Auteur Topic: Ecoflex 15 Plus vs. Aircell 7 voor SDR setup  (gelezen 308 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Juliett

• Beginnend Lid
  • **
Ecoflex 15 Plus vs. Aircell 7 voor SDR setup
« Gepost op: 25 april 2025, 14:53:48 »
Geachte forumleden,

Ik twijfel erg over hoe ik mijn bestaande setup zou kunnen verbeteren, en ik wilde vriendelijk vragen of er iemand is met meer ervaring die wat input zou kunnen geven. Ik heb wel enige basiskennis, maar niet veel.
Na een lange tijd wil ik de luisterhobby weer serieus oppakken. Eigenlijk luister ik naar alles, dus ik wil het zo breedbandig mogelijk. Ik beschik nu over een Airspy R2 SDR + Een Diamond D-130 op het dak (3 verdiepingen hoog, ik zit op de 1e) met zo'n 20 meter Aircell 7 van zo'n 17 jaar oud. Ik best wil een investering in de hobby doen, en dus ook een andere SDR aanschaffen (SDR met een groter bereik en meer mogelijkheden. Uiteraard zou ik ook de antenne en kabel willen vernieuwen.

Na wat huiswerk is het plan nu als volgt:

Airspy R2 -> RSPdx-R2
Aircell 7 -> Ecoflex 15 Plus
Diamond D130 -> Diamond D3000N

Nu ben ik vooral bang voor overbelasting. Naast uiteraard DAB+ zit er aardig wat TETRA in de buurt en een flink sterke POCSAG op 171 die ook op andere freqs nog wel eens doorkomt. Ik ben bang dat ik met zo'n goede low-loss kabel mijzelf juist in de voet schiet. Dit is ook speciaal de reden dat ik voor de RSPdx-R2 wil gaan, deze heeft ingebouwde notchfilters die o.a DAB+ blokkeren. Ik werk nu al met een FM bandstop filter, dat gaat best goed. Mij is bekend dat Diamonds niet de meest gevoelige antennes zijn, ook dit hoop ik te compenseren met die kabel.
Wat ik vooral niet wil doen is mijzelf blindstaren op het (aangenomen) voordeel van die Ecoflex 15 Plus vs. de huidige Aircell 7. Omdat het nogal een karwei is om het allemaal naar boven te krijgen wil ik ook niet straks erachter komen dat het voor geen meter werkt, of dat prestaties slechter zijn dan nu.

Ik vroeg mij af, of er forumleden zijn die ervaring hebben met de Ecoflex 15 Plus kabel, mogelijk i.c.m een Diamond antenne en iets kunnen zeggen over de performance, do's - dont's, of anderzijds nuttige input hebben op mijn plan ? Bij voorbaat dank voor het lezen en meedenken !

73, Juliett
Uniden Bearcat UBC278CLT
Commtel Com 205
27 MC   :-)