Auteur Topic: Nieuw hier, maar een oude hobby: ooit met een Yupiteru MVT 7100  (gelezen 3612 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
Re: Nieuw hier, maar een oude hobby: ooit met een Yupiteru MVT 7100
« Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2025, 08:02:29 »
Ja dat zou mooi zijn. Ik had Fakkert in Zwolle die daar om bekend stond al een berichtje gestuurd maar die repareren (dat) niet meer.

Er is wel redelijk wat mis met deze: ontvangst klinkt verstoord ('zachte' stukjes bijvoorbeeld ademhalen tussen de zinnen door klinken wel goed, als je snapt wat ik bedoel) en de elektronica voor geheugen is stuk waardoor je niet je eigen opgeslagen kanalen kan scannen of frequenties opslaan.

Dat zou kunnen duiden op alleen een probleem in het LF gedeelte. Dat is waarschijnlijk het meest eenvoudig om te repareren.

Dat geheugen is een bekend probleem las ik. De condensator die zorgt dat het onthouden wordt zal kapot zijn.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2025, 10:53:15 »
Dat geheugen is een bekend probleem las ik. De condensator die zorgt dat het onthouden wordt zal kapot zijn.

Heb ik ook met mijn Yupi. Nu gebruik ik 'm met discriminator-uitgang voor slechts 1 frequentie.
Kheb eraan gedacht om 'm te laten repareren, maar dan mis je eigenschappen van moderne scanners zoals 8.33 kHz stapgrootte.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2025, 14:12:15 »
Kheb eraan gedacht om 'm te laten repareren, maar dan mis je eigenschappen van moderne scanners zoals 8.33 kHz stapgrootte.

Goed punt. Ik doe niet zoveel met luchtvaart dus niet aan gedacht. Ik zie wel dat scanner uit dit onderwerp 1 / 5 / 6.25 / 9 / 10 / 12.5 / 20 / 25 / 50 / 100 KHz kan. Met sterke zenders in een 8.33 raster zal hij geen problemen hebben.

Offline dotx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2025, 15:07:20 »
Heb ik ook met mijn Yupi.

Zo jammer, want ondanks dat het onwijs oud is vind ik de interface, verlichting en de knopjes heerlijk. Beste ooit.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2025, 15:19:15 »
Die 8.33 kHz was slechts een voorbeeld. De Yupi heeft gelukkig wel een VFO. Nadat de spanning eraf is geweest is hij zo weer ingesteld op 1 frequentie met NFM. Maar om nou tegenwoordig nog alles met de hand in te moeten stellen......en dat zonder alpha tags.

De Yupi kan alleen analoge signalen aan, net als de R15.
Handig aan mijn R15's vind ik dat die vanaf een computer zijn in te stellen, met alpha tags, 2 VFO's hebben, tegelijkertijd twee signalen ontvangen kunnen, erg gevoelig zijn en het signaal kunnen opnemen op een microSD-kaartje. Geheugen is ook veel lekkerder dan bijvoorbeeld op mijn UBCD160DN. Die laatste heeft slechts 10 bankjes en geen VFO's. Leuk voor als scanner erbij, maar niet handig als dat je enige scanner is.

De AOR AR-DV10 kan allerlei digitale signalen aan, heeft 3 VFO's, en kan opnemen op een microSD-kaartje.

Offline dotx

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2025, 15:29:35 »
Wat doet een AOR AR-DV10 bijvoorbeeld met digitale signalen, gaat het dan om spraak of (versleutelde) data?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2025, 16:43:34 »

Dat kun je eenvoudig (laten) repareren. https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=19530.msg177548#msg177548

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2025, 17:52:56 »
Ja dat zou mooi zijn. Ik had Fakkert in Zwolle die daar om bekend stond al een berichtje gestuurd maar die repareren (dat) niet meer.

Er is wel redelijk wat mis met deze: ontvangst klinkt verstoord ('zachte' stukjes bijvoorbeeld ademhalen tussen de zinnen door klinken wel goed, als je snapt wat ik bedoel) en de elektronica voor geheugen is stuk waardoor je niet je eigen opgeslagen kanalen kan scannen of frequenties opslaan.

Al eens geprobeerd met een externe speaker of koptelefoon ? Misschien is de speaker wel stuk, de condensator is zo vervangen, daar vond ik er genoeg van op Amazon en Conrad.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2025, 07:40:54 »

Dat kun je eenvoudig (laten) repareren. https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=19530.msg177548#msg177548

En als je dat laat doen is dat gedoe met de audio waarschijnlijk ook zo te repareren. Als ik de klacht lees en moet gokken ga ik voor een verlopen condensator.