/1068107 maar daar hebben wij niets aan.

Hoe werkt je flowerpot nu? Als het resultaat tegenvalt eens zonder buis proberen hangend aan iets?

Groetjes,
Mike