Auteur Topic: Antennehulp gezocht  (gelezen 3936 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Karel1739

• Nieuw Lid
  • *
Antennehulp gezocht
« Gepost op: 2 februari 2017, 23:08:53 »
Dag heren,

Sinds een maand heb ik een uniden ezy33xlt. Leuke scanner, kan er een hoop mee horen zoals stations etc. Maar mijn interesse ligt meer richting de luchtvaart.
Omdat ik niet vanuit het niets mijn vraag wil droppen ben ik ook al flink op zoek geweest naar geschikte antennes, want met de standaard meegeleverde antenne kun je niet veel horen. Ik kwam uit op verschillende soorten: discone (veel bereik, maar daardoor mindere kwaliteit), dipool antenne, etc. Ik heb als test een stukje speakerdraad afgeknipt van 64 cm ((300/125mhz) * 1/4 + 4cm = 64 cm) en hiermee kon ik zelfs zeer zuiver vliegtuigen boven Hilversum en de noordzee horen (woon zelf in Nijmegen op twee hoog). Maar ik denk dat er nog een hoop te halen valt en daarom wil ik zelf een antenne bouwen en op mijn platte dak (op 12 meter hoog) zetten. Woon in een studentenhuis, en heb op mijn kamer een dakluik, dus dat moet goedkomen. Echter is de vraag dus wat voor antenne. Heb er zelf te weinig verstand van om dit goed te kunnen begrijpen. Lees een hoop over verschillende soorten antennes, maar ook over kabels, maar liefst zo eenvoudig mogelijk dus denk aan emmers, bezemstelen en pvc-buis.
Kan het overigens ook zijn dat omdat Schiphol op 1,5 meter onder NAP ligt, en waar ik woon op 32 meter boven NAP, dit ook nog effect heeft op mijn antenne hoogte, in de zin dat dit voordeel oplevert?

Vriendelijke groet,

Karel

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antennehulp gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2017, 12:19:22 »
Als het specifiek voor luchtvaart is dan zou ik gaan voor de Diamond D777. En neem als kabel Aircell7 of het wat duurdere Ecoflex10.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: Antennehulp gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2017, 00:01:58 »
(woon zelf in Nijmegen op twee hoog). Maar ik denk dat er nog een hoop te halen valt en daarom wil ik zelf een antenne bouwen en op mijn platte dak (op 12 meter hoog) zetten. Woon in een studentenhuis, en heb op mijn kamer een dakluik, dus dat moet goedkomen. Echter is de vraag dus wat voor antenne. Heb er zelf te weinig

Ik zou het vooralsnog niet al te ingewikkeld en te duur maken.

Als basis neem je een zogenaamde tegelvoet, die bedoeld zijn voor satellietschotels. Zijn te koop met pijpen van 2 meter lang, of  je koopt een pijp van 2 -3 meter lang erbij en dan met een paar beugels tegen de pijp van de tegelvoet aan. Deze voeten worden met enige regelmaat voor redelijke prijzen op Marktplaats te koop aangeboden.

Onder de tegelvoet nog iets van rubbertegels om je dak te beschermen en in de tegelvoet moeten natuurlijk een aantal stoeptegels (4 of 8 ). Is te koop bij de bouwmarkt.

Antennekeus is altijd lastig. De D777 is goed verkrijgbaar, redelijk geprijsd en een goede antenne voor VHF & UHF luchtvaart. Discone is ook goed, maar groter en opvallender.

Qua kabel zou ik niet te gek doen, als je geen enorme afstanden moet overbruggen. Aircell 7 is goed, persoonlijk ben ik ook wel gecharmeerd van Highflex 7. Minstens net zo goed als Aircell 7 maar een stukje goedkoper. Overigens heb ik zelf pas iets gedaan met Koka 75 Ohm coax en dat is mij ook erg goed bevallen, ook omdat het relatief goedkoop is. En er moeten nog een paar goede connectoren bij, die goed gemonteerd moeten worden.

Succes!