Auteur Topic: Mijn 1ste posting  (gelezen 1104 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Mijn 1ste posting
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2025, 21:04:17 »
Wetgeving is er heel duidelijk over in landen als België en Duitsland.
Besluit je het risico te nemen: scanner niet opzichtig dragen, in binnenzakjas o.i.d, oortje in doen.

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2025, 21:07:02 »
Ook dank semafoonwinkel.nl , ik neem jullie adviezen ter harte.

• Top Lid
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2025, 21:15:54 »
In B en D is het redelijk identiek. Zendamateurs beluisteren mag. Verder eigenlijk niks, andere freq's mogen ook niet geprogrammeerd zijn.
Voor wielerfreq's kun je in België een machtiging kopen om mee te luisteren.
https://www.bipt.be/consumenten/verboden-enof-particuliere-apparatuur

Online Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2025, 21:16:51 »
Ik heb op het forum eerst gezocht naar dezelfde vragen. Wet en regelgeving zijn aan verandering onderhevig en vandaar dat ik ook bij de Belgische rechtspraak heb gekeken, maar ik kon hierover geen jurisprudentie vinden https://juportal.be/zoekmachine/zoekformulier

Zie het Belgische Strafwetboek (aangepast t.b.v. leesbaarheid):

Art. 314bis
§ 1. Met gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en met geldboete van tweehonderd euro tot tienduizend euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die:
  1° ofwel, opzettelijk, met behulp van enig toestel niet voor publiek toegankelijke communicatie, waaraan hij niet deelneemt, onderschept of doet onderscheppen, er kennis van neemt of doet van nemen, opneemt of doet opnemen, zonder de toestemming van alle deelnemers aan die communicatie;
  2° ofwel, met het opzet een van de hierboven omschreven misdrijven te plegen, enig toestel opstelt of doet opstellen.
[...]

Er zijn een jaar of 10 geleden ook een aantal journalisten veroordeeld voor het meeluisteren met ASTRID, al was daar ook sprake van het breken van encryptie en een omgebouwde scanner.

Geen idee hoe actief men optreedt tegen ons op het oog onschuldige meeluisteren nu de hulpdiensten versleuteld zijn, maar voorzichtigheid is zeker geboden.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2025, 21:42:51 »
Zoals gezegd, neem ik jullie adviezen over, waarvoor dank. Ik kwam Astrid trouwens wel tegen in de Belgische databank. In ieder geval voelt het raar… JBE sponsort het internationale wielrennen en publiceert de frequenties op de website, dus toestemming. Als ik 2 portofoons meeneem en 1 scanner dan heb ik ook toestemming.

Ik ben blij met jullie adviezen en dank daarvoor.

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: Gisteren om 07:40:41 »
Ik heb gekeken bij de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond en zij gaven deze richtlijnen voor België in 2022 aan. https://belgiancycling.be/app/uploads/2022/05/Rchtlijnen_Scanners_BIPT_nl_fr.pdf

Enfin, duidelijk. Bedankt voor de waarschuwingen

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 09:15:57 »
Citaat
scanner niet opzichtig dragen, in binnenzakjas o.i.d, oortje in doen.

Ik denk dat, dat toch al een goed advies is.
Voor C2000 wisten de hulpdiensten dat er mee geluisterd werd, nu deze zijn weggevallen worden bedrijven interessanter om mee te luisteren maar laten we zeggen een winkel centra en daar loopt iemand opzichtig met een scanner rond en winkel personeel of de beveiliging hoort zichzelf door de speaker van de scanner.
Zal niet lang duren voor men "maatregelen" gaat nemen het zij achter de crypto duiken of netwerk proto's of dergelijken aanschaffen.

Volgens de CBshop is in Duitsland in 1992 de wet aangepast wat betreft mee luisteren maar of de agent op straat dat ook weet is ook maar de vraag.

Citaat
Duitsland:
- Sinds 1992 is er in Duitsland practisch geen beperking meer voor wat het frequentiebereik betreft van communicatie-ontvangers, waaronder scanners.
Enige voorwaarde is dat het apparaat is gemachtigd voor Duitsland. Een van de volgende tekens moet er dan op staan: CE-teken, BZT-teken of het BMPT-teken.
- BOS-communicatie (politie, ambulance, brandweer, e.d.) mag alleen worden ontvangen door personen met een BOS-machtiging. Wie toch per ongeluk BOS-communicatie ontvangt mag de inhoud van die gesprekken niet aan derden doorgeven.
- Wordt U aangetroffen met niet toegestane frequenties in het geheugen, dan bent U in principe strafbaar.
- Een scanner zonder batterijen in de koffer is niet gebruiksklaar en kan zonder problemen op doorreis worden meegenomen.
- Wie deze regels van de FAG en StGB overtreed en zonder toestemming luistert naar BOS-communicatie, maakt zich strafbaar en loopt het gevaar met geld- of gevangenis beboet teworden.

Zelf neem ik hem helemaal niet mee de grens over alleen al om gedonder en discussie te voorkomen, ik trek al genoeg ongewenste aandraagt  ::)
Nederlandse wetgeving art 441 WvS ben ik bekend mee en de Politie weet dat C2000 zo goed als onmogelijk is om mee te luisteren.
Voor de rest verdwijnt de scanner in mijn schoudertasje en oortjes in dus denkt iedereen dat ik muziek luister.

Rolf

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: Gisteren om 12:23:17 »
Goedemiddag Rolf,

Gebruik je om zo min mogelijk op te vallen bedrade- of Bluetooth oortjes?

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: Gisteren om 15:45:22 »
Yep, zit samen met zijn powerbank ook verstopt in een schoudertasje met een Dimond RH3 antenne die is maar 3cm of zo en voor RX (ontvangen) vind ik dat die het toch netjes doet.
Gewoon JVC HA-EB75 sports head setje. De UBC's geven overigens audio op beide kanten ondanks dat het mono is fijn in een lawaaierige omgeving.
Voor mij de voordelen dat het dan lijkt als of ik muziek luister en op zoek naar een gebruiker val ik niet op.
Frequenties en daarbij de gebruiker zoeken is een beetje een hobby geworden maar als ik ga rondlopen/fietsen met een spriet van 40cm uit mijn jas of ik loopt tegen mensen aan die met de kantoor wandeling bezig zijn (deze week gebeurd) en die horen dan hun eigen collega van de productie dan weten ze dat er interesse is in hun radio verkeer en gaan ze maatregelen nemen of er rekening mee houden.
Zo jammer als je dagen zo niet weken gezocht hebt om een gebruiker aan een gevonden actieve frequentie te kunnen koppelen en die gaan dan over op een ander systeem, crypto of dergelijken.

Specifiek in mijn geval zijn het ook "negeer dopjes" ik kan dan net doen alsof ik dom commentaar van andere mensen niet hoor omdat ze denken dat ik muziek luister en ik trek nogal eens de aandacht van mensen met een OOV (Openbare Orde en Veiligheid) taak.
En dan krijg je standaard die "fishing expedition" waar gaat u heen? waar komt u vandaan?
En als dan ook nog eens iets van radio verkeer uit mijn tasje schalt wekt dat weer interesse en moet ik ze weer gaan bijscholen over rechten en bevoegdheden, en dan worden ze weer geďrriteerd.  
Voor dit laatste verwijs ik naar mijn eigen voorstellen hier of je moet even mailen naar r.aerssens@hetnet.nl

Rolf.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: Gisteren om 16:44:09 »
Bluetooth is sowieso erg handig in de zomer (dus zonder jas). Scanner in de rugzak en luisteren maar. En los daarvan geen problemen met draadjes.

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: Gisteren om 17:38:07 »
De UBC 160 heeft 9 verschillende "allert tone" dat is ook makkelijk als hij in de rugzak zit.
Zo heb ik al dat illegale spul zoals GMRS, Baofang test, Freenet, etc een tone gegeven.
Iedere keer als er signaal is op een kanaal waar je een tone aan toegekend hebt piept hij even om te waarschuwen.

• Top Lid
« Reactie #26 Gepost op: Gisteren om 19:50:51 »
Slim Rolf, goede tip ;-)

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
Mijn 1ste posting
« Reactie #27 Gepost op: Gisteren om 20:13:57 »
Leuk om die ervaringen en kennis te lezen, Rolf. Dat van die kleine antenne is zeker een goede tip. De tonen heb ik gelezen en neem ik zeker mee als punt. Dank je wel. Ook Wattman bedankt.

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: Gisteren om 20:26:13 »
Voor dit laatste verwijs ik naar mijn eigen voorstellen hier of je moet even mailen naar r.aerssens@hetnet.nl

Rolf.

Ik lees net je voorstellen: indrukwekkend!