Auteur Topic: nederlandse handleiding  (gelezen 7518 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline cast156

• Nieuw Lid
  • *
nederlandse handleiding
« Gepost op: 14 juni 2012, 10:32:18 »
Hallo,
Ik ben op zoek naar een Nederlandse handleiding van een UBC800XLT, wie kan mij daar aan helpen.
De Engelse handleiding heb ik al, maar daar kom ik niet goed uit.
mvg Ad

Leen Ansems

• Gast
Re: nederlandse handleiding
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2012, 12:59:49 »
Door het vermelden waar je precies mee zit, kunnen de forumleden je ook daarmee helpen.

Offline cast156

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2012, 13:48:13 »
Ik ben de Engelse taal niet machtig, ik kan wel wat begrijpen wat er bedoelt wordt maar het merendeel begrijp ik niet.
Dus een vertaling of een verkorte samenvatting zou mij meer op weg helpen.
mvg Ad

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2012, 14:04:04 »
Leen bedoelt denk ik " vraag gewoon wat je wilt weten of wat niet lukt"  en niet alleen naar de handleiding. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2012, 18:28:53 »
En om nog even op de vraag zelf te reageren, er is geen Nederlandstalige handleiding.
Veel is al te vinden hier op het forum en anders gewoon even een vraag stellen, geheid dat je antwoord krijgt.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2012, 19:18:41 »
Zie ook http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15310.0

Even terzijde, is die scanner voorzien van een CE markering?, zo ja, zou er een Nederlandstalige handleiding bij MOETEN zitten als je hem in Nederland gekocht hebt!
73 es gud dx de eric pe7eb k

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2012, 19:33:34 »
Zie ook http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15310.0

Even terzijde, is die scanner voorzien van een CE markering?, zo ja, zou er een Nederlandstalige handleiding bij MOETEN zitten als je hem in Nederland gekocht hebt!

Dat is wel verplicht als er gevaarlijke situaties kunnen zijn. Onder normale omstandigheden mag het een exemplaar zijn in een internationale taal geschreven.
Als er dan toch een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij zit, is dat een extra service.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2012, 19:50:24 »
Neen Leen, de CE richtlijnen schrijven ten alle tijden een gebruikershandleiding voor in de taal(talen) van het land waarin het product op de markt wordt gebracht.
Door het ontbreken van effectieve controle en sanctionering wordt hier massaal de hand mee gelicht, echter de richtlijn is daar erg duidelijk in.
Dit wordt natuurlijk alleen maar versterk door het feit dat CE eigenlijk een "Wij van WC eend" regeling is".

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2012, 20:24:12 »
Neen Leen, de CE richtlijnen schrijven ten alle tijden een gebruikershandleiding voor in de taal(talen) van het land waarin het product op de markt wordt gebracht.
Door het ontbreken van effectieve controle en sanctionering wordt hier massaal de hand mee gelicht, echter de richtlijn is daar erg duidelijk in.
Dit wordt natuurlijk alleen maar versterk door het feit dat CE eigenlijk een "Wij van WC eend" regeling is".

Nope, de uitleg van Leen is correct. En zoek ook even de betekenis op van sanctioneren.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2012, 04:58:23 »
Dat moet dus zijn het ontbreken van sancties.

Verder blijf ik vooralsnog bij mijn standpunt, niet in de laatste plaats daar dat tijdens een VCA cursus 2 weken geleden nog eens extra benadrukt is door de docent.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2012, 05:29:07 »
Dat moet dus zijn het ontbreken van sancties.

Verder blijf ik vooralsnog bij mijn standpunt, niet in de laatste plaats daar dat tijdens een VCA cursus 2 weken geleden nog eens extra benadrukt is door de docent.

Daarmee leg je de juiste link: VCA is voor veiligheid en als dat in gevaar kan komen door gebruik van een toestel, dient die Nederlandstalige handleiding verplicht aanwezig te zijn. Bij een zendinstallatie heb je te maken met emissie en daarom zitten daar een aparte waarschuwing (ook in het Nederlands) in de doos bijgesloten. Bij een scanner zou ik niet weten wat dat voor gevaar op zou kunnen leveren. Moet je er zelf nog batterijen instoppen, dan is er helemaal niks te vertellen. Als er een accu bijzit, zit er meestal wel een handleiding bij hoe je ermee om moet gaan in de praktijk en aan het einde van zijn leven... Een hoop lange verhalen zijn tegenwoordig in de vorm van symbolen op de artikelen al aanwezig. Het is net als op het waslabel in je kleding: de huisvrouw moet ze wel allemaal kennen om te weten of de kleding gewassen en gestreken kan woren en hoe te handelen...