Auteur Topic: Gebruik DMR porto voor DMR (scanner)ontvangst?  (gelezen 13544 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Gebruik DMR porto voor DMR (scanner)ontvangst?
« Gepost op: 28 mei 2015, 16:58:38 »
Medeluisteraars,

ik ga binnenkort waarschijnlijk een DMR porto (Hytera PD785) kopen om als zendamateur te gebruiken. Nou zou ik daar ook de paar zakelijk DMR gebruikers in de omgeving in kunnen zetten, om zo mee te luisteren. Maar, ik wil niet illegaal bezig zijn. Is het dan voldoende om de porto in "RX Only" te zetten?

Specifiek vraagje over de PD785: ik kan de porto zo programmeren dat ik zend in 1 talkgroup, maar een setje/groep talkgroups ontvang, zo lijkt het. Als ik de porto ook in Pseudo Trunking zet (dan zou 'ie beide timeslots moeten monitoren), heb ik dan met 1 channel de mogelijkheid om alles mee te luisteren? Of kan ik dan All Call gebruiken? Uiteraard als ik de juiste Color Code gebruik.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline dicky61

• Beginnend Lid
  • **
Re: Gebruik DMR porto voor DMR (scanner)ontvangst?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2015, 18:07:14 »
Hi,

Als zendamateur moet je helemaal niets, mits er maar amateurfrequenties in je apparaat staan. Het is denk ik wel handig om RX-only te doen om per ongeluk zenden te voorkomen. Luisteren mag je net als iedereen, met het verschil dat je het als RZA ook met een porto mag.
Een DMR luistert naar de TGs die er in staan geprogrammeerd. Je kan bij een kanaal aangeven dat er naar meerdere TGs moet worden geluisterd, maar die moet je dan wel alle aangeven. AllCall is voor zenden, er is niet zoiets als AllReceive. Je aanname voor pseudo trunk is correct, je luistert dan beide TS.

Dick

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2015, 18:42:53 »
Een DMR luistert naar de TGs die er in staan geprogrammeerd. Je kan bij een kanaal aangeven dat er naar meerdere TGs moet worden geluisterd, maar die moet je dan wel alle aangeven. AllCall is voor zenden, er is niet zoiets als AllReceive. Je aanname voor pseudo trunk is correct, je luistert dan beide TS.

Interessant; dus je kunt per geprogrammeerde frequentie/kanaal meerdere TG's gelijktijdig monitoren? en hoeveel verschillende zijn er dan max. in te zetten?
Scheelt weer een hoop uitzoekwerk als je de juiste TG's (nog) niet weet. ::)
Ik heb ook begrepen dan deze porto gedeeltelijk via het keypad te programmeren is; RX/TX frequentie en Colorcode zouden gewijzigd kunnen worden; TalkGroup weer niet
Is deze Hytera de enige DMR porto met een "pseudo-trunk" functie, of zijn er ook andere merken?

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2015, 19:20:02 »
Heren Heren ga even op Ham- DMR.NL ,daar staat een mooie uitleg van alle dingen en het gebruik van TG/CC/TS.

Succes,

Joop.
Uniden 3500/AOR8200./ROTOR:KENPRO KR-400RC.

Offline Erik

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2015, 20:16:55 »

Interessant; dus je kunt per geprogrammeerde frequentie/kanaal meerdere TG's gelijktijdig monitoren? en hoeveel verschillende zijn er dan max. in te zetten?
Scheelt weer een hoop uitzoekwerk als je de juiste TG's (nog) niet weet. ::)
Ik heb ook begrepen dan deze porto gedeeltelijk via het keypad te programmeren is; RX/TX frequentie en Colorcode zouden gewijzigd kunnen worden; TalkGroup weer niet
Is deze Hytera de enige DMR porto met een "pseudo-trunk" functie, of zijn er ook andere merken?

Ik gebruik de CS 700.
Deze kan dat ook op deze manier aan.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2015, 06:38:54 »
Heren Heren ga even op Ham- DMR.NL ,daar staat een mooie uitleg van alle dingen en het gebruik van TG/CC/TS.

Oh, hoe het zit met TG/CC/TS snap ik wel. Het gaat me er om of mijn aannames in de praktijk kloppen. ;)

@dicky61, in de PD785 kun je maximaal 64 groepen (per kanaal) aangeven waarnaar geluisterd moet worden. Zal, in combinatie met Pseudo Trunking dus voldoende moeten zijn voor vrijwel alle zakelijke gebruikers.

Nu nog de indeling van de verhuurnetten van FE Geluid achterhalen. ;)
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Offline dicky61

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2015, 10:13:24 »
Je kan ook eerst met DSD en een RTL ontvanger nagaan welke TGs worden gebruikt.

Overigens is TG1 wel de meest gebruikte  ;)

Dick

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2015, 14:36:40 »
DSD heb ik hier nog niet werkend. Wil ik wel gaan proberen, met een mobile Raspberry Pi2. Maar dat is later. ;)

Offline Erik

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2015, 17:07:36 »

Dick

Gevolgd door:

10
11
20
91
100
101
102
1001
2001

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2015, 17:12:40 »

Dick

Gevolgd door:

10
11
20
91
100
101
102
1001
2001

900
901
902
903
Ook

Valt mij wel op dat simplex DMR gebruikers meestal TG 1 gebruiken
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /