Auteur Topic: nieuw en weet niet welke scanner goed is voor midden limburg  (gelezen 5494 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
nieuw en weet niet welke scanner goed is voor midden limburg
« Gepost op: 1 maart 2017, 19:11:50 »
hallo , gisteren heb ik me hier aangemeld en voorgesteld .
En vandaag heb ik enkele vraagjes
Ik kom  uit Montfort (limburg) en ik wil me een scanner kopen . momenteel  heb ik een ubc220xlt , en ik heb begrepen dat deze verouderd is .Welke  kan ik me het beste aanschaffen en  wat kan ik ermee ontvangen in deze regio . Mijn budget is tot ong. €200,00 . Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen

alvast bedankt
Paul

Offline JanHartgers

• Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
Re: nieuw en weet niet welke scanner goed is voor midden limburg
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2017, 19:45:01 »
Goedenavond,

Ik zou zeggen ga voor een 125XLT en neem is een kijkje in de data base voor ontvangst.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline NL11570

• Luistervink, pensionada
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2017, 09:25:36 »
Inderdaad de beste keus i.m.o. Via de PC te programmeren met o.a. de software van Butel. Kabel wordt meegeleverd.

Succes

René
Icom IC-R15, AOR-AR DV10, Uniden SDS100E+

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2017, 14:06:28 »
Jou scanner is prima voor zowat alles wat je wil ontvangen.

Koop je voor 100-120 Euro een (discone)antenne met  goeie kabel en goeie pluggen en voor 40 euro mast-materiaal. Zonder die dingen heb je zelfs aan een scanner van 2000 Euro niets. Zeker niet in Montfort. Je zal jezelf dankbaar zijn. Tegen de tijd dat alles staat, is je geld ver op.

Succes met je nieuwe hobby :)

73' Patrick
Sittard
QRO, einde probleem!

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2017, 18:46:13 »
ik heb vandaag via marktplaats  2 scanners  de uniden  ubc 355clt en de ubc 3500xlt  . bij de 3500xlt zat al een sterkere antenne .Ik ben nu met beide scanners aan het experimenteren en ik ben al volop aan het  luisteren , vooral luchtvaart . Ben zeker  vaan plan de tip te volgen van  een goede antenne te plaatsen , ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor al jullie tips
grtjs paul

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2017, 20:49:18 »
Mja, vliegtuigen (niet luchtvaart) is dan ook zowat alles wat je daar vangt. Als je heel veel mazzel hebt, vang je HVB Roermond nog. En dan staat de brandweer van de Nedcar hier wel zo vreselijk hard dat je die ook nog wel meekrijgt.

Maar in jou geval blijft er eigenlijk niet veel anders over als de scheepvaart. En dan hoor je ook allebei de stations. Iets wat toch wel leuk is doorgaans. Je hebt 1, en met veel mazzel 3 sluizen. Je zit ook nog achter de A73. Dat is een mooie RF-muur van 6 meter hoog die ze tussen jou en Maasbracht gebouwd hebben. Ik weet niet precies waar je zit maar in Montfort ligt ook nog een dikke bult grond aan de zuid/west kant met dure bebouwing. Hoop niet dat je daar ook nog achter zit. Dan de amateurs: PI2RMD zit in de kerk van St Odilienberg. Die vang je vast ook wel maar daar hoor ik nooit geen ruk op. PI3ZLB zal misschien nog net lukken. Dat is onze regiopaal en heeft regelmatig verkeer en op zondag morgen en woendag avond rondes www.a22.veron.nl maar daarmee is jou koek ver op vrees ik.

Montfort is RF-technisch dood. Je zit werkelijk in the middle of nowhere. PLC lijkt daar bovendien wel uitgevonden. Het is een drama daar. Bedrijven waar je nog wat aan had, (taxi Schreurs, Peters grondverzet of wie zit daar ook weer?) zijn allemaal weg. Je komt een buiten antenne aan het plaatsen. Het verschil is gewoon niet uit vergelijken. Vandaar mijn voorstel om met je scanneraanschaf te wachten. Met die 2 nieuwe apparaten ontvang je namelijk niets meer als met wat je al had. Helaas.
QRO, einde probleem!

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2017, 20:30:34 »
dank je wel voor je reactie rexodus
is deze antenne wat je bedoeld http://www.radioamateurwinkel.nl/base-scanner-antenna/ en zo ja wat heb ik bij deze antenne verder nog nodig of is deze op de buis na waarop die gemonteerd  wordt  compleet

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2017, 21:59:38 »
is deze antenne wat je bedoeld http://www.radioamateurwinkel.nl/base-scanner-antenna/ en zo ja wat heb ik bij deze antenne verder nog nodig of is deze op de buis na waarop die gemonteerd  wordt  compleet

Zelf heb ik een Sirio 1300N 1) met RG213 2). Daar ben ik mega tevrede mee maar er zijn vast nog een hele hoop andere goeie. Die wat jij stuurt ken ik niet.
Wat je verder nodig hebt aan pijp materiaal, kan ik van hieruit niet zeggen. Ligt helemaal aan je woning en omgeving.

Doorgaans heb je met een paar meter pijp 3) en een paar beugels genoeg 4). Zolang je antenne maar met de onderkant boven de schoorsteen staat.

1) https://www.classicinternational.eu/zend-ontvang-apparatuur/scanner-pager/antennes/sirio-sd1300n/
2) https://www.classicinternational.eu/antennes-montage/kabel/coaxkabels/rg-213-coaxkabel/
3) https://www.classicinternational.eu/antennes-montage/montagemateriaal/buizen-aluminium-glasvezel/aluminium-buizen/
4) https://www.classicinternational.eu/antennes-montage/montagemateriaal/beugels-muur-schoorsteen/muurbeugels-18-cm-licht/
QRO, einde probleem!

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2017, 22:18:45 »
Dank jewel voor de infotmatie als er nog meer tips zijn dan hoor ik ze graag

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2017, 07:13:23 »
* Hoe hoger hoe beter. Ook in verband met PLC QRM. Hoewel ik natuurlijk nieteens weet of jij daar last van hebt... Ene straat is "alles" ok, volgende straat is een drama.
* De zaak GOED aarden aan een eigen schone aarde en een overspanningsbeveiliging 1) . Goed voor je ontvangst en je kooi fikt niet af als je eens een keer een inslag hebt. Ligt er maar weer aan waar je zit en hoe je omgeving is. Let op! URL is voorbeeld en gaat maar tot 1GHz. Je apparatuur gaat tot 1300 MHz. En je wil dat alles N blijft qua connectoren. Let daar ook op bij aanschaf antenne!  GEEN PL!
* Tussen de Wiejerd en de Dijk heb je een mooie collectie GSM/UMTS/LTE etc etc etc... Als je daar heel kort in de buurt zit, wil je misschien notches voor die frequenties. Maar dat moet helemaal niet zo zijn... Geen idee hoe jou scanners daar mee omgaan.
* Op Velvin woont 1 amateur. Als je daar in de buurt zit, heb je een verklaring voor die sterke signalen op de amateurbanden.

Verder valt mij niet veel meer in op het moment. Heb je vragen? Gewoon stellen.

1) https://www.classicinternational.eu/antennes-montage/antennetoebehoren/bliksembeveiliging/mfj-270n/

PS: Er zijn massa's die het zonder aarde en overspanningsbeveiliging doen en leefde lang en gelukkig... Maar op de ontvangst merk je het ook...
QRO, einde probleem!