Auteur Topic: Hulpvraag mbt Discone en MLA30+  (gelezen 386 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Hulpvraag mbt Discone en MLA30+
« Gepost op: 25 juli 2025, 13:48:41 »
Ik heb een paar kleine vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een platte dak met panelen. Ik ben bezig om een mast te plaatsen tegen de bijkeuken (4 meter van de panelen af). Op deze mast komt een discone (25-1300 of 2000) en de MLA-Loop antenne. Mijn vraag gaat over het plaatsen van de antennes op de mast. Bedoeling is dat de discone bovenaan komt en daaronder de loopantenne. Moet ik nog rekening houden met afstand tussen beide antennes als ze onder elkaar bevinden of moet ik ze juist naast elkaar doen (bijv. door een koehoorn). En als ze onder elkaar gaan, moet dan de onderste loop antenne in zijn geheel boven het dak uitkomen? Het dak is zo’n 5 1/2 meter hoog, dus als ik alle antennes boven elkaar plaats dan steekt dat natuurlijk behoorlijk uit.

Mochten bijv de panelen storen dan kan ik de mast in de tuin plaatsen. Ik maak gebruik van een 160dn en SDRPlay RSPdx-2 en wat wereldontvangers. Ik wil me later ook richten op satellieten/ruimtestations e.d., maar eerst veel leren. Mochten jullie een hele goede discone antenne weten, laat me dit dan aub weten.

Het is de bedoeling dat ik ook mijn licentie ga halen, dus ook zenden. Misschien dat dit ook van invloed is op de plaatsing van de discone.

Ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien. Alvast heel erg bedankt.