Auteur Topic: Antennes Nürburgring  (gelezen 8195 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Antennes Nürburgring
« Gepost op: 25 februari 2012, 16:18:38 »
Hoi, ik was vandeweek op de Nürburgring in Duitsland en zag daar een leuk antennemastje.

Hieronder staan wat foto's. Weet iemand wat voor antennes dit zijn? Bvd.
Luisterspulletjes :)

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Antennes Nürburgring
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 10:56:11 »
Zien eruit als VHF en UHF basisantennes. Als ze op het circuit zelf staan, neem ik aan dat ze gebruikt worden voor de diverse diensten die daar werkzaam zijn (brandweer, ambulance, baancommissarissen, racecontrol, e.d.).
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2012, 11:25:06 »
Ik ben vooral benieuwd naar voor welke freqs deze bedoeld zijn. Met name de 'dubbele GP's' zien er spannend uit. Die heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee?

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2012, 19:22:47 »
Frequentie zal je moeten proberen te herleiden uit de lengte, er vanuit gaande dat de straler 1/4 golflengte is bij een groundplane :)
Een zelfbouw ontwerp voor zoiets voor 2m/70cm vindt je hier.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2012, 15:56:07 »
Ik ben niet 'soldeerbout vaardig' maar als ik dit soort sites bekijk zou ik haast op cursus gaan. Lijkt me heerlijk om zelf iets te kunnen bouwen en daarna gebruiken....

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2012, 16:26:41 »
Is een cursus voor N-zendamateur wat voor je? Die geeft je al enig inzicht in de RF techniek.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2012, 16:32:11 »
Is een cursus voor N-zendamateur wat voor je? Die geeft je al enig inzicht in de RF techniek.

Tjsa ik zou best wat meer theoretische onderbouwing rond het luisteren kunnen gebruiken. Ik zal het net eens opgaan om nadere info te vinden rond die opleiding. Thx Leen

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2012, 16:50:50 »
Op foto 3, links: is volgens mij een duobander. Alleen lijkt deze wel lager op de frequentie te zitten dan 144 MHz en 430 MHz.
Er is een Duitse 'OM'er' die verkoopt dit soort antennes.
Moet nog op zoek naar een link... en meer antennes.

Link: http://tinyurl.com/6vgcn7j
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2012, 17:00:24 door Rene (link geplaatst) »

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2012, 06:08:40 »

Tjsa ik zou best wat meer theoretische onderbouwing rond het luisteren kunnen gebruiken. Ik zal het net eens opgaan om nadere info te vinden rond die opleiding. Thx Leen

Ik ben net begonnen voor mijn F en net klaar met de N theorie. En heb dus net de samenvatting van de stof voor N klaar. Mocht je interesse hebben, stuur dan even een mailtje. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2012, 07:08:44 »
Ik heb die foto`s nog eens bekeken, maar ben niet echt weg van de manier hoe het er zo neergezet is.
Antenne`s kan je niet op deze wijze goed gebruiken. Ze staan veel te dicht bij elkaar en beinvloeden elkaar. Ziet er allemaal meer uit als werk van "handige Heins" dan van een erkend installateur.

Offline ON7FQ

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2012, 07:09:18 »
Als ik de eerste foto goed bekijk dan lijkt het me dat buiten de 1/4 groudplane antennes, die lange procom 3dB antenne's voor uhf zijn.
Dan is de vraag, is het low of high band, dit kan je alleen zien aan de sticker die er op kleeft, de lengte is dezelfde.
De lange VHF van procom is ongeveer 1cm dik, de UHF types een goeie 3cm, daaraan kan je op afstand zien of het VHF of UHF is.

Bij de 2de foto is de linkse antenne één van Katrein.
Dat zie je aan de bevestiging , bij Katrein is de onderkant doorgaans een metaal kleur én maar 1 beugel.
Bij procom is de onderkant bruin en 2 beugels.

73's

Manu - ON7FQ

@ leen,

Die installatie is inderdaad niet zoals het zou moeten zijn.
De vrijstaandbeugels die hier gebruikt zijn lijken op het eerste zicht 1m lengte te hebben, dat zou theoretisch gezien genoeg moeten zijn daar de UHF antennes verder dan een volle golflengte van de mast verwijdert staan.

En ze zouden beter onder elkaar ipv naast elkaar staan.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de mast geen invloed gaat hebben op het stralingspatroon van de antenne. :-)

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2012, 09:16:22 »
Antenne`s kan je niet op deze wijze goed gebruiken. Ze staan veel te dicht bij elkaar en beinvloeden elkaar. Ziet er allemaal meer uit als werk van "handige Heins" dan van een erkend installateur.

Ach, als je bekijkt dat sommige antennes met tie-wraps vast zitten dan weet je het wel :)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2012, 10:14:58 »
Er zitten ook antenne`s in de mast die op zich wel netjes gemonteerd zitten, maar de coax die uit de pijp komt hangt gewoon los en kan heen en weer slingeren in de wind.  Amateurs zijn het 8)

Offline ON7FQ

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2012, 15:05:17 »
nu ge het zegt ja, met tie wraps.
Dat heb ik vanmorgen nie goed gezien, was op iphone.  :-)
Tis te hopen dat ze dan UV bestendige tie wraps gebruikt hebben anders ligt die zooi beneden voor dat het zomer wordt.

Offline com306

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2012, 18:09:20 »
Misschien wat ver gezocht maar zouden dat geen antennes zijn (vooral de kleine GP's) om "race"-data te verzamelen uit de auto's?
De ring wordt ook door enkele constucteurs gebruikt als testbaan dacht ik?
Ik weet dat het systeem bij race wagens veel gebruikt wordt -vooral dan in F1- maar ik heb eigenlijk geen idee over welke freq's men spreekt.
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB