Auteur Topic: Eindhoven Airport af en toe stil door tekort militaire luchtverkeersleiders  (gelezen 399 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2101
  • nu ook mét UBC125XLT
    • De informatieve Maritieme website
Eindhoven Airport af en toe stil door tekort militaire luchtverkeersleiders

Personeelstekorten bij de militaire luchtverkeersleiding veroorzaken problemen bij luchthaven Eindhoven Airport. Afgelopen weekend is het vliegverkeer daar tot vier keer toe kort stil komen te liggen en ook dit weekend worden onderbrekingen verwacht, aan het einde van de ochtend en het einde van de middag. Dat zeggen luchtverkeersleiders tegen de NOS.

Het zou gaan om onderbrekingen van ongeveer een half uur waarin het vliegverkeer bij Eindhoven Airport noodgedwongen wordt stilgelegd. Volgens het Eindhovens Dagblad zijn daardoor deze zaterdag en zondag in totaal veertien vluchten vertraagd.

De onderbrekingen gebeuren volgens defensie in overleg met Eindhoven Airport en luchtvaartmaatschappijen die mogelijk vertraging oplopen. Militair vliegverkeer wordt vaker stilgelegd in verband met het tekort, maar civiel verkeer wordt normaal gesproken zo min mogelijk gehinderd.

Met problemen dit en afgelopen weekend werd al rekening gehouden, waardoor vertragingen werden verwacht. Het probleem speelde ook op 22 oktober, toen er een onverwacht tekort aan luchtverkeersleiders was. Zeker dertien toestellen cirkelden in de lucht tot de onderbreking voorbij was. Ook vertrekkend verkeer werd verstoord.

Een belangrijke oorzaak voor de problemen zijn ziekteverzuim en een gebrek aan luchtverkeersleiders, waardoor de zieken moeilijk vervangen kunnen worden. De militaire luchtverkeersleiding, die opereert vanaf luchthaven Schiphol, is niet onbemand op die momenten, maar de stilleggingen zijn bedoeld om medewerkers pauze te laten houden.

Volgens defensie is er een verband tussen de onderbrekingen van vorige week en die van komend weekend: de luchtverkeersleiders die afgelopen weekeinde ziek waren, zijn dat nog steeds.

'Tekort blijft groeien'

Vorig jaar berekende een luchtverkeersleider dat 18 van de 73 fte's niet waren ingevuld. Om alle taken goed uit te voeren, zouden meer dan 100 fte's nodig zijn. Nu zeggen de medewerkers dat het tekort alleen maar is gegroeid het afgelopen jaar: zeker zeven luchtverkeersleiders en twee assistenten zijn ermee gestopt. Daar komt op korte termijn nog een reeks pensioneringen bovenop.

Een deel van het chagrijn onder de militaire luchtverkeersleiding zou komen door het uitblijven van een extra toelage van 1000 euro bruto per maand. Die is toegezegd om de salarissen van de militaire luchtverkeersleiding meer gelijk te trekken met de luchtverkeersleiding die over het civiele luchtruim gaat.

Ook zijn veel militaire luchtverkeersleiders verbolgen over de verhuizing van Apeldoorn naar Schiphol, zo'n twee jaar geleden. Dat heeft voor een deel van het personeel tot een veel langere reistijd naar hun werk geleid.

Bron: https://nos.nl/artikel/2315660-eindhoven-airport-af-en-toe-stil-door-tekort-militaire-luchtverkeersleiders.html
ICOM R-8500 MVT-7100 UBC 125 UBC 760 UBC 780 UBC 3000 UBC 9000

KENWOOD TM-D700 TS-480 ICOM D92E ID-E880 MOTOROLA GM950

DIAMOND X-50 DIAMOND X-200 KATHREIN K751121 PROCOM CXL2-2L CXL2-1LW/H CXL70-1LW/H
 http://www.maritiemewereld.nl/

Offline Metal Henkie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 314
Re: Eindhoven Airport af en toe stil door tekort militaire luchtverkeersleiders
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2019, 15:39:06 »
Gaat dit nu om verkeersleiders op EHEH zelf, of op Schiphol-Oost? In dat laatste geval zouden de andere militaire velden er ook last van moeten hebben, toch?
4x UBC780XLT; 2x UBC760XLT; UBC3500XLT; Sangean ATS-909X; Airnav RadarBox; TP-100 BASIC; Galaxy

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1487
    • 24 December 1944
Re: Eindhoven Airport af en toe stil door tekort militaire luchtverkeersleiders
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2019, 16:46:37 »
Gaat dit nu om verkeersleiders op EHEH zelf, of op Schiphol-Oost? In dat laatste geval zouden de andere militaire velden er ook last van moeten hebben, toch?

En dat is ook zo, dat is ook de reden dat Volkel de laatste tijd zoveel laag naar het Noorden vliegt. Omdat er geen controllers zijn voor het upper en/of Rapcon gedeelte van het Dutch Mil gebeuren.
Ook zijn er missie's gecanceld vanwege tekorten bij atc.