Auteur Topic: Frequenties Politiehelikopters Nederland  (gelezen 47965 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Daaf

• Boardmoderator
Re: Frequenties Politiehelikopters Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2012, 06:45:55 »
is op de 131.6000 dan ook de Lifeliner te beluisteren?

Nee, dit is de company-frequentie van de politieheli's. Hierop houden ze contact met hun thuisbasis op Schiphol (PLD Ops).

De communicatie van de helikopters hierop is nihil.
Tegenwoordig gaat alles via de C2000 gespreksgroep van de luchtvaartpolitie, waarop ook operations standaard zit.

Offline spookyspy

• Nieuw Lid
  • *
Re: Frequentie´s Politiehelikopter´s Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:13:47 »
Volgens mij bijna goed. Tegenwoordig heet het officieel Mill ATCC te Nw Milligen.
Ik citeer: http://www.mijngelderland.nl/#/gelegerd-in-gelderland/navigatiestation-of-radar

Nieuw-Milligen

De regio rond Nieuw-Milligen kent veel militaire sporen. De meeste daarvan zijn van buiten de omheining niet te zien. Eén spoor is echter van grote afstand zichtbaar: de grote groene bol van de militaire luchtverkeersleiding.

In deze enorme bol draait de centrale radar van het station ook nu nog permanent zijn rondjes. In 1949 werd op het Kamp Nieuw-Milligen een nieuw onderdeel van de Luchtmacht opgericht, het zogenaamde NS "V", afkorting van Navigatiestation Veluwe. De term navigatiestation was bedoeld om de echte functie te verbergen, namelijk die van radar- en gevechtsleidingscentrum.
Dutch Mill

Radar was tijdens de Tweede Wereldoorlog zo belangrijk gebleken dat Nederland in de daaropvolgende jaren met grote voortvarendheid een netwerk van vijf stations oprichtte. Het Veluwse station groeide uit tot het enige landelijke militaire gevechts- en verkeersleidingstation. Vliegers kenden de verkeersleiding van dit station sindsdien onder de roepnaam Bandbox; de codenaam was Dutch Mill. De radar bleef van belang en is tot op heden in gebruik.

De heli valt eigenlijk het meeste op Dutchmill te horen, de heli heeft geen eigen frequentie.

Het is Dutch Mil, met één L. Mil staat voor Military.

De heli's zijn ook te horen op Amsterdam Information, 124.300 / 136.650 / 119.175. En inderdaad via de TWR-frequentie als ze in de CTR (Control Zone) van een gecontroleerd veld vliegen.

O oeps ja klopt... Denkt dat ik iets te snel hebt getypt.... ::)

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:18:04 »
Volgens mij bijna goed. Tegenwoordig heet het officieel Mill ATCC te Nw Milligen.
Ik citeer: http://www.mijngelderland.nl/#/gelegerd-in-gelderland/navigatiestation-of-radar

Nieuw-Milligen

De regio rond Nieuw-Milligen kent veel militaire sporen. De meeste daarvan zijn van buiten de omheining niet te zien. Eén spoor is echter van grote afstand zichtbaar: de grote groene bol van de militaire luchtverkeersleiding.

In deze enorme bol draait de centrale radar van het station ook nu nog permanent zijn rondjes. In 1949 werd op het Kamp Nieuw-Milligen een nieuw onderdeel van de Luchtmacht opgericht, het zogenaamde NS "V", afkorting van Navigatiestation Veluwe. De term navigatiestation was bedoeld om de echte functie te verbergen, namelijk die van radar- en gevechtsleidingscentrum.
Dutch Mill

Radar was tijdens de Tweede Wereldoorlog zo belangrijk gebleken dat Nederland in de daaropvolgende jaren met grote voortvarendheid een netwerk van vijf stations oprichtte. Het Veluwse station groeide uit tot het enige landelijke militaire gevechts- en verkeersleidingstation. Vliegers kenden de verkeersleiding van dit station sindsdien onder de roepnaam Bandbox; de codenaam was Dutch Mill. De radar bleef van belang en is tot op heden in gebruik.

De heli valt eigenlijk het meeste op Dutchmill te horen, de heli heeft geen eigen frequentie.

Het is Dutch Mil, met één L. Mil staat voor Military.

De heli's zijn ook te horen op Amsterdam Information, 124.300 / 136.650 / 119.175. En inderdaad via de TWR-frequentie als ze in de CTR (Control Zone) van een gecontroleerd veld vliegen.

O oeps ja klopt... Denkt dat ik iets te snel hebt getypt.... ::)

http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtbases/aocs_nieuw_milligen

Air Operations Control Station Nieuw Milligen AOCS NM. En hier is het weer dit...
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:18:09 »
Een krantenartikel uit 2000  :-X
En het is nog steeds Dutch Mil, met 1 L aan het eind. En dat maakt deel uit van het AOCS Nieuw Milligen.

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:20:47 »
Hahah dit allemaal omdat ik per ongeluk Dutch Mil met 2 l'en schreef... ;D
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline spookyspy

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:33:02 »
Precies, laten we wel de juiste letters gebruiken :)
Ondertussen heb ik mijn kaart erbij gepakt. Als PPL bezitter zou je het moeten weten...
De VFR kaart heeft het over een L en niet over twee.
Excuses...

* met rode koontjes logboek inkijkt met heel veel DutchMill

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:35:08 »
Dutch Mill

Tja. Ik heb ooit overwogen om journalist te worden, maar ik heb toch de moedermavo maar afgemaakt  :o

En voor de volhardende sukkels die nog steeds niet overtuigd zijn, deze presentatie van AOCS Nieuw Milligen zelf.  8)
Zie blz. 18, 26 en 29.

Offline spookyspy

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:37:50 »
"volhardende sukkels"
Da's niet aardig.

Offline Shipplotter

• Gevorderd Lid
  • Luisteramateur havengebied.
« Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2012, 12:25:17 »
;D ;D Maar wel leuk!

Offline Captain Flintstone

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2012, 18:53:42 »
En voor de volhardende sukkels die nog steeds niet overtuigd zijn, deze presentatie van AOCS Nieuw Milligen zelf.  8)

Je host em zelf zo te zien.....is al wel een oude presentatie he. Daar staan zaken in die er zeker niet gaan komen, weer verouderd zijn of die er al lang zijn (voor de bonus: wie weet waar de afkorting amrufra voor stond :-) ).  Nog even en we hebben TMA holland regional en TMA schiphol, wordt het luchtruim wel een stuk duidelijker van!

Doet overigens niks af aan de schrijfwijze van DutchMil of het frequentiegebruik van de blauwe heli's, maar dat geheel terzijde :P
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2012, 19:23:21 »
Doet overigens niks af aan de schrijfwijze van DutchMil

Daar ging het om, vandaar mijn verwijzing naar de desbetreffende pagina's en de foto.  8)

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2012, 12:09:19 »
Kan het zijn dat 1430999 een CAP-code is van een politie heli'?
Wanneer ik de meldingen zo lees, dan bestaat deze uit regio, dienst (politie meestal) en locatie.

Offline Stefan uit 8terberg

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2012, 12:26:10 »
= een code van Rotterdam- Rijnmond
No Farmers , No Food

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2012, 12:28:28 »
Gisteren heb ik de politieheli voor het eerst gehoord op 162.475 MHz.
Men riep het coastguardcenter aan i.v.m. een vermiste surfer.
Als roepnaam werd eerst "politieheli" gebruikt en later "Zulu-zero-one"
Dus naast C2000 en VHF/UHF-AIR heeft men ook een marifoon aan boord

Offline Daaf

• Boardmoderator
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2012, 21:15:05 »
Gisteren heb ik de politieheli voor het eerst gehoord op 162.475 MHz.
Men riep het coastguardcenter aan i.v.m. een vermiste surfer.
Als roepnaam werd eerst "politieheli" gebruikt en later "Zulu-zero-one"
Dus naast C2000 en VHF/UHF-AIR heeft men ook een marifoon aan boord

Wat ik ooit ergens gelezen heb is dat zij een VHF radio hebben met vergroot frequentiebereik.
De politieheli doet ook surveillances voor de kustwacht, veelel onder het callsign "Coastguard 04".