Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, leuk om te zien dat de hobby nog zo actief wordt beleefd, ondanks de digitalisering.
Oude hobbyOoit als kind kocht ik rond 1990 van mijn zakgeld een goedkope handheld scanner met 10

kanalen en een hele beperkte bandbreedte. Nachten doorgehaald met luisten naar de lokale politie en brandweer. Wat een heerlijke tijden waren dat. Toen ik meer verdiende met vakantiebaantjes werd het in 1994 denk ik een Yupiteru MVT 7100. Prachtapparaat!

Luchtvaart kwam erbij, militaire luchtvaart, draadloze huistelefoons van alle mensen in de buurt
Antennes bouwenIn die tijd ook zelf aan de slag gegaan met het uitrekenen en bouwen van eigen antennes voor specifieke frequenties. Vanuit een hele andere kant van het land kon ik toen met het juiste weer meeluisteren met politie Amstelland en vliegtuigen die opstegen van Charles de Gaulle.
Nu is 'ie stukNa heel veel jaren – nadat ik deze hobby helemaal vergeten was, o.a. door digitalisering communicatie van de hulpdiensten was het voor mij niet meer boeiend – kwam ik bij een verhuizing de Yupiteru MVT 7100 weer tegen. Maar helaas, die was stuk: de elektronica heeft het begeven – geluiden kwamen er wel uit, maar niet verstaanbaar.
Daarom ook een vraag (misschien moet dat in een los topic, maar ik kan het proberen):Stel dat ik iets nieuws wil kopen, een handheld en specificaties vergelijkbaar met de Yupiteru MVT 7100 van toen, maar dan met de techniek van nu, zoals USB-C. Welke merken en types moet ik dan aan denken? Alvast hartelijk dank voor de tips!