Auteur Topic: Luchtverkeersleiding op Lelystad Airport  (gelezen 785 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Metal Henkie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
4x UBC780XLT; 2x UBC760XLT; UBC3500XLT; Sangean ATS-909X; Airnav RadarBox; TP-100 BASIC; Galaxy

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2069
  • nu ook mét UBC125XLT
    • De informatieve Maritieme website
Re: Luchtverkeersleiding op Lelystad Airport
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2019, 22:24:07 »
Piloten: Veiligheid Lelystad Airport in gevaar door komst verkeersleiding
  
Piloten die gebruik maken van Lelystad Airport maken zich zorgen over de veiligheid op de luchthaven. De komst van de Luchtverkeersleiding Nederland in Lelystad heeft de afgelopen drie weken tot veel meer radioverkeer en ergernissen geleid. Er zouden al twee bijna-ongelukken zijn geweest.

Dat melden diverse bedrijven die het vliegveld gebruiken aan Omroep Flevoland. Bij de bijna-ongelukken raakten twee toestellen elkaar bijna in de lucht.

Het bedrijf Wings over Holland heeft zelfs besloten de komende maand geen vlieglessen meer te geven, meldt eigenaar Luuk van Hooijdonk. Hij en zijn collega's ergeren zich enorm aan de grote hoeveelheid extra radioverkeer dat de LVNL

"We moeten alles vragen", stelt Van Hooijdonk. "We moeten vragen om te taxiën, vragen om de motor te starten. Als we willen tanken moeten we dat vragen. En dat gaat allemaal over de toren-frequentie. Wij vliegers willen het eigenlijk niet horen als iemand moet tanken." De hoeveelheid berichten leidt de piloten enorm af in de lucht. Hiervoor missen zij oproepen die voor hen bedoeld zijn.

Piloten zijn niet blij met nieuwe aanvliegroutes

Het bedrijf HeliCentre laat geen beginnende leerlingen meer solo vliegen door alle problemen met het radioverkeer. "Sommige toestellen die van buiten komen kunnen gewoon niet het luchtruim in komen omdat de radio volgepraat wordt", stelt directeur Jeroen Peddemors.

Ook zijn piloten niet blij met de nieuwe aanvliegroutes, die onder meer over de A6 lopen.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat in een reactie weten in gesprek te gaan met de bedrijven. "Veiligheid is een topprioriteit", stelt een zegsman. "Op Lelystad draaien we een operatie die aan alle veiligheidseisen voldoet." De bijna-botsingen worden onderzocht.

Moment van uitbreiding is nog onduidelijk

De invoering van LVNL op Lelystad Airport is ter voorbereiding op de uitbreiding van de luchthaven. Het betekent dat de toestellen niet meer zomaar kunnen opstijgen en landen zoals voorheen het geval was. Deze bewegingen werden de afgelopen tientallen jaren door de piloten onderling geregeld.

Het is overigens nog onduidelijk wanneer Lelystad Airport wordt uitgebreid; politiek is hier nog veel discussie over. Het streven van het kabinet is "zo snel mogelijk" van start te gaan met de uitbreiding. Maar er zijn nog veel haken en ogen, onder meer op het gebied van milieumaatregels en de metingen van overlast.

https://www.nu.nl/binnenland/6014009/piloten-veiligheid-lelystad-airport-in-gevaar-door-komst-verkeersleiding.html

Voor iemand herkenbaar ?
ICOM R-8500 MVT-7100 UBC 125 UBC 760 UBC 780 UBC 3000 UBC 9000

KENWOOD TM-D700 TS-480 ICOM D92E ID-E880 MOTOROLA GM950

DIAMOND X-50 DIAMOND X-200 KATHREIN K751121 PROCOM CXL2-2L CXL2-1LW/H CXL70-1LW/H
 http://www.maritiemewereld.nl/

Offline bluethunder

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 114
Re: Luchtverkeersleiding op Lelystad Airport
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2019, 15:19:24 »
Er wordt nu op de frequentie van Vliegveld Lelystad inderdaad ontzettend veel gesproken.
Het engels van veel piloten is op een basisniveau, en de luchtverkeersleiders hebben een iets grotere spreekvaardigheid in Engels.

Wat mij ook opviel is een luchtverkeersleider met een italiaans of spaanse accent.
2x realistic pro-2021, realistic pro-26, uniden xlt3500, 4x ubc9000xlt

Offline Metal Henkie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: Luchtverkeersleiding op Lelystad Airport
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2019, 13:04:01 »
Als ik het verhaal zo lees, is het een kwestie van wennen denk ik. En dan met name voor alles wat vliegt aldaar. Ze hebben natuurlijk tot nu toe maar wat aan kunnen klooien en nu moet het ineens volgens de regels van de verkeersleiding. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom alles, volgens het verhaal dan, via de Toren frequentie gaat. Ze hebben nu toch meerdere frequenties in gebruik?
4x UBC780XLT; 2x UBC760XLT; UBC3500XLT; Sangean ATS-909X; Airnav RadarBox; TP-100 BASIC; Galaxy

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4020
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Luchtverkeersleiding op Lelystad Airport
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2019, 21:32:54 »
Delivery doet startup-clearance en eventueel IFR-clearance. Tower doet de rest.

Misschien zou het in de beginfase handiger zijn om Ground en Tower te hebben. GND - startup clearance en grondbewegingen; TWR doet alles rond de start/landingsbaan.

Voor de rest zijn de vliegers op EHLE (nog) minder bekend met verkeersleiding. Dat leidde ook vaak tot gevaarlijke taferelen. Al regelmatig werd mij de bocht afgesneden in het verkeerscircuit door lokale cowboys die het wat minder nauw namen met de verkeersregels in de lucht.

Blij dat ik mijn vliegopleiding op EHRD heb gedaan. Vanaf het begin gewend aan (competente) verkeersleiding.