Auteur Topic: Updates Frequentie Database  (gelezen 576760 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Top Lid
Updates Frequentie Database
« Reactie #1035 Gepost op: 11 januari 2026, 23:18:14 »
Ik was in de veronderstelling dat je in de frequentie database ook kon zoeken op vliegvelden door een ICAO code in te toetsen of bij havens een UN/LOCODE (ook als ze niets maritiem hebben https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm Misschien dat laatste een beetje vergezocht, maar vliegvelden toch niet ? Wellicht kijk ik eroverheen, want de database is rijk aan extra gegevens

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
Re: Updates Frequentie Database
« Reactie #1036 Gepost op: 13 januari 2026, 10:25:58 »
Er lijkt me nou niet echt een enorme doelgroep voor die codes in de frequentiedatabase te zijn. De meeste gebruikers zoeken gewoon op naam van een haven, het vliegveld, de plaatsnaam waar het vliegveld ligt of willen weten van wie een gevonden frequentie is. Je zadelt Johan weer met extra werk op (het is een hobby, geen betaalde baan) en de gebruiker moet ook maar net met die codes bekend zijn.

Persoonlijk zie ik er nauwelijks voordeel in om bv. EHLW in de frequentiedatabase te gebruiken als vliegbasis leeuwarden gewoon werkt.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Noway

• Top Lid
Updates Frequentie Database
« Reactie #1037 Gepost op: 13 januari 2026, 11:29:10 »
Goedemiddag vdKaa, ik weet niet of er een doelgroep is, nooit over nagedacht eigenlijk.

Ik dacht gewoon vliegveld te selecteren bij omschrijving en zag niet veel hits, vandaar en vliegbasis is weer wat anders natuurlijk. Zag bij de hits bij vliegveld ook dat er 1 bij stond die vliegveld niet in de omschrijving had staan , Zwartberg als ik me niet vergis.

Ik ben heel erg blij met de database en als ik wat tegenkom dat meld ik dat gewoon, that’s it. Ik waardeer de inspanningen van Johan enorm.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #1038 Gepost op: 13 januari 2026, 11:42:31 »
Een ICAO code is best leuk maar niet iedereen weet dat direct.
De beginnende luisteraar zal het vast niks zeggen en zal gewoon zoeken op Schiphol in plaats van op EHAM.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #1039 Gepost op: 13 januari 2026, 11:57:58 »
Helemaal gelijk, Johan, maar van een paar plaatsen wist ik niet eens dat die een vliegveld hadden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegvelden_in_Nederland Ik kwam er eigenlijk ook op bij het zoeken in Zello naar deze codes: Eelde heet dan weer Groningen Airport, maar ligt eigenlijk in Drenthe: (Zello) EHGG/GRQ. Enfin, ik wijk uit, excuses.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #1040 Gepost op: 13 januari 2026, 12:23:00 »
Eelde heet dan weer Groningen Airport, maar ligt eigenlijk in Drenthe: (Zello) EHGG/GRQ. Enfin, ik wijk uit, excuses.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groningen_Airport_Eelde  ;)