Auteur Topic: Vocht in antennekabels  (gelezen 185 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PythonManiac

• Beginnend Lid
  • **
Vocht in antennekabels
« Gepost op: Vandaag om 04:49:52 »
Gisteren heb ik gewerkt aan de 27MC antennekabel van de buurman, en daarbij is me iets interessants opgevallen, namelijk dat er een sluiting was tussen mantel en kern. De ohmmeter was niet top dus de aangegeven weerstand van een paar honderd ohm was niet erg betrouwbaar, maar er was duidelijk sluiting.
Tot onze verbazing werkte hij echter normaal.
Mijn conclusie was, dat er ergens vocht in zat, waarvan elders in dit forum veel sprake is. Echter, water met enige stoffen daarin geleidt gelijkstroom wel, maar daarvoor is electrolyse nodig. Ik vraag me af of HF signalen dit ook kunnen veroorzaken, en daarover heb ik in het forum geen gegevens gevonden.
Dus, zijn er gegevens bekend over de directe invloed van vocht bij antennekabels? Dus niet door corrosie van de pluggen, wat het contact zal verminderen, maar de directe geleiding ('kortsluiting') van het antennesignaal.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
Re: Vocht in antennekabels
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 07:47:21 »
Regenwater geleid minder dan vuil water of kraanwater (beetje afhankelijk van de luchtvervuiling), het zal er een beetje aan liggen waar het water zit, als de meter een paar honderd ohm aangeeft is er wellicht geen sprake van echte kortsluiting maar meer een soort doorslag bij bijv. zenden.
Uiteindelijk geeft het natuurlijk problemen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:17:08 »
Wel gemeten zonder de antenne eraan?

Offline PythonManiac

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:43:28 »
Hunter: Ik heb nog niet gemeten zonder de antenne eraan, dan moet ik klimmen...
7243: ook bij zenden wordt er alleen een HF spanning aangelegd toch? Ik vraag me echt af of water HF-frekwenties geleidt, zou anders een regenbui niet ook de straling storen?

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:12:19 »
Volgens mij is er contact tussen pin en buitenkern, als ! De antenne aangekoppeld zit.
Heb me daar ook al eens enige keten over verbaasd.
(Vermoed daarom ook Hunter zijn vraag?)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:16:46 »
Ik vraag me echt af of water HF-frekwenties geleidt, zou anders een regenbui niet ook de straling storen?

Dat doet het ook, zowel HF geleiden als straling (enigszins) beïnvloeden.

Offline PythonManiac

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:21:58 »
Ja ik vermoed dat er water zit in de bak onderaan de antenne, waar een dikke spoel in zit. Als de antenne slecht zou gaan werken zal ik hem omlaag halen en kijken waar de sluiting zit.
Maar een ohmmeter werkt met gelijkstroom en ik denk gewoon dat een HF signaal anders reageert op water. Bedankt voor jullie reacties. :)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 14:59:21 »
Veel antennes zijn DC shorted. Je meet dan een sluiting met een multimeter. Daarom meten zonder de antenne eraan, anders is het echt koffiedik kijken.
Los hiervan is een multimeter niet de basis om aan een antenne(kabel) te meten, omdat dat simpelweg geen zoden aan de dijk zet.
Hooguit om -inderdaad- sluiting te meten, maar dat kun je alleen meten als de antenne er niet aan hangt.
De basis van een antennemeting is een (V)SWR meter. Heb je die niet, dan is een multimeter echt geen alternatief. Je weet simpelweg niet wat je weet.