Auteur Topic: Streamen vanaf UBC125XLT probleempje  (gelezen 6719 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DeWoert

• Nieuw Lid
  • *
Streamen vanaf UBC125XLT probleempje
« Gepost op: 4 februari 2017, 07:21:19 »
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier, dus even kort een intro:
Sinds een tijdje ben ik bezig met ADS-B/MLAT/FLARM ontvangst op diverse RapsBerry Pi's om dat weer te geven op VRS (Virtual Radar Server). Erg leuke hobby, mooi om te zien wat er zoal rond vliegt in Nederland en omstreken. Werkt inmiddels erg goed.
Leuk om te ZIEN, maar wou ook een HOREN wat er zoal gemeld wordt door die vliegtuigen.
Daarom dus maar in de scanner-wereld gestapt.
Na wat rondkijken en lezen, een UBC125XLT gekocht, en inmiddels staat er ook een D777 op het dak hier.
Ontvangst is prima (denk ik, heb geen andere referenties)
Via SCAN125 kan ik de scanner (die op de eerste verdieping ligt) aansturen.
Ik stream de output van de UBC125XLT via een laptop naar een Icecast server hier thuis, nadeel is een vertraging van een seconde ongeveer, maar dat vind ik acceptabel, is ook niet veel aan te doen.
Voordeel is dat ik overal in huis kan luisteren naar de  scanner via laptop of mobile device,

Wat ik NIET zo acceptabel vind is het volgende:
Zodra er een transmissie wordt ontvangen, dan klinkt er eerst een "PLOP", dan de transmissie, en dan weer een "PLOP".
Klinkt net alsof er iets ingeschakeld wordt, en daarna weer uit.
Erg vervelend (vind ik zelf), en ik vroeg me af of anderen dit probleem herkennen, en uiteraard of er iets aan te doen is ?

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
Re: Streamen vanaf UBC125XLT probleempje
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2017, 09:47:01 »
Welkom op het forum.
Voor zowel virtual radar en natuurlijk de 125 zit je hier aan het juiste adres. Misschien zijn er zelfs wel mensen die ook al met icecast hebben gespeeld.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2017, 12:41:09 »
Als je de mogelijkheid hebt om alles onder de 200 Hertz weg te filteren, ben je er waarschijnlijk vanaf.

Edit: Dit is wel een paardenmiddel. Hopelijk weet iemand anders iets beters ;)
QRO, einde probleem!

Offline DeWoert

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2017, 12:43:21 »
Als je de mogelijkheid hebt om alles onder de 200 Hertz weg te filteren, ben je er waarschijnlijk vanaf.

En wat heb ik daar voor nodig ?
Een "kastje" met elektronica, of kan dat softwarematig ?

Offline Rexodus

• Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • PE5I
    • RX/TX raporten
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2017, 16:47:57 »
Draai je Windoos op die laptop? Als je https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ op een of andere manier tussen je scanner en je server in weet te prutsen (http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/VirtualCables.htm), kun je naar hartelust experimenteren.
QRO, einde probleem!

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2017, 00:09:22 »
Ik stream de output van de UBC125XLT via een laptop naar een Icecast server hier thuis,

Wat ik NIET zo acceptabel vind is het volgende:
Zodra er een transmissie wordt ontvangen, dan klinkt er eerst een "PLOP", dan de transmissie, en dan weer een "PLOP".
Klinkt net alsof er iets ingeschakeld wordt, en daarna weer uit.
Erg vervelend (vind ik zelf), en ik vroeg me af of anderen dit probleem herkennen, en uiteraard of er iets aan te doen is ?

Heel internet staat vol met dit soort servers en streams en in het verleden heb ik dit zelf ook gedaan. De plop die jij beschrijft herken ik niet en hoor je ook niet op die andere servers terug. Is er niet iets met je audio-ingang. Opname volume veel te hoog? AGC van de microfooningang aan? Microfoonversterking aan. Of de audio van je scanner veel te hard? Dat soort dingen?

Offline DeWoert

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2017, 07:37:20 »
Heel internet staat vol met dit soort servers en streams en in het verleden heb ik dit zelf ook gedaan. De plop die jij beschrijft herken ik niet en hoor je ook niet op die andere servers terug. Is er niet iets met je audio-ingang. Opname volume veel te hoog? AGC van de microfooningang aan? Microfoonversterking aan. Of de audio van je scanner veel te hard? Dat soort dingen?

Uiteraard heb ik al het nodig getest/aangepast om de oorzaak te achterhalen.
- Andere laptop en PC (maakte geen verschil)
- Volume settings van zowel de scanner als de microfooningang van de PC/Laptop aangepast. (geen setting kunnen vinden waarop het probleem minder werd)
- Andere type scanner op dezelfde laptop. Dit werkt overigens wel goed, maar komt waarschijnlijk omdat die scanner een "echte" audio-out heeft. Echter is dat een verouderde scanner, en die kan ik niet remote besturen.

Mijn vermoeden is daarom dat de headphone aansluiting van de UBC125XLT die "plop" veroorzaakt.
Ben nu met wat audio "tools" aan het experimenteren, maar krijg het er nog niet uit. Is wel iets minder geworden, maar nog lang niet acceptabel.

Heb hier ook nog een Raspberry met RTLSDR-Airband draaien, dat werkt helemaal prima. Maar dat werkt op een totaal andere manier. Niet te vergelijken.

Ik heb de vraag hier gesteld in de hoop dat iemand dit probleem wellicht herkende, en een doeltreffende oplossing zou hebben.
Denk dat er weinig anders op zal zitten dan een andere scanner aan te schaffen  :-\

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2017, 16:29:06 »
Zit niet zo in dit soorat dingen maar wat me opvalt is dat je de audio uit van je scanner aan de microfoon in van je pc  koppelt.
Een microfoon ingang verwacht een heel klein signaal en daar ga je een behoorlijk signaal in stoppen. Is het niet handiger om de line in van de audio kaart te gebruiken ipv de microfoon ingang??

Als je bang bent dat de plop al uit je scanner komt hang je er toch gewoon een speakertje aan en luister je of je dan de plop ook hoort.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Nightwish

• Systeembeheerder
  • Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2017, 12:32:29 »
Ditzelfde fenomeen, de plop bij het begin en eind van een signaal. dit hoor ik ook op de Baofeng UV-5RE die ik heb. ik heb hier niks voor gevonden anders dan het apparaat niet gebruiken :/
SDR-Stick (3x) ~ Airspy Mini ~ Uniden UBCD3600XLT ~  Uniden 125XLT ~ Uniden 3500XLT ~ Hoxin MA-1500

Offline DeWoert

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2017, 10:40:40 »
Inmiddels de "PLOP" kunnen terugdringen tot een "CLICK".
Aantal zaken getest, hoopte even dat ik het "Notch"-filter van ProScan (en/of RadioFeed) zou kunnen gebruiken, maar daarmee kreeg ik het niet goed genoeg weg.
Dus maar met Equalizer APO (https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/) gaan experimenteren.
Eenvoudigste methode zou de Equalizer zijn, maar daarvan gaat m'n geluidskaart blijkbaar over de jank.
Beetje met de andere filters zitten spelen, en uiteindelijk op onderstaande config uitgekomen.

Daarmee is de "PLOP" zo goed al weg, het luisteren is een stuk aangenamer geworden in ieder geval.
Dit laat ik lekker zo draaien, totdat ik een "betere" scanner heb hier die een echte audio-uitgang heeft.