Auteur Topic: Toekomst oproep reddingsboten  (gelezen 41391 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

VRR

• Gast
Re: Toekomst oproep reddingsboten
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2005, 18:33:16 »
Brandweerkanaal ??? Waarschijnlijk bedoel je P2000 ???
En dat staat ook al in het bericht van Arlé.....
Lekker veel van toegevoegde waarde, dat bericht van je....   :wink:

Offline Martijn s

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 21 februari 2005, 19:35:05 »
bij ons in de regio waterland , worden de reddingsboten gewoon op het kanaal van brandweer 168.0700 gealarmeerd , en dan schakelen naar kanaal 16

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #47 Gepost op: 21 februari 2005, 20:25:48 »
Tja, je bedoelde dat. Klopt inderdaad, Zaanstreek-Waterland alarmeert momenteel dubbel, zowel op het analoge brandweerkanaal, als op het nieuwe netwerk P2000. De eigenlijke vraag was, als ik me niet vergis, hoe de alarmeringen in de toekomst gaan lopen. Via een apart systeem, via Den Helder of gewoon via de regionale (brandweer)meldkamers. Met mijn bovenstaande berichtje doelde ik erop dat het waarschijnlijk nog steeds via de regionale meldkamers gaat lopen, alleen dan via P2000.
Alleen gaan hier de alarmeringen niet via de Regionale Meldkamer, maar via de kustwacht en via de TCH (Treffic Centre Hook of Holland). Dus we zijn nieuwsgierig hoe dat hier gaat lopen. Ik denk dat het niet gaat veranderen, helaas. (Nog steeds slecht bereik....   :(  )
Met vriendelijke groet,
Arlé

P2k

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 21 februari 2005, 22:23:33 »
Voorlopig is het zo dat de reddingsboten op P2000 via de meldkamer van Zawa gealarmeerd gaan worden. Dit is ook de reden dat zij een capcode van Zawa hebben gekregen. De kustwacht kan straks ook gaan alarmeren op P2000 maar dat zal dan via de capcodes van betreffende regio gaan gebeuren.
Het blijft overigens wel de bedoeling dat de regionale meldkamers dit gaan regelen met als uitwijk de kustwacht.

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #49 Gepost op: 21 februari 2005, 23:57:27 »
Ben ik toch benieuwd hoe ze dat gaan doen bij de stations die nu nog niet aangesloten zijn op een regionale meldkamer (w.o. Stellendam en Hoek van Holland).....

Iemand een idee  :?:
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Du Booton

• Gevorderd Lid
« Reactie #50 Gepost op: 22 februari 2005, 18:51:52 »
Ja het kustwachtcentrum in Den Helder zou de volledige alarmeringstaak overnemen voor alle reddingsboten in Nederland middels de alarmering via P2000.

Groet Red

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #51 Gepost op: 22 februari 2005, 19:05:17 »
Een kennis van mij zit hier in IJmuiden bij de KNRM. Zij worden nu via de AC in Haarlem gealarmeerd en dat zal voorlopig ook zo blijven. Via regionale brandweer hebben zij ook piepers besteld en CAPcodes aangevraagd.

Offline Du Booton

• Gevorderd Lid
« Reactie #52 Gepost op: 22 februari 2005, 19:21:25 »
Tja zo heb je dus verschillende verhalen binnen de KNRM dit verhaal kwam weer van iemand af van de KNRM in mijn regio.
We wachten het netjes af lijkt me verstandiger.

groet Red

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #53 Gepost op: 22 februari 2005, 20:06:04 »
Inderdaad. Als Den Helder alle stations gaat alarmeren via hun regionale capcode moet Den Helder dus in alle ranges kunnen werken. Het lijkt mij dan logischer dat Den Helder Rescue een eigen lijst krijgt en er dus 2 (of meerdere) capcodes in de pagers komen. Weten de bemanningen gelijk of ze via de regionale medkamer of via Den Helder zijn opgeroepen, maar ja... Het lijkt me sterk dat iemand (die er over gaat) daar over na heeft gedacht.....  :wink:

Maar net wat je zegt: we wachten maar rustig af....
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Du Booton

• Gevorderd Lid
« Reactie #54 Gepost op: 23 februari 2005, 19:35:32 »
Ja Arlé dat was inderdaad de logica die men mij ook vertelde, maar de toekomst wijst het uit.

Groet Red

Offline K.N.R.Mark.

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2005, 12:43:54 »
Wij als bemanning wachten maar af.

Groetjes Mark. :wink:
Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen.

uitkijk

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 22 maart 2005, 23:43:20 »
In de toekomst  worden alle KNRM eenheden gealarmeerd door het KWC. Door één van de collega's aldaar is mij verteld dat men pas na de zomer pagerfaciliteiten krijgt. De KNRM zal worden ingedeeld onder de KMAR.
Alarmering door de RAC's zal mogelijk blijven. Dit heeft geen consequenties voor de capcodes, vaartuigen dienen zich altijd onverwijld in te melden bij het KWC of als dit niet lukt bij een verkeerspost die dit onmiddelijk telefonisch aan het KWC mededeelt. Ook nu moeten de RAC's het KWC onmiddelijk in kennis stellen bij een alarmering door derden.
Verkeersposten krijgen geen alarmeringsmogelijkheid. Er wordt momenteel wel gekeken naar pagers of lichtkrantsystemen zodat men weet dat een boot is gealarmeerd. Men wordt namelijk niet graag verrast door ineens inmeldende reddingboten voor incidenten waar men geen weet van heeft omdat iemand is vergeten om in alle drukte de detreffende post te informeren.
Mogelijk is zo'n incident niet eens een incident of al verholpen, denk maar aan diverse watersportgroepen en onderlinge hulp of inzet van dienstvaartuigen of reddingbrigades.
Voor de luisteraar thuis wordt het met P2000 en AIS m.b.v. Shipplotter allemaal een stuk leuker!

Kees

Offline ScanMe

• Gevorderd Lid
« Reactie #57 Gepost op: 23 maart 2005, 07:14:32 »
Citaat van: "dolphin"
In de toekomst  worden alle KNRM eenheden gealarmeerd door het KWC. Door één van de collega's aldaar is mij verteld dat men pas na de zomer pagerfaciliteiten krijgt. De KNRM zal worden ingedeeld onder de KMAR.
Alarmering door de RAC's zal mogelijk blijven. Dit heeft geen consequenties voor de capcodes, vaartuigen dienen zich altijd onverwijld in te melden bij het KWC of als dit niet lukt bij een verkeerspost die dit onmiddelijk telefonisch aan het KWC mededeelt. Ook nu moeten de RAC's het KWC onmiddelijk in kennis stellen bij een alarmering door derden.
Verkeersposten krijgen geen alarmeringsmogelijkheid. Er wordt momenteel wel gekeken naar pagers of lichtkrantsystemen zodat men weet dat een boot is gealarmeerd. Men wordt namelijk niet graag verrast door ineens inmeldende reddingboten voor incidenten waar men geen weet van heeft omdat iemand is vergeten om in alle drukte de detreffende post te informeren.
Mogelijk is zo'n incident niet eens een incident of al verholpen, denk maar aan diverse watersportgroepen en onderlinge hulp of inzet van dienstvaartuigen of reddingbrigades.
Voor de luisteraar thuis wordt het met P2000 en AIS m.b.v. Shipplotter allemaal een stuk leuker!

Kees

Waarschijnlijk gaat Hollands-Midden binnenkort volledig over op P2000, er zijn hier twee KNRM-posten (Katwijk en Noordwijk), hoe zullen die in de tussentijd gealarmeerd gaan worden? Gewoon via BRW-07?

Joris

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #58 Gepost op: 23 maart 2005, 15:45:31 »
Citaat
er zijn hier twee KNRM-posten (Katwijk en Noordwijk), hoe zullen die in de tussentijd gealarmeerd gaan worden? Gewoon via BRW-07?

Heb jij andere opties?  Gewoon via 7 hoor...

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #59 Gepost op: 23 maart 2005, 16:03:35 »
Citaat
De KNRM zal worden ingedeeld onder de KMAR.

Verklaar je eens nader?