Auteur Topic: Mijn eerste zelfbouw antenne  (gelezen 1563 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sven861

• Gevorderd Lid
Re: Mijn eerste zelfbouw antenne
« Reactie #30 Gepost op: 9 september 2025, 09:11:41 »
Je dipool ziet er netjes uit. Ga je het verticaal monteren? Ik wil ook een verticale dipool maken maar moet ook nog een manier bedenken hoe ik dat kan monteren zodat de kabel dwars op de antenne wegloopt en iets permanenter is dan een hengel.

Tip: koop een lengte 30mm PVC pijp en een T-stuk van PVC. Maak dipool vorm van de PVC en tyrep daar je antenne aan of doe m aan de binnenzijde van de pijpen, er zijn ook 30mm PVC doppen om het af te sluiten.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 9 september 2025, 09:43:16 »
Je meet het begin van elke pool van de dipool in het midden van de twee boutjes van het voedingspunt. Je hebt nu een nanoVNA, dus eerst berekenen, iets te lang laten en daarna meten totdat je spot on zit.

Dank voor je reactie. Toch nog een vraagje: bedoel je dat het startpunt per pool 'het midden tussen de twee boutjes is' of 'per pool het midden van elk boutje'? Misschien zoek ik er te veel achter hoor.
Eerste metingen met de NanoVNA waren wat vreemd (voor mij dan). Meestal zie je in de plaatjes een  vlakke parabool. In mijn geval was het een soort van golvende lijn. Kan de schermprint nog niet van de Nano afhalen, maar het beeld is duidelijk denk ik.

Offline sven861

• Gevorderd Lid
« Reactie #32 Gepost op: 9 september 2025, 10:09:02 »
Het startpunt per pool is het midden tussen de twee boutjes. Het voedingspunt is namelijk niet afgeschermd.

Golvende lijn kan veroorzaakt worden door antenne die niet vrij hangt of lange coax.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 9 september 2025, 10:10:27 »
Dank!

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 9 september 2025, 11:06:11 »
probeer je antenne weg te houden bij obstakels, mijn ervaring is dat het er dan beter uit gaat zien.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 9 september 2025, 11:23:23 »
Ja, daar zit nou net het probleem. Ben nog aan het broeden op een opstelling waarin ik snel op maat kan trimmen en toch voldoende vrij ben van obstakels. Ga later nog wel weer een nieuwe poging wagen, het blijft me intrigeren.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 9 september 2025, 11:56:25 »
Als je een dipool horizontaal weghangt voor een verticaal signaal heb je ongeveer 20dB verzwakking te pakken, lijkt mij niet helemaal de bedoeling voor je eigenbouw antenne.

Nee, zeker niet Sven! Daar gaat niemand blij van worden met zoveel verlies.

Mijn theorietje was, omdat ik aan vier kanten ingebouwd zit en geen zichtlijn heb op welke zender dan ook waar ik naar wil luisteren (behalve overvliegende vliegtuigen) dat de polarisatie toch al paar keer gewisseld zal zijn door het 'stuiteren'  voordat het bij mij binnenkomt en niet veel zou uitmaken hoe de dipool hangt/staat.

Tip: koop een lengte 30mm PVC pijp en een T-stuk van PVC. Maak dipool vorm van de PVC en tyrep daar je antenne aan of doe m aan de binnenzijde van de pijpen, er zijn ook 30mm PVC doppen om het af te sluiten.

Dank je wel voor de tip. Ik ga dat ook doen. Ik ga de coax van mijn eerste zelfbouw antenne hergebruiken voor dat doel. Proof of concept geslaagd. Next! :)

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #37 Gepost op: 9 september 2025, 12:07:25 »
Heb je de Nano VNA wel eerst gecalibreerd? Ik heb hem nu ook binnen, handige tool om te zien waar een antenne voor geschikt is.
Ben nu bezig met wat goedkope ali antenne's om te kijken wat daarmee te maken is.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 9 september 2025, 12:11:30 »
voor zover de vraag aan mij was gericht: ja, ik heb de calibratie voor de airband uitgevoerd (118 - 136) en opgeslagen.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 9 september 2025, 19:36:37 »
voor zover de vraag aan mij was gericht: ja, ik heb de calibratie voor de airband uitgevoerd (118 - 136) en opgeslagen.

ik hoop dat je snel achter de oorzaak komt en het op kan lossen.

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 9 september 2025, 20:05:18 »
Komt vast wel goed, eerst maar eens een goede opstelling voor de antenne vinden om te meten. En dan maar eens kijken waar ie uiteindelijk moet komen. Heeft ook allemaal geen haast.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #41 Gepost op: 10 september 2025, 10:12:45 »
Dan ga je er dus van uit dat de resonantie het gehele bereik in gelijke mate verschuif. Geen idee of dat zo werkt.

de resonantie frequentie kan tot 30% hoger uitvallen na plaatsen in een PVC behuizing.
dit hangt af van de chemische samenstelling van het gebruikte PVC.

TS wil 127 MHz als resonantie frequentie, met 30% erboven kom je dan op 165 MHz uit, kompleet buiten de bedoelde airband.
stel de antenne werkt goed over een bereik van 20 MHz dan zou het gewilde frequentiebereik dus 117 - 137 MHz zijn.
met de 30% verschoven resonantie zou dit op 155 - 175 MHz uitkomen.
de antenne werkt dan dus niet goed op de frequenties waarvoor je hem ontworpen hebt.

dus meten en afstellen met behuizing.

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 10 september 2025, 11:22:40 »
Bedankt voor deze tip ACE. Nooit bij nagedacht. Mijn vswr meting was vrij goed maar wel altijd aan de hogere kant van het spectrum. Dat zou de pvc buis dus kunnen verklaren..

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #43 Gepost op: 12 september 2025, 09:46:46 »
Ik wilde een kwartgolf flowerpot antenne maken voor de luchtvaartband als oefening. Doel was op 127,5Mhz als sweetspot uit te komen en heb deze calculator https://nomonsuhendar.blogspot.com/2020/12/flower-pot-antenna-calculator.html gebruikt omdat meerder zendamateurs er naar verwijzen. Snappen hoe die berekening helemaal in elkaar zit doe ik niet. Om wat speling te hebben heb ik de straler (coax binnenkern zonder mantel) 2cm langer gelaten dan berekend met de gedachte die in te kunnen korten tot gewenste frequentie. Zonder inkorten zit het nu op 126,200Mhz gepiekt en laat het zo. Goedkope coax,  zelfvulcaniserend rubber tape en krimpoog van ome Ali, 5mtr uitschuifbare vishengel van Decathlon en stukje pvc voor de choke van Praxis. Die kan nog kleiner want de hengel is best top zwaar.

Zwikje hangt over balkon als ik daar zit en haal ik weer binnen als ik ook naar binnen ga.  Het moeilijkst vond ik om zonder bankschroef 2 gaten te boren in pvc buisje.

Foto's: https://drive.proton.me/urls/R3J3MY5WA0#SWXNJeLeYRZF

Ps ik ben ook nog aan het stoeien met mijn nanovna - heel leuk spul maar wel even pielen.

Mike,

Ik kan het niet goed zien op je foto's en ik haal het ook niet uit je tekst, maar heb je bij de onderste helft van de antenne de mantel wel van de coax gestript?

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #44 Gepost op: 12 september 2025, 10:36:32 »
En misschien uitkomen op toch maar met aluminiumfolie een dipool maken over de volledige omtrek van die pijp en kijken of dat breedbandiger zal zijn met eventueel een grote krimpkous over de hele zwik heen - hopelijk dat dat de swr dan weer niet teveel beïnvloed.  Het wachten is op een verse zending coax. Net een vroege Sinterklaas  :)

Hoe groter de diameter van de straler des te breedbandiger de antenne, maar hij wordt dan ook korter.
Een bekend voorbeeld hiervan is de 'schijf' van de discone: grote diameter en heel kort dus breedbandig.

Hierbij een link naar een dipool calculator, waarin de diameter van de straler is meegenomen.

Ik zou wel aluminium buis als hardware gebruiken.
De constructie zou je zo kunnen doen als het hart van de, in andere draadjes besproken, DPD Omni X antenne.
Een lengte kunstof buis met daaromheen de 2 helften van de dipool geschoven.
Glasvezel buis is beter dan PVC, maar als dat niet voorhanden is en PVC wel is witte PVC buis beter als grijze.