Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 101792 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #360 Gepost op: 9 februari 2025, 16:41:51 »
Er staan er nu al 3 op MP  ik zou graag weten waarom mensen zo'n nieuw model nu al weg doen, allemaal een P2000 zender voor de deur ? Natuurlijk zegt men er niet bij waarom ze hem weg doen...

Heb je enig idee hoeveel er verkocht zijn? Dan is 3 erg weinig. Zit ook nog een US versie tussen.
Ik zie van andere types zoals 125 / 244 / 9000 er meer te koop staan. Ook 125's die recentelijk zijn aangeschaft.
De 160 verkopen wij dagelijks, van die 3 zijn er zeker 2 van andere verkopers. Die zijn dus niet voorgeprogrammeerd. Dat zou een reden kunnen zijn.
Van iedereen die bij ons gekocht heeft, waren er maar 12 van het forum. Dat is nog geen 10%.
Wanneer ik kijk naar de reviews en vragen, scoort hij zeer goed.

De tijden dat je met Pol/Brw kon meeluisteren zijn voorbij. Veel mensen vergissen zich daar nog in.
En wat je dan in de buurt ontvangt, is heel weinig, of voor veel mensen niet bijzonder genoeg komen ze dan achter.
Ook vandaag had ik weer 2 vragen met welke scanner je de politie kunt meeluisteren.
Ik denk dat daar het grootste probleem zit.

• Top Lid
« Reactie #361 Gepost op: 9 februari 2025, 16:43:23 »
Alleen hoe gaat het met die achtergronds verlichtings bug aflopen, dat houd me nog even tegen.

Opvolging van Butel is zeer goed, duurt soms wat langer, maar ze doen het wel.
De nieuwe firmware is er inmiddels. Nog even wachten tot deze vrijgegeven wordt.
Ze hebben hem al klaar liggen, met de updater.

Offline commtel215

• Beginnend Lid
  • **
  • TOT GISTEREN
« Reactie #362 Gepost op: 9 februari 2025, 19:04:41 »
Best apart dat dat veel mensen niet weten dat politie en brandweer ,al jaren niet meer te horen zijn je gaat je toch eerst in de materie verdiepen voor je wat aanschaft
Ubc 180. Ubc .Kenwood R 1000 .Bravo 802.Flexbox. Ubc xl 50
( Commtel 112 voor PDW). UBC 355 Xlt
UBC XLT 125 , zello op aparte telefoon,
INRICO S200 POC RADIO ,ABBREE GP-8900 PLUS  ,Anycecu W2 N60 4G

• Top Lid
« Reactie #363 Gepost op: 9 februari 2025, 19:10:42 »
Best apart dat dat veel mensen niet weten dat politie en brandweer ,al jaren niet meer te horen zijn je gaat je toch eerst in de materie verdiepen voor je wat aanschaft

Zou je wel denken. Ik krijg minimaal 1x week die vraag. Vandaag zelfs 2x.
- Sommige hebben echt geen idee, komen eerst met verhaal van 20 jaar geleden had ik een scanner etc. etc.
- Andere mensen hebben het idee dat er inmiddels wel iets voor ontwikkeld is na al die jaren.
- Er zijn ook mensen die beweren dat ze iemand kennen dat het wel kan.
Heel divers dus.

Eindigt soms wel leuk, brandweer object portofoons kun je vaak ontvangen. En sommige nemen er later zelfs een P2000 pager bij.
Ik verwijs ze dan ook altijd naar het scannerforum door. Vaak zie ik ze bij aanmelden dan ook erbij komen.
Wanneer iemand op die manier weer een hobby erbij heeft, vind ik het ook extra leuk ;-)

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #364 Gepost op: 9 februari 2025, 19:54:27 »
Heb je enig idee hoeveel er verkocht zijn? Dan is 3 erg weinig. Zit ook nog een US versie tussen.

Gisteren waren het toch echt 3 EU versies

Ik zie van andere types zoals 125 / 244 / 9000 er meer te koop staan.

Die vergelijking snap ik niet helemaal. Staan ook meer "oude" Golfjes te koop, dan die pas 1 dag op kenteken staan.

• Top Lid
« Reactie #365 Gepost op: 9 februari 2025, 20:15:26 »
Zoals het er nu naar uit ziet, is de voorraad bij importeur vrijwel op, en kan het weleens zijn dat ze even uitverkocht zijn. Ze gaan harder dan verwacht.
Ik weet ongeveer hoeveel er inmiddels verkocht zijn, dan is 2 of 3 op MP echt niet veel.
Zat er zelfs 1 bij mij met papieren UK handleiding, die is er pas heel kort (een week?).
Zoals gezegd, vaak impuls aankopen, ongeprogrammeerd, en dan is het voor iemand zonder kennis/tijd zich erin te verdiepen best lastig.
Er zijn nog steeds veel mensen welke denken dat je de hulpdiensten gewoon kunt meeluisteren.
Ik ben meer van voorprogrammeren, klaar voor gebruik, en eerlijk zeggen dat politie niet meer mee te luisteren is.
Dan houd je de serieuze luisteraars over.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #366 Gepost op: 9 februari 2025, 20:44:54 »
Er staan er nu al 3 op MP  ik zou graag weten waarom mensen zo'n nieuw model nu al weg doen, allemaal een P2000 zender voor de deur ? Natuurlijk zegt men er niet bij waarom ze hem weg doen...

Ik meende gisteren te zien dat jij die van jou ook hebt weggedaan.
Dus graag lees ik dan je antwoord op je eigen vraag  ;)
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

• Top Lid
« Reactie #367 Gepost op: 9 februari 2025, 20:52:26 »
Zie pagina 25, daar staat zijn post:

Ik denk ook met de verwachting van de 125XLT, die pakt out of the box veel meer op, doet het prima op de buitenantenne, de 160 doet het goed met de luchtvaart en ook in de uhf maar het stukje vhf van de marifoonband is het met een buitenantenne gewoon bagger, zonder verzwakker hoor je bar weinig,ongevoelig is ie niet anders zou je met de verzwakker ook niks horen...Kijk bugs met verlichting neem ik voor lief maar door de verzwakker wordt de uhf ook minder, test met de ingebouwde verzwakker en de externe samen leveren ook niet het gewenste resultaat op. Ik moet het van een buitenantenne hebben vanwege het vele beton thuis.

Nick had in een eerdere post al aangegeven dat hij op 100 meter van P/C2000 zenders zit.
Door het betonnen gebouw, moet hij wel een buitenantenne om iets te kunnen ontvangen.
Experimenteren met een verzwakker was geen oplossing tegen de oversturing.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #368 Gepost op: 9 februari 2025, 21:07:01 »
Ik zeg zeer zeker niet dat de 160DN een verkeerde keus is, in mijn specifieke geval was het voor mijn situatie ongeschikt.
Ik ging er teveel van uit van: het lijkt op een 125xlt, dus het is een 125xlt met extra mogelijkheden maar min of meer hetzelfde apparaat.
Dat is het dus beslist niet.
Het valt me alleen op dat nog geen 14 dagen na de eerste release er al 3 op marktplaats staan en dat is niet de eerste keer.

Dat er veel 125XLT op MP staan is natuurlijk een beetje krom, mijn 125 zou ik ook op MP hebben gezet en daar zijn er vele,vele meer van verkocht dus ook logisch dat die meer aangeboden worden. De eerste release van de 125xlt was 2013 volgens rigpix en dan is het ook nog een instapmodel.
Daarom zeg ik, zonder paniek te willen veroorzaken, dat het opvallend is dat zo kort na de release datum er al 3 te koop staan/stonden.

De bugs tel ik even niet mee, hoewel ik het slordig vind dat de eerste dingen die je instelt als de verlichting,die fout er gewoon doorheen kon glippen.

Pro: De luchtvaart ontvangst is uitstekend en bij dmr/dpmr hoor je bij de veel duurdere AOR een andere klank, het is verstaanbaar maar er is duidelijk een verschil te horen tussen analoog en digitaal,bij de 260 hoor ik dat zeer zeker niet.
Ik hoop wel dat ze met een verandering in de software als dat mogelijk is,, het ding toch geschikt kunnen krijgen voor een buitenantenne, of anders bij verkoop vermelden dat dit problemen kan geven, met een verzwakker verzwakte ik de gehele ontvangst over alle banden. Daarmee wel kunnen vaststellen dat het apparaat eigenlijk TE gevoelig was, want anders krijg je met een verzwakker geen signaal als het er domweg niet is.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #369 Gepost op: 9 februari 2025, 21:08:45 »

Ik meende gisteren te zien dat jij die van jou ook hebt weggedaan.
Dus graag lees ik dan je antwoord op je eigen vraag  ;)

Die heb ik redelijk vaak onderbouwd, problemen met de buitenantenne en de enorme mast van p2000 zeer vlakbij. (mogelijk staat daar ook iets verkeerd, ik heb het RDI gevraagd eens te meten of daar mogelijk iets mee mis is omdat anderen in de buurt van een P2000 mast geen problemen ervaren.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #370 Gepost op: 9 februari 2025, 21:54:43 »
https://imgur.com/a/V4hxJCm

In het begin is de P2000 zender actief,zodra die klaar is zie je het signaal omhoog schieten..bij de 160 verdween dat eerste stukje gewoon onder de squelch drempel.
Zet ff het geluid aan ;) Dit is ijmuiden approach.

https://imgur.com/a/Pl00vyJ

Hier is het nog duidelijker te zien.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #371 Gepost op: 10 februari 2025, 09:05:48 »
Ik denk ook met de verwachting van de 125XLT, die pakt out of the box veel meer op, doet het prima op de buitenantenne, de 160 doet het goed met de luchtvaart en ook in de uhf maar het stukje vhf van de marifoonband is het met een buitenantenne gewoon bagger, zonder verzwakker hoor je bar weinig,ongevoelig is ie niet anders zou je met de verzwakker ook niks horen...Kijk bugs met verlichting neem ik voor

Sinds een weekje ben ik ook met de 160DN aan de slag. Helaas te weinig tijd om er eens echt lekker mee aan de slag te gaan, maar toch wat bevindingen:

Luchtvaartband en UHF minstens zo gevoelig als de 125XLT.

VHF vind ik lastig. Wat mij al een tijd opvalt, is dat de ontvangst op VHF overal minder goed is dan vroeger. Kijk ik met mijn SDR-ontvangers, dan zie ik tussen 140-180 MHz heel veel meer "rommel" dan bijvoorbeeld op UHF. En dat zie ik dan met verschillende ontvangers, op verschillende lokaties. Geen idee wat de oorzaak is. Gevolg is ook dat de ontvangst op VHF minder is. En ja, de ene ontvanger pakt een marifoonkanaal net iets beter dan de andere ontvanger.

Wat ook opvallend is, is dat mijn 160DN het niet zo goed doet op een goede buitenantenne (X50 op 11 meter hoog en een beetje mijn "referentieantenne"). Dan hoor ik niet zoveel. Hang ik echter de 160DN aan mijn discone (die lager opgesteld is en minder goed ontvangt t.o.v. de X50) dan hoor ik opeens veel- en veel meer. Dus antenne is slechter maar de 160Dn doet het er beter op. Conclusie kan niet anders zijn dan dat het een gevoelige scanner is, maar niet goed bestand is tegen harde signalen.

En dat ie gevoelig is merk je dan wel als je 'm meeneemt met een gewoon antennetje op de scanner. Dan pikt ie van alles en nog wat op. Maar dat is natuurlijk ook waar deze scanner voor bedoeld is en dat doet ie goed en dan is het ook een hele leuke scanner.

• Top Lid
« Reactie #372 Gepost op: 10 februari 2025, 09:52:35 »
Ik kan op ontvangst ook niet 100% de verschillen verklaren.
Heeft denk ik ook te maken met invloed van zonnepanelen, omvormers, led verlichting. Veel elektronische ruis vermoed ik.
Vooral in het buitengebied is de ontvangst gewoon echt dik in orde.
Ik ontvang dan op een veel grotere afstand (hemelsbreed) met de RH771 antenne erop, veel meer dan hier in de woonwijk, ongeacht welke antenne ik dan neem.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #373 Gepost op: 10 februari 2025, 09:54:05 »
Hang ik echter de X50 aan mijn discone (die lager opgesteld is en minder goed ontvangt t.o.v. de X50)

Dat moet natuurlijk de 160DN zijn....

Aangepast door moderator.

Offline firestopper

• Gevorderd Lid
« Reactie #374 Gepost op: 10 februari 2025, 14:04:01 »
Ik ben aan het twijfelen om een 160DN aan te schaffen.
Echter lees ik op dit forum dat de ontvangst minder is dan de 125 XLT maar telkens wordt er volgens mij een buitenantenne gebruikt voor het onderlinge verschil.

Ik wil de scanner enkel mobiel gebruiken.
Daarom de vraag hoe de vergelijking tussen de 160DN en de 125 XLT dan is.

Zeker de digital ontvangst vind ik interessant wat volgens mij meer in de UHF zit, maar is het wel fijn als de scheepvaart ook te ontvangen is hier in het Rijnmond gebied.

Ik ben benieuwd naar de reactie(s)