Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 102618 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #285 Gepost op: 20 januari 2025, 07:27:02 »
Bij dat laatste kan ik me volledig aansluiten. Ik gebruik de 3600 wel degelijk op een buitenantenne (een kleine zelfgemaakte antenne die het heel goed doet op de belangrijkste frequenties (VHF en UHF/460 MHz) en dat gaat eigenlijk prima. Maar ik merk ook dat voor bv. ontvangst van met name de marifoonkanalen een oude UBC9000XLT die ik kort geleden voor een prikkie kon overnemen eigenlijk beter werkt, dus laat ik die nu maar meelopen voor interessante communicatie op dat vlak. Ter illustratie: ik woon in de kop van Drenthe, dicht bij Eelde, en ik ontvang op de 9000 bv. Borkum Radar en de havendienst van Delfzijl op de marifoonkanalen beduidend beter dan de 3600. Alles overigens op dezelfde antenne aangesloten via een Tratec splitter/versterker.

Ik ben toch wel benieuwd of de 160 nou echt anders presteert als de 3600. Als dat niet zo is, dan is alleen de toevoeging van dPMR niet voldoende om hem er bij aan te schaffen, vooral niet omdat je tov. de 3600 dan wel de opnamemogelijkheid en CloseCall verliest. Dus: ik ben benieuwd of er al mensen zijn die de 160 en de 3600 vergeleken hebben...

En wat voor antenne gebruik je voor de ubcd3600xlt als ik vragen mag?
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #286 Gepost op: 20 januari 2025, 07:29:08 »
En wat voor antenne gebruik je voor de ubcd3600xlt als ik vragen mag?

Mobiel werk ik met Nagoya 701 en 771 antenne's. Thuis dus op die zelfgemaakte buitenantenne(ik woon in een huurhuis en mag geen antenne plaatsen, dus ik heb een kleine lichte dipool gemaakt die aan een regenpijp bevestigd zit, op een zo hoog mogelijk punt). Op de 3600's gebruik ik overigens een gemodificeerde firmware die de mogelijkheid heeft om de ontvangststerkte in RSSI weer te geven, dat is erg handig als je een antenne wilt optimaliseren. Maar die firmware heeft ook mogelijkheden die randje illegaal zijn en daarom is het beter die op dit forum niet te bespreken.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #287 Gepost op: 20 januari 2025, 07:44:43 »
En ag ik vragen of deze firmware ook verschil maakt met een betere ontvangst anders ben ik wel geïnteresseerd omdat ik momenteel een diamond antenne D-190 gebruik in de tuiin op zo 4mtr hoogte en ikzelf vindt het wat tegenvallen namelijk.

Alvast bedankt
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #288 Gepost op: 20 januari 2025, 07:45:40 »
Nee, de firmware heeft geen effect op de ontvangst.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #289 Gepost op: 20 januari 2025, 07:49:51 »
Ik ben toch wel benieuwd of de 160 nou echt anders presteert als de 3600.

Ik denk van niet hoor. het voordeel van de 160 is dat hij door zijn compacte formaat handiger is mee te nemen.
Voordeel van de 3600 is de opnamefunctie.
Als ik weer eens hier naar een afspraak in de stad moet dan neem ik de 3600 mee en die laat ik alles opnemen wat ik dan thuis weer terug luister.
Wel even een plugje in de koptelefoonaansluiting steken want de mensen met wie ik een afspraak heb hoeven niet mee te luisteren.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #290 Gepost op: 20 januari 2025, 07:50:44 »
Nee, de firmware heeft geen effect op de ontvangst.

Oke bedankt voor je informatie
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #291 Gepost op: 20 januari 2025, 07:58:44 »
Dat laten opnemen doe ik ook wel eens. Maar ik zet dan gewoon het volume op 0, werkt ook.

Voor wat betreft de gevoeligheid van de portables: wat ik hier in ieder geval merk is dat in het VHF-hoog gebied de 3600 last lijkt te hebben van de DAB+ zenders die bij 174 MHz beginnen. Dat effect zie ik ook op de RTL-SDR stick. Het uit zich in een hoog ruisniveau(20 dBm hoger dan bv. op UHF...) waardoor het moeilijker is om een fatsoenlijke S/N ratio te halen en dus een minder goede ontvangst dan apparaten die betere selectiviteit bieden. Op basis van alles wat ik tot nu toe over de 160DN kan vinden lijkt hetzelfde daar ook te spelen...

Om on topic te bliven: Als de 160DN op dat vlak niet beter presteert dan de 3600 dan biedt het apparaat voor mij geen meerwaarde. Met de Nagoya antenne's presteert de 3600 ook als handheld heel behoorlijk. dPMR op de 160DN is een leuke toevoeging maar wel met een relatief beperkte meerwaarde, omdat het echt alleen maar gebruik wordt in de 446MHz band en dus alleen maar voor korte afstands verkeer is.

Over de DV-10 hik ik vooral vanwege de erg hoge prijs, als die ook niet beter presteert dan de 3600 is het dat eigenlijk niet waard, zeker omdat er hier in de omgeving weinig Tetra te ontvangen is.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #292 Gepost op: 20 januari 2025, 08:36:22 »
Dat laten opnemen doe ik ook wel eens. Maar ik zet dan gewoon het volume op 0, werkt ook.

Dat heb ik ook eens gedaan. Maar toen ik later terug ging luisteren hoorde ik dus niks.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #293 Gepost op: 20 januari 2025, 08:46:59 »
Ik merk ook dat de 160 in bepaalde gevallen slechter ontvangt dan de 125. Maar ook weer niet altijd, AIR doet hij altijd ontzettend goed.
VHF Binnen veel slechter, maar buiten niet veel minder dan de 125 (ik test dan op Astrid). Het is heel wisselvallig.
UHF Is de 125 vaak beter dan de 160 (ik test dan op een Inhouse paging metwerk en de lokale 70 cm repeater).
Overal genomen vind ik de 125 analoog beter dan de 160.

Hier binnen zit ik ook met LED verlichting, zonnepanelen boven me, omvormer, 3D-printer met PC, lasersnijder met PC, 2 programmeer PC's.
Dus binnen testen is best lastig.
Binnen een straal van 500 meter staan 2 grote masten met o.a. C2000 en LTE. Maar geen enkele scanner lijkt daarvan onder de indruk te zijn.

Zoals Johan al mooi verwoorde: "Al die extra snufjes zoals de DMR en NXDN opties, moeten uit de lengte of de breedte komen.
En dat gaat allemaal ten koste van de gevoeligheid."
We stoppen natuurlijk steeds meer opties in één apparaat. Of het nu een 160, 3600, SDS100, AOR is, maakt niet uit.
Daarom denk ik dat een puur analoge scanner bijna altijd beter werkt dan een analoog/digitale.
Kijk maar naar de UBC9000, UBC125, allemaal top apparaten.
Maar binnen de digitale scanners is er geen enkele scanner welke alle digitale vormen (incl. Tetra) als beste doet. Blijft een compromis.
Ik merk dat vooral met mijn Motorola en Kenwood radios, die ontvangen weer beter dan een scanner.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #294 Gepost op: 20 januari 2025, 09:07:55 »
Ik zat er eerste instantie ook aan te denken om deze scanner te bestellen, maar aangezien ik al een ubc125 en een ubcd3600 in bezit heb laat ik deze toch maar voorbij gaan.
Dan heeft voor mijn deze scanner niet echt een meerwaarde.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #295 Gepost op: 20 januari 2025, 09:50:11 »
Kan ik me goed voorstellen.
Zeker wanneer je de 3600 goed kunt bedienen, en geen behoefte hebt aan dPMR (kan ook met goedkope portofoon) heeft deze geen/weinig meerwaarde.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #296 Gepost op: 20 januari 2025, 12:21:37 »
De UBCD160DN laat het geluid via het linker en rechter oortje horen. Dus oortjes van een oude iPhone kan ik mooi gebruiken. De R15 laat het geluid alleen via het linker oortje horen.
Beide hebben een USB-C aansluiting. Is wel lekkâh.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #297 Gepost op: 20 januari 2025, 14:54:02 »
Bij mij in de buurt wordt veel met dpmr gewerkt, vooral in het weekend (bars en dergelijke) en daar luister ik dus nu naar op de AOR,met als gevolg dat ik andere communicatie mis. Bij scannen hoor je alleen flarden, dus daarom zocht ik een kleinere scanner voor erbij die dpmr kan ontvangen. Ik heb me denk ik teveel laten verleiden door te denken, de 160 is eigenlijk een 125 met extra mogelijkheden.
En daar heb ik me behoorlijk in vergist. Als ik nog een grote bak ga neerzetten komt moeders toch in actie. Alleen welke portable scanner heeft toch een redelijke ontvangst op een buitenantenne.
De 160 doet het perfect, zelfs beter dan de 125, in de luchtvaartband,maar die interesseert me niet.

Ik heb versterkers en verzwakkers en nog wat indoor kleefvoetjes dus daar ga ik nog even mee spelen, anders gaat de 160 de deur uit, ik weet dat ik een compromis moet sluiten omdat het nu eenmaal een portable is, er is ook geen winkel in de buurt waar ik even binnen kan lopen met, kan ik die en die ff uitproberen en anders geld terug of een ander model proberen, de verlichting bug neem ik voor lief (ook bij squelch en keypress gaat de verlichting niet aan, handmatig in de scanner) maar voor mijn doeleinden is dit niet de scanner waar ik zo op hoopte.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #298 Gepost op: 20 januari 2025, 15:07:23 »
Zo dacht ik er ook eerst over, maar na mijn overwegingen toch maar besloten om deze niet te bestellen.
Ik hou het wel bij me 125 en ubcd3600 momenteel.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #299 Gepost op: 20 januari 2025, 15:45:59 »
Bevalt de AOR DV 1 wel met een buitenantenne @Nick1964 ?

Wsn