Auteur Topic: verschil ontvangst scanners  (gelezen 5902 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
verschil ontvangst scanners
« Gepost op: 16 november 2014, 14:10:20 »
Momenteel luister ik met een oude Realistic pro 43. Ik ben aan het rondkijken naar wat moderne scanners allemaal bieden. Naast een hogere scansnelheid en close call etc, vraag ik me af of ik ook een verbetering in ontvangst kan verwachten met bijv een ubc125xlt?

In de documentatie van mijn scanner zie ik het volgende over de gevoeligheid:
  • 20dB S+N
  • 2uV

En voor de ubc125
  • 12dB SINAD
  • 0.4 uV

Hierin zit dus een verschil van 8dB. Klopt het dan dat ik hieruit concludeer dat de ubc125 een stuk gevoeliger is?

Offline Dutchbull

• Beginnend Lid
  • **
Re: verschil ontvangst scanners
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2014, 10:48:51 »
Idd

Maar dit scheelt per band.
Dus je moet ven kijken welke banden je gebruikt en dan vergelijken

En je moet even voor jezelf nagaan of je er een buiten ant. Op aansluit
Want dan is het niet altijd in het voordeel van de gevoeligste scanner

Als hij TE gevoelig is kan hij helemaal op tilt slaan met een buiten ant.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2014, 12:44:22 »
De getallen kwamen overeen met de banden waar ik op luister (luchtvaart). Fijn om te horen dat deze scanner beter ontvangst op kan leveren. Ik gebruik nu een x30 antenne dus hopelijk gaat dat geen problemen opleveren  ;D

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2014, 12:53:57 »
In de documentatie van mijn scanner zie ik het volgende over de gevoeligheid:
  • 20dB S+N
  • 2uV

En voor de ubc125
  • 12dB SINAD
  • 0.4 uV

Hierin zit dus een verschil van 8dB. Klopt het dan dat ik hieruit concludeer dat de ubc125 een stuk gevoeliger is?

Ja, maar zoals het hierboven staat, vergelijk je appels met peren. Enig rekenwerk is noodzakelijk

De PRO-43 heeft bij 2 uV een signaal/ruisafstand van 20 dB. De UBC125XLT bij 0.4 uV een (slechtere) signaal/ruisafstand van 12 dB.

Het verschil tussen 2 uV en 0.4 uV is 14 dB. Dus de oude scanner heeft 14 dB meer signaal nodig om een 8 dB betere signaal/ruisafstand te hebben. Bij AM (luchtvaart) is er een lineair verband tussen signaalsterkte en signaal/ruisafstand. De UBC125XLT is dus ca. 6 dB gevoeliger (verschil tussen 14 dB en 8 dB).

Andere methode: De PRO-43 heeft in AM naar schatting bij 8 dB minder signaal een signaal/ruisverhouding van 12 dB. 2 uV min 8 dB is 0.8 uV.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2014, 15:47:12 »
Wow, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het zit toch wat complexer dan verwacht :o. Deze stof gaat op dit moment net wat verder dan mijn natuurkundeknobbel :-[.  

Begrijp ik het dus goed dat de ubc125 met minder signaal iets kan ontvangen? Wat zal ik hier in de praktijk van merken (onder vergelijkbare omstandigheden)?  Ik heb nu regelmatig dat ik zaken op schiphol ver weg/ met erg veel ruis hoor, zal dit verbeteren?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2014, 16:12:22 »
Begrijp ik het dus goed dat de ubc125 met minder signaal iets kan ontvangen? Wat zal ik hier in de praktijk van merken (onder vergelijkbare omstandigheden)?  Ik heb nu regelmatig dat ik zaken op schiphol ver weg/ met erg veel ruis hoor, zal dit verbeteren?

Ja, waar de UBC125XLT een signaal ontvangt met 0.4 uV heeft de PRO-43 0.8 uV nodig om dezelfde kwaliteit (12 dB signaal.ruisverhouding) te halen. Verschil is 6 dB, dat kan het verschil uitmaken tussen net wel of net niet ontvangen. Of hetzelfde signaal met minder ruis.

Verder sluit ik me aan bij Dutchbull: vaak wordt een gevoelige handscanner overstuurd als je er een buitenantenne aanhangt.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2014, 16:17:37 »
Focus je niet teveel op cijfertjes over gevoeligheid, in de praktijk kan het best wat afwijken.
Ik denk dat je met de 125XLT zeker wat betere ontvangst gaat krijgen t.o.v de oude Realistic, maar verwacht geen wonderen.
Uit diverse reviews is gebleken dat de 125XLT het prima doet op de VHF Airband. Er zijn nog wel iets gevoeliger scanners zoals de Icom IC-R6, maar de snelle scan, temporary lockout en closecall van de 125XLT zijn toch wel erg handig hoor. En op VHF-Air is hij behoorlijk goed bestand tegen oversturing.
Verder helpt een goede antenne natuurlijk ook bij ontvangst. Inplaats van het bijgeleverde rubber-duckie zijn er (ook voor portable gebruik) diverse speciaal voor de airband gepiekte leverbaar.

Offline SveGo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2014, 16:59:56 »
Focus je niet teveel op cijfertjes over gevoeligheid....

Er zijn nog wel iets gevoeliger scanners zoals de Icom IC-R6, maar de snelle scan, temporary lockout en closecall van de 125XLT zijn toch wel erg handig hoor. En op VHF-Air is hij behoorlijk goed bestand tegen oversturing.

Ik snap dat de theorie en praktijk nogal van elkaar kunnen verschillen. De extra features op de nieuwe scanner zijn ook de voornaamste reden voor een nieuwe scanner. Ik vroeg me vooral af of deze scanner ook een ander (beter) ontvangst kan hebben, wat dus ook zo is.

Allen bedankt voor de hulp! Een nieuwe scanner komt op het lijstje voor de feestdagen 8)