Auteur Topic: Antennekabel solderen ?  (gelezen 833 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Antennekabel solderen ?
« Gepost op: 6 augustus 2025, 16:10:40 »
Ik ben absoluut niet tegen koppel pluggen, maar zou je niet 2 coax kabels aan elkaar kunnen solderen ?
En dan bedoel ik de middenkern aan elkaar, isoleren, buitenkern aan elkaar, aluminium strookje er omheen die de buitenkern goed aan alle kanten raakt en dan krimphoes er omheen ?
Op zich zou de aluminium folie dan goed afschermen ?
Of gaat dit niet lukken ?
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennekabel solderen ?
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2025, 16:21:57 »
Dat kan heel goed hier, ik heb dat ooit eens in het verleden in een blad zien staan.
Kern van beide kabels aan elkaar solderen en dan tape er omheen wikkelen.
De mantels van beide kabels in elkaar zien te vlechten en eventueel solderen.
Krimpkous er overheen en klaar.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2025, 16:36:29 »
Mijn idee was dan ook nog om folie om de mantel heen te wikkelen zodat ie echt rondom is afgeschermd, of is dat overbodig ?

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2025, 16:38:20 »
Gevoelsmatig is dit geen goed idee. ChatGPT zegt hierover;

Citaat van: ChatGPT
Goede vraag — het solderen van twee coaxkabels aan elkaar zonder connectoren is mogelijk, maar het is technisch gezien af te raden, vooral als je goede RF-prestaties wilt behouden. Hieronder leg ik uit waarom.

🧪 Wat gebeurt er als je coaxkabels soldeert?

❌ Nadelen van solderen:

1. Verstoorde impedantie

Een coaxkabel (zoals RG6 of RG59) heeft een specifieke impedantie (meestal 75 Ohm) over de hele lengte.

Bij het solderen is het heel lastig om de exacte geometrie en afstanden tussen kern en afscherming te behouden → impedantie mismatch → reflecties → signaalverlies of storingen.

2. Geen afscherming op de soldeerplek

Zelfs als je de buitenmantel en afscherming weer aan elkaar knoopt of soldeert, krijg je vrijwel altijd een “lek” in de afscherming op dat punt.

Dat kan leiden tot instraling van storing (denk aan 4G, WiFi, TL-verlichting) of juist signaalverlies.

3. Kwetsbaarheid

Gesoldeerde verbindingen zijn mechanisch minder stevig dan connectoren, vooral als je coax later nog buigt of beweegt.

✅ Wat je wél zou kunnen doen (beter alternatief):

1. Gebruik een coaxkoppelstuk (F-connector + koppeladapter)

Bijvoorbeeld:

Strip beide uiteinden → monteer F-connectoren → gebruik een F-F-koppelstuk

Is mechanisch stevig, goed afgeschermd en behoudt impedantie

2. Gebruik een coax-verbindingshuls met compressie

Voor semi-permanente installaties is een compressie- of krimpverbinding ideaal.

Behoudt de elektrische eigenschappen van de kabel veel beter.

🛠️ Alleen in noodgevallen?

Als je toch wilt solderen (bijvoorbeeld midden op een zolder waar je geen connectoren bij de hand hebt), volg dan deze tips

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2025, 16:39:53 »
Mooiste is, als je het aantal connectoren wilt minimaliseren is om 1 mannetje en 1 vrouwtje te gebruiken, dat scheelt een koppelstuk

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2025, 16:51:02 »
Punt 1 daar maak ik me de grootste zorgen om, eens kijken of er F connectoren voor 50 ohm zijn..

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2025, 22:06:22 »
Punt 1 daar maak ik me de grootste zorgen om, eens kijken of er F connectoren voor 50 ohm zijn..

Waar zou je een F connector voor willen gebruiken? Dat lijkt me de laatste connector die je voor deze toepassing zou moeten willen gebruiken.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2025, 23:31:50 »
Ik heb een antenne met een vaste kabel van 3,5 meter die ik wil verlengen op zo'n waterdicht mogelijke manier, met een f-connector hou ik de verbinding klein, er zit nu een pl259 aan, die kan ik ook koppelen maar dan ligt er wel een flinke klont in de dakgoot, ik wil dus een stuk kabel aan die 3,5 meter maken met een zo klein mogelijke verbinding.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2025, 05:22:34 »
Hoe waterdicht je hem ook maakt in de dakgoot zou ik hem nooit leggen dat is vragen om ellende.
Als het even kan zou ik hem dan onder de eerste of 2e rij pannen leggen, die schuif je vaak makkelijk omhoog en dan kun je onder de panlatten door.
Dan ligt hij mooi droog en is ie netjes weggewerkt

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2025, 07:15:33 »
Wat voor antenne wordt geleverd met een vaste kabel?

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2025, 10:25:33 »
Ik heb een antenne met een vaste kabel van 3,5 meter die ik wil verlengen op zo'n waterdicht mogelijke manier, met een f-connector hou ik de verbinding klein, er zit nu een pl259 aan, die kan ik ook koppelen maar dan ligt er wel een flinke klont in de dakgoot, ik wil dus een stuk kabel aan die 3,5 meter maken met een zo klein mogelijke verbinding.

Ja, even gechargeerd; het is maar net waar de prioriteiten liggen. Als die klont vervelender is dan een misaanpassing en dus nog meer verlies, gewoon doen. Als het om compact gaat dan kun je wellicht beter een BNC connector gebruiken. Stuk kleiner dan PL. Ook hier kun je weer male/female gebruiken. Hoe meer je af gaat wijken van het gangbare, hoe meer je zult moeten inleveren. Coaxkabels zijn totaal niet vergevingsgezind en niet te vergelijken met stroomkabels. In het verleden vaak meegemaakt dat huisaannemers wel even dachten een coaxkabel te trekken, maar vervolgens was de kabel beschadigd door een te kleine buigradius of zaten er zichtbare knikken in. Dan heb ik het wel over dikkere (professionele) coax, maar met dit soort kabels moet je gewoon weten waar je mee bezig bent. Zo niet, dan kunnen we je slechts op weg helpen maar wat ik nu merk is dat je nog steeds alternatieven zoekt op het gangbare en dan komt er een moment dat de mensen die wel over de juiste kennis beschikken niets anders meer kunnen dan je veel succes te wensen ;)

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2025, 11:58:56 »
Huisaannemers.. Elektriciens kunnen er ook wat van. Ooit een CAT6 kabel verlenging gezien met lasdoppen..

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2025, 12:07:43 »
Huisaannemers.. Elektriciens kunnen er ook wat van. Ooit een CAT6 kabel verlenging gezien met lasdoppen..

Da's wel heel bijzonder. Een beetje elektricien heeft wel kennis van netwerkkabels. In elk geval de ZZP'er die wij rond hebben lopen wel, maarja er zullen vast uitzonderingen zijn :)

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2025, 18:11:16 »
Wat voor antenne wordt geleverd met een vaste kabel?

Wilson Little Wil mobiele antenne.
@Hunter, het gaat niet om andere alternatieven of eigenwijs doen, ik leer veel van je, het gaat dan wss bnc worden,maar ik hoopte op andere suggesties extra.
Misschien ook SMA.
Onder de dakpannen gaat niet helaas, die zitten vastgeschroefd, omdat het hier qua wind nogal kan spoken.
Bedankt voor het meedenken.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2025, 18:25:06 »
Kan je dan niet beter het rubber/sticker loshalen en een coax uit een lengte vastsolderen in de magneetvoet zelf?