Auteur Topic: Tiengu TG650  (gelezen 719 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Kleinnegertje

• Nieuw Lid
  • *
Tiengu TG650
« Gepost op: 16 september 2019, 06:45:33 »
Weet iemand met welk programma je deze portofoon kan programmeren en instellen.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: Tiengu TG650
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2019, 18:37:29 »
Uiteraard heb je dit al nagevraagd bij de leverancier waar je de portofoons besteld hebt?

Wat ik zou proberen is of het ding te programmeren is met het programma Chirp ( zie https://chirp.danplanet.com/projects/chirp/wiki/Home )

Vervolgens zou ik kijken of het ding gelijk is aan de Baofeng BF888S

Offline Kleinnegertje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2019, 07:33:12 »
Hartelijk dank voor uw reactie en voor uw tips.
Chirp werkt helaas niet. Hierin heb ik al van alles geprobeerd. Chirp ondersteund helaas deze porto niet.
De leverancier geeft geen reactie en geeft alleen maar aan als je 2 dezelfde koopt dan kan je communiceren. Lekker handig als je de frequenties niet weet en er voor 99,99% er zeker van kan zijn dat dit frequenties zijn die in NL niet zijn toegestaan gebruik.
Misschien dat iemand wel weet welke producent hier achter zit. Ik kan helaas niets herleiden. Ook niet aan de achterzijde waar de batterij is geplaats.

Online r0n.

• Gevorderd Lid
  • Vanaf het eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2019, 09:34:05 »
Deze portofoons zijn zonder vergunning niet toegestaan binnen de EU.
Wat voor vergunning heb je hiervoor?

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2019, 16:17:33 »
Deze portofoons zijn zonder vergunning niet toegestaan binnen de EU.
Wat voor vergunning heb je hiervoor?

Volgens mij was de vraag hoe de portofoon geprogrammeerd / ingesteld kan worden? De opmerking over vergunning raakt mijner inziens kant noch wal. Kunnen we daar niets eens mee ophouden, proberen de topicstarter technisch gezien op weg te helpen en hem hooguit te attenderen cq. te motiveren dat er aan het gebruik van de portofoon voorwaarden verbonden zijn. Dat is zoveel vriendelijker...

Komt nog bij dat deze portofoons zonder vergunning gewoon toegestaan zijn in Nederland.

Online r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2019, 19:30:47 »
Het is helemaal niet mijn bedoeling om onvriendelijk te zijn.
Maar ik wil graag op dit forum blijven, de eerste regel in de voorwaarden bij het hoofdstuk niet toegestaan is:

Citaat
Het plaatsen van berichten die in strijd zijn met de wet of daarnaar verwijzen.

Dit betekend dat het niet toegestaan is, om iemand te helpen de wet te overtreden.
Wordt aangetoond, dat deze portofoon gebruikt mag worden zonder vergunning, dan zit ik fout.
De kans dat deze portofoon vergunningsvrij gebruikt mag worden acht ik 0%.
Sorry, ik ben heel vriendelijk, maar ik houd mij aan de regels van dit forum en (zoveel mogelijk) aan de wet.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2019, 22:10:51 »
Het is helemaal niet mijn bedoeling om onvriendelijk te zijn.
Maar ik wil graag op dit forum blijven, de eerste regel in de voorwaarden bij het hoofdstuk niet toegestaan is:

Citaat
Het plaatsen van berichten die in strijd zijn met de wet of daarnaar verwijzen.

Dit betekend dat het niet toegestaan is, om iemand te helpen de wet te overtreden.
Wordt aangetoond, dat deze portofoon gebruikt mag worden zonder vergunning, dan zit ik fout.
De kans dat deze portofoon vergunningsvrij gebruikt mag worden acht ik 0%.
Sorry, ik ben heel vriendelijk, maar ik houd mij aan de regels van dit forum en (zoveel mogelijk) aan de wet.

Iemand vraagt hulp bij het programmeren van een portofoon. Dat is alles.

Je doet allemaal aannames die elk fundament missen. De topicstarter vraagt/zegt immers niet dat hij illegaal gebruik gaat maken van de portofoon.

Misschien is het wel een gelicenceerde centamateur, of in opleiding daarvoor, of gaat hij na een tip in die richting wel leren voor centamateur, of heeft hij een vergunning om de portofoon te gebruiken of programmeert hij de portofoon zo dat het ding inderdaad uitsluitend ontvangt.  Het zal mij een zorg zijn.

Dit spul mag vrij verhandeld worden in Nederland, dus er is niks verboden aan. Alleen het "gebruiksklaar voorhanden hebben" is aan allerlei regels gebonden.

Ik wil het niet persoonlijk maken, maar kunnen we nou niet gewoon eens in beginsel vriendelijk proberen mensen te helpen en ze de goede richting op te sturen? Het is hetzelfde als ik vraag hoe en waarmee ik een groot slagersmes zo scherp mogelijk kan slijpen? Dat ik dan meteen een opmerking krijg dat zo'n mes verbonden wapenbezit is en dat het verboden is daar mensen mee te steken. Misschien wil ik mijn biefstukje wel gewoon heel dun snijden.....

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 22:39:25 »
Hartelijk dank voor uw reactie en voor uw tips.
Chirp werkt helaas niet. Hierin heb ik al van alles geprobeerd. Chirp ondersteund helaas deze porto niet.
De leverancier geeft geen reactie en geeft alleen maar aan als je 2 dezelfde koopt dan kan je communiceren. Lekker handig als je de frequenties niet weet en er voor 99,99% er zeker van kan zijn dat dit frequenties zijn die in NL niet zijn toegestaan gebruik.
Misschien dat iemand wel weet welke producent hier achter zit. Ik kan helaas niets herleiden. Ook niet aan de achterzijde waar de batterij is geplaats.

Heb eens een kwartiertje zitten zoeken. Op zich wel fascinerend: één of andere Chinees laat waarschijnlijk een partij portofoons produceren, plakt er een leuk stickertje op, dumpt ze voor een hele lage prijs op Ali en Ebay enzovoort. Omdat ze er best aardig uitzien en de prijs erg laag is zullen die dingen wel wegvliegen. Maar support of software is niet te vinden, althans niet heel makkelijk. Dus ik vraag mij af of je iets hebt aan deze portofoon...?

Volgende keer beter iets officieels kopen bij een NL leverancier ;-)  Bijvoorbeeld legale digitale PMR portofoon. Veel duurder maak ook veel beter.

Online r0n.

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2019, 22:40:03 »
Iemand vvraagt hulp bij het programmeren van een portofoon. Dat is alles.

Die gebruiksklaar geleverd wordt, en dus m.i. verboden bezit is, zonder vergunning.
Vandaar ook, dat ik vraag naar de vergunning in mijn eerste bericht.

Je doet allemaal aannames die elk fundament missen. De topicstarter vraagt/zegt immers niet dat hij illegaal gebruik gaat maken van de portofoon.

Het gaat niet om het gebruik, het bezit zonder vergunning is nu al verboden, omdat deze gebruiksklaar geleverd worden.

Misschien is het wel een gelicenceerde centamateur, of in opleiding daarvoor, of gaat hij na een tip in die richting wel leren voor centamateur, of heeft hij een vergunning om de portofoon te gebruiken of programmeert hij de portofoon zo dat het ding inderdaad uitsluitend ontvangt.  Het zal mij een zorg zijn.

Het is mij wel een zorg.

Dit spul mag vrij verhandeld worden in Nederland, dus er is niks verboden aan. Alleen het "gebruiksklaar voorhanden hebben" is aan allerlei regels gebonden.

Juist en dit apparaat is gebruikklaar, maar dat had je zelf ok kunnen ontdekken, want in de advertentie staat, dat deze is voorzien van 128 kanalen en dat wanneer beide portofoons op hetzelfde kanaal staan, dat er dan communicatie mogelijk is.

Ik wil het niet persoonlijk maken, maar kunnen we nou niet gewoon eens in beginsel vriendelijk proberen mensen te helpen en ze de goede richting op te sturen?

Mijn idee, maar jullie reageren op een vraag van mij, en die vraag in mij eerste bericht was en is volkomen terecht. (en nog niet beantwoord)

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2019, 06:29:21 »
Je bent niet verplicht om vraagstellers te beantwoorden als je daarmee denkt de wet te overtreden. Daarnaast volstaat verwijzing naar dit topic om vraagstellers te verwijzen naar de bestaande regelgeving.