Auteur Topic: Vanaf waar in het land ontvang je Schiphol Tower ?  (gelezen 7201 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline themace

• Gevorderd Lid
Vanaf waar in het land ontvang je Schiphol Tower ?
« Gepost op: 16 april 2012, 19:58:36 »
Hallo allemaal

Ik luister graag naar luchtvaart. Alleen ontvang ik eigenlijk alleen de vliegtuigen zelf, maar de toren Schiphol hoor ik nooit. Ik vraag me af vanaf waar in het land je de toren ook hoort ? Natuurlijk heeft dit ook te maken met de antenne die je hebt, dat begrijp ik. Maar ik ben gewoon eens nieuwsgierig, en wieweet kom ik er dan ook wel achter dat mijn antenne niet zo goed is als ik dacht :-)

Vroeger woonde ik in Eindhoven, en had ik een discone antenne op ongeveer 12 meter hoog staan. Heel soms ontving ik s'nachts bij goede weersomstandigheden Schiphol Tower, maar dan zwaar in de ruis en moest je goed luisteren.

Momenteel woon ik in Geertruidenberg (vlakbij Oosterhout)  en had de hoop iets dichterbij Schiphol te zitten en nu wel de tower te ontvangen. Helaas dus. Nu staat mijn antenne niet ideaal, en niet vrij. Wel redelijk hoog, ongeveer 13 meter, maar hij heeft geen directe vrije ontvangst, dat zal ook meespelen.

Ik werk momenteel met een UBC 3000XLT met een zelfbouw J-Pole antenne getuned op 125 Mhz.

Graag jullie ervaringen vanaf waar in het land je Schiphol Tower hoort.
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Daaf

• Boardmoderator
Re: Vanaf waar in het land ontvang je Schiphol Tower ?
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2012, 17:17:46 »
Om je een beetje een indicatie te geven.
Ik woon in Westfriesland en heb de antenne's op mijn dakkapel geplaatst, ik schat zo'n 10 a 11 meter hoogte. Voor luchtvaart luister ik met een Diamond D777 en een AOR3000a ontvanger. Ik ontvang nagenoeg alle frequenties van Schiphol, de een wat harder als de ander maar ik pak ze wel. In mijn ontvangst bereik zitten ook Groningen Airport Eelde en de Maastricht UAC zenders aldaar, De Kooy bij Den-Helder, Lelystad Airport, Dutch-mil, Teuge en zelfs Rotterdam Airport, de laatste zij het in de ruis, maar vaak wel verstaanbaar.
Alles is echt van vele factoren afhankelijk, hoogte, obstakels, coaxkabel antenne, etc, etc...

Offline themace

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2012, 18:22:16 »
Daaf, ontvang je dan dus de tower ? Of alleen de vliegtuigen die gebruik maken van de frequentie ? Kan me haast niet voorstellen dat je Maastricht tower ontvangt vanaf West-Friesland...het basis station dus ? De vliegtuigen wel maar de basis ?
Kun je dit eens bevestigen ?
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2012, 19:12:05 »
Daaf, ontvang je dan dus de tower ? Of alleen de vliegtuigen die gebruik maken van de frequentie ? Kan me haast niet voorstellen dat je Maastricht tower ontvangt vanaf West-Friesland...het basis station dus ? De vliegtuigen wel maar de basis ?
Kun je dit eens bevestigen ?

Staat een steun zender van Maastricht in die regio (meen ik, iig westen des lands) , dus ja je kan de controller van Maastricht horen. Dan bedoeld hij dus niet het vliegveld Maastricht maar Eurocontrol.

Offline themace

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2012, 19:17:51 »
Aha...ik wou al zeggen. Ok dan is het duidelijk, thanks voor de info.  ;)
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile

Offline Havik

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2012, 21:37:16 »
Hallo

Ik woon in Noord Limburg (Gennep)
Met een beetje geluk  ontvang ik op 124,875 de tower.
Wie ik wel goed kan ontvangen is niederrhein over en weer
Ik heb een diamond 130 op het dak staan en staat 8 meter hoog.
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N