Auteur Topic: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.  (gelezen 30475 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Portofoon als marifoon bij noodgevallen.
« Reactie #30 Gepost op: 2 oktober 2024, 07:59:24 »
Klopt, maar zendamateurs mogen dat wel omdat ook zelfbouw mag en je daarbij niet altijd kunt voorkomen dat je buiten de banden kunt zenden. Maar goed, in zo'n situatie (noodgeval met illegaal gebruik) betaal ik graag de boete.

Overigens is dit in de USA gewoon legaal, daar mag je in geval van nood elke frequentie gebruiken die nuttig is, als alle andere manieren niet beschikbaar zijn. Zo had ik bij de Grand Canyon de lokale politie en brandweer repeater frequenties zitten, omdat mobiele telefoon bereik daar nul is. Hier in NL zijn we erg verwend qua dekking, maar probeer maar eens een mobiele telefoon te gebruiken op een bootje wat meer dan 100m bij de dijk Enhuizen-Lelystad vaart. Nul bereik, dus daar had ik dus de marifoonkanalen beschikbaar in mijn amateurporto. Zou nu niet meer nodig zijn, want handmarifoon met bijbehorende registratie beschikbaar.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline commtel215

• Beginnend Lid
  • **
  • TOT GISTEREN
« Reactie #31 Gepost op: 5 oktober 2024, 10:42:31 »
Citaat
Aanhakend op dit, een sluw iemand op MP biedt een goedkoop Quancheng en Baofeng portofoontjes aan als marifoon, alleen de marifoonkanalen zijn er in gezet.

MP heeft deze advertenties verwijderd
Ubc 180. Ubc .Kenwood R 1000 .Bravo 802.Flexbox. Ubc xl 50
( Commtel 112 voor PDW). UBC 355 Xlt
UBC XLT 125 , zello op aparte telefoon,
INRICO S200 POC RADIO ,ABBREE GP-8900 PLUS  ,Anycecu W2 N60 4G

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #32 Gepost op: 5 oktober 2024, 11:06:53 »
Overigens is dit in de USA gewoon legaal, daar mag je in geval van nood elke frequentie gebruiken die nuttig is, als alle andere manieren niet beschikbaar zijn. Zo had ik bij de Grand Canyon de lokale politie en brandweer repeater frequenties zitten, omdat mobiele telefoon bereik daar nul is. Hier in NL zijn we erg verwend qua dekking, maar probeer maar eens een mobiele telefoon te gebruiken op een bootje wat meer dan 100m bij de dijk Enhuizen-Lelystad vaart. Nul bereik, dus daar had ik dus de marifoonkanalen beschikbaar in mijn amateurporto. Zou nu niet meer nodig zijn, want handmarifoon met bijbehorende registratie beschikbaar.

Grappig dat je dat zegt en blijkbaar ben ik dus niet de enige met die gedachte.
Tijdens onze roadtrip door west Amerika in juni/augustus had ik ook wat portofoons meegenomen, gevuld met (scannende) GMRS, FRS, amateuraanroepfrequenties, politie, brandweer en ambulancekanalen. Ook met die gedachte dat telefoondekking daar zeer slecht is en we dan toch hulp zouden kunnen inroepen als dat nodig mocht zijn. Totaal geen marifoonkanalen omdat marifonie daar nagenoeg niet op de wijze gebruikt wordt zoals bij ons. Sommige brandweerkorpsen maken zelfs gebruik van frequentie gelegen in de 156 MHz voor incidentbestrijding en alarmering.
Heb er op fora veel over gelezen en op veel locaties aldaar zijn solarpowered repeaterstations, dus volledig zelfstandig en op elke gewenste locatie neer te zetten, waardoor radiodekking op sommige plekken toch voorhanden is. Als je de juiste frequenties programmeert tenminste. Het gaf mij in ieder geval een wat rustiger gevoel portofoons bij me te hebben.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2024, 16:19:31 »
Het ging mij niet om het gebruik ervan, als je in nood zit is alles beter dan niets, het ging mij er om dat ze als marifoon werden aangeboden
en dat zijn het gewoon niet, ze kunnen ook in de luchtvaartband zenden maar dat maakt ze geen luchtvaart apparatuur voor in de cockpit .Als je een marifoon wilt bedienen moet je een soort examen afleggen,aangezien deze porto geen marifoon is, ben je als het ware een piraat. Aan marifoon apparatuur worden technische eisen gesteld waar zo' n apparaat niet aan kan voldoen. Als ik een zender heb tussen de 88 en 108 MHz maakt dat me nog geen omroep. Als je het ding verkoopt als portofoon die ook op de marifoonkanalen kan uitzenden dan ben je eerlijker bezig,maar ja dan is je prijs te hoog...
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #34 Gepost op: 6 oktober 2024, 09:45:37 »
Klopt, een amateurporto is geen marifoon. Die voldoet in elk geval niet aan de Basel verplichting om een ATIS identificatie uit te zenden (op binnenwateren). Dus ze on-line als marifoon aanbieden, dat kan echt niet. Mensen die zo'n neppert kopen halen zeker geen marifooncertificaat.

En inderdaad, beter iets als niets in een noodgeval. Maar sinds ik Marcom A heb en dus ook een geregistreerde MMSI/roepnaam/ATIS heb, heb ik ook een echte handmarifoon. Ook die (Standard Horizon HX890E) is leuk te "hacken", zie https://pc5e.nl/hx890e. 8)
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #35 Gepost op: 6 oktober 2024, 13:40:57 »
Zijn er ook marifoon die kunnen scannen (alleen over de marifoon kanalen) ? Misschien dat die minder last hebben van de inslag die ik van P2000 heb.?  Desnoods soldeer ik de eindtrap los zodat het ding ook niet per ongeluk kan zenden.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:00:27 »
Mijn HX890E kan scannen, maar alleen in de INT(ernationale) stand, een Basel marifoon (dus bedoeld voor binnenwateren in NL/D/...) mag niet kunnen scannen. Wil je er toch niet mee zenden, dan geen probleem dat je daar geen ATIS hebt.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2024, 13:53:30 »
Mijn gedachtengang is dus, de DV1 en diverse andere scanners raken overstuurd op de marifoonband door de P2000 zender even verderop,misschien dat een speciaal voor deze marifoonband gemaakte ontvanger smalbandiger is en daar misschien minder last van heeft. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan zenden, bovendien, met wie dan ?
Er was hier dus een vervelend jochie van een jaar of 20 die brugwachtertje ging spelen ( alle bruggen worden bediend via 1 post ) met een baofeng en de boel in de war te brengen door steeds te zeggen dat de bruggen gestremd waren. Uiteindelijk hebben ze hem gepakt. Ik denk dat die een flinke boete boven het hoofd hangt..

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #38 Gepost op: 7 oktober 2024, 14:04:14 »
Ik heb voorheen nog een aantal oude Condor mobilofoons gehad die ik als ontvanger gebruikte.
Uitstekende ontvangst en niks geen last van andere signalen.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #39 Gepost op: 7 oktober 2024, 14:08:01 »
Ik heb voorheen nog een aantal oude Condor mobilofoons gehad die ik als ontvanger gebruikte.
Uitstekende ontvangst en niks geen last van andere signalen.

Je bent me net voor Johan. Ik wilde ook al voorstellen om een Motorola mobilofoon (Condor kan ook) te nemen en die te voorzien van marifoonkanalen. Scannend maximaal 16 kanalen met lockoutfunctie mits je deze goed programmeert. Werkt prima met sterke signalen in de buurt!

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #40 Gepost op: 7 oktober 2024, 14:09:12 »
Inderdaad, Motorola is net zo goed bruikbaar.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #41 Gepost op: 7 oktober 2024, 16:17:53 »
Johan, Daaf, beiden bedankt, ik ga me er eens in verdiepen.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #42 Gepost op: 7 oktober 2024, 20:31:32 »
Je bent me net voor Johan. Ik wilde ook al voorstellen om een Motorola mobilofoon (Condor kan ook) te nemen en die te voorzien van marifoonkanalen. Scannend maximaal 16 kanalen met lockoutfunctie mits je deze goed programmeert. Werkt prima met sterke signalen in de buurt!

Ik heb mijn Condor 16 nog steeds. Maar is er nog iemand die hem kan (her)programmeren?
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #43 Gepost op: 8 oktober 2024, 07:48:47 »
Even een testje gedaan mijn HX890E en een Anytone D878UV.

Marifoon RX op kanaal 67, Anytone TX op hoog vermogen (5W) op 145.5625 er direct naast (enkele centimeters). Squelch helemaal uit en dan merk ik een lichte terugval van de ruis. Squelch net onder de ruisvloer (en dus ruis hoorbaar), dan valt de marifoon terug net onder de squelchdrempel. Oftewel, de HX890E wordt een klein beetje dichtgedrukt door een zeer sterk signaal in de buurt. In hoeverre dit wat zegt over P2000 is lastig te zeggen, want de amateurband ligt iets verder van de marifoonkanalen af dan P2000, maar ik vermoed dat het effect vrij identiek zal zijn.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #44 Gepost op: 8 oktober 2024, 16:26:58 »
Ik heb het het meest op Maas Approach, en kanaal 23, andere kanalen hebben er veel minder last van,ik zal mijn spectrum analizer er eens bij halen, misschien zijn het meer harmonischen, bij directe storing zou je over de hele marifoonband het verwachten, is de zender niet gewoon te sterk, in het antenne register kan ik dat hele ding niet vinden, daar staat alleen een telefoonmast en dat is dit beslist niet.