Auteur Topic: De "Double Discone"  (gelezen 7759 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
De "Double Discone"
« Gepost op: 26 februari 2012, 09:44:26 »
Ik wist er één te staan op het dak van een huis in Weesp. Hij stond er al jaren en toch trok hij elke keer mijn aandacht. Toen er onlangs één te koop werd aangeboden op een veilingsite bedacht ik me geen moment en ging over tot de aanschaf.

Op de site van een Australische antennebouwer las ik ooit de wijsheid “beter een slechte antenne dan geen antenne”. Dit zei niks over zijn ontwerpen, maar hiermee wou hij de lezers aanzetten tot het zelf experimenteren en bouwen van antennes.

De “Double Discone” leek voort te komen uit deze filosofie, in gedachten zag ik iemand op zijn zolder met twee defecte discone antennes en een ijzerzaag. Een beetje fantasie en de antenne is geboren. De naam “Double Discone” hielp natuurlijk mee aan deze beeldvorming.

Feitelijk is de “Double Discone” een Biconical antenne, een gerespecteerde antenne die zijn weg heeft gevonden naar officiële instanties waar hij veelal wordt ingezet voor EME metingen. De zoekterm “Biconical antenna”levert dan ook een heel andere informatie op als “Double Discone”.

Een Biconical antenne is een breedbandige dipoolantenne, de bandbreedte bedraagd drie maal zijn ontwerpfrequentie of meer.

Het exemplaar dat ik had aangeschaft bestond uit een metalen middenstuk met aan beide zijden een achttal gaten met schroefdraad. In het midden bevond zich een kunststof koker die de afstand bepaalde tussen de boven en onderzijde. De 16 elementen (8 boven en 8 onder) hadden allen dezelfde lengte van 75 cm (er bestaan ook varianten waarbij de radialen verschillende lengtes hebben) Aan de onderzijde was de antenne voorzien van een PL259 aansluiting.

De zogenaamde “scanner”uitvoering (waar we hier over praten) heeft een ontwerpfrequentie rond de 150 MHz, nemen we drie maal de ontwerpfrequentie dan komen we uit rond de 450 MHz.

De komende weken ga ik met een AOR AR3000A luisteren met deze antenne. Sinds dit weekend ben ik de trotse eigenaar van een handzame VHF/UHF antenne analyser  :D, daar zal ik hem uiteraard ook aan hangen.

Binnenkort meer!

Offline counterstrike

• Top Lid
Re: De "Double Discone"
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2012, 11:59:34 »
Is het geen plaatje:

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2012, 12:11:15 »
Peter, mooie info met foto erbij.
Ik ben benieuwd hoe de ontvangst zal zijn.
En uiteraard ook benieuwd naar je analyser.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 12:14:25 door Rene (txt corr.) »

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2012, 13:05:29 »
Ik heb zo'n "diabolo" want zo werd die toen genoemd, ook eens gehad. Mijn ervaring ten opzichte van een standaard discone; minder gevoelig laag in de VHF maar weer stukken beter op de UHF.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 17:58:30 »
Bedankt voor je compliment Rene!

De antenne analyser die ik heb aangeschaft is de AEA 140-525 (http://www.aeatechnology.com/products/swr/140-525)

Johan, ik had je ervaring op dit forum al gelezen en dit ook begrepen van andere gebruikers. We gaan het ervaren!

Met vriendelijke groet,
Peter

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2012, 22:49:09 »
Peter, bij toeval kwam ik deze antenne ook nog tegen: Spider Base Scanner Antenne

Informatie:
• 25 - 1300 MHz
• Ideal for ALL Band Scanners: Low Band, High Band, UHF, and 800 Frequencies
• Easy to Assemble and Install
• High Quality Stainless Steel and Chrome Plated Components
• Mounts on 1 1/4" - 2” Mast Pipe, vertical or horizontal post or rail
• Antenna Connection: SO-239

Lees hier meer.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2012, 06:21:19 »
Hallo Rene,

Bedankt, deze variant kende ik nog niet!

Voor wat betreft het testen van mijn double discone,  het heeft nog steeds mijn aandacht, maar op dit moment kom ik er door tijdgebrek niet aan toe. Mijn eerste indrukken van deze antenne zijn goed, later meer.

Met vriendelijke groet,
Peter

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2012, 07:54:38 »
Hoi Peter, gaaf dat je zo'n diabolo te pakken gekregen hebt. Ik ben jaren terug opzoek geweest naar zo'n ding maar vond er nooit een. Wél heb ik een tijdje een Airmaster op dak gehad die er ongeveer zo uit zag, maar feitelijk een dipoolnest vormde, gemaakt voor de VHF & UHF airband :-) Het ding werkte even goed maar deed vervolgens niets meer. Hij is toen vervangen door een D777.

Op de site van Thiecom staat ie nog: http://www.thiecom.de/b130airmaster.htm
Luisterspulletjes :)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2012, 10:06:52 »
De antenne analyser die ik heb aangeschaft is de AEA 140-525 (http://www.aeatechnology.com/products/swr/140-525)

Ik krijg een foutmelding bij het aanklikken van deze URL. Andere lezers ook?

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2012, 10:15:24 »
Nope, bij mij gaat het goed (Ff 12.0)

Ook met IE 8 geen probleem.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2012, 10:23:08 »
Gaat hier ook goed (FF12)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2012, 10:39:06 »
Gaat hier ook goed (FF12)

Nu bij mij ook ineens weer goed, na toch een aantal malen vergeefse poging gedaan te hebben.
Zal wel een blikje cola ergens in de kabel hebben gezeten 8)
Als ik de spec`s zo lees kan je met deze analyser geen impedantie meten en dat is wel jammer.

Offline lincke

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2012, 18:02:49 »
Let vooral op de condities om een antenne uit tetesten, voorbeeld van 140 Mhz tot  1300Mhz is een breed spectrum  2 meter kan goed zijn  en 70cm dan weer slecht .De beste proef is in de zomermaanden ,als je ,je een maand bezig houd kun je zeker al een verslag schrijven
                           succes    73,