als ik die witte stok door het rieten dak steek word die daarna op een plek gestoken waar de zon niet schijnt ben ik bang

.
De D130 doet het opzich goed, ik ontvang aardig wat TETRA netwerken prima, maar ik twijfel heel erg of het de moeite waard is hier een X50 op te hangen. De boerderij staat logischerwijs helemaal vrij in het platteland. Ik ontving vandaag bijvoorbeeld gewoon de beatrix sluis (grofwewg 10.5KM naar de brug over de sluis) en De lek beton (ook grofweg 10KM) dus qua ontvangst is het best goed ondanks dat er "bebouwing" tussen mij en de genoemde locaties zit.
Een X50 zou met de top iets hoger als de groundplane van een D130 komen (de top van de D130 is eraf gezien die voor <100mhz is heb ik gelezen). echter het lage deel van de X50 komt dan dus onder de huidige hoogte van de D130 te hangen...
Nu weet ik niet wat beter is, theoretisch heeft de X50 een paar DB gain tegenover "0" van de D130 dus dat zou al een verbetering moeten zijn.
hoe is de ontvangst van de X50 buiten de 144-146 en 70cm band? Het zijn echt gepiekte antennes, gaan die dan negatief in gain buiten deze banden? Of zijn ze dan gewoon als een discone rond hun gepiekte band?